Nyhet Posted January 28, 2010 Report Share Posted January 28, 2010 (edited) President Obama har talat om behovet av att förbättra USA:s infrastruktur. Bland flera av förslagen ingår att skapa ett nätverk av tub-tåg (eng. tubular trains). Tub-tågen är tänkta att röra sig genom ringar placerade högt ovanför marken i pelare som befinner sig ungefär 30 meter ifrån varandra. I varje ring sitter elektriskt drivna rullar som skjuter fram tåget och ska kunna ge det en hastighet på upp till 250 km/t. För att tåget inte ska ramla ner består det av en enda vagn som är 120 meter lång. Projektet drivs av tågtillverkaren Tubular Rail Inc. Källa [ Till originalnyheten ] Edited January 28, 2010 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 29, 2010 Report Share Posted January 29, 2010 Detta käns som 70-talets framtidsvisioner av våra städer. Undra om det är ekonomiskt genomförbart och fördelaktigt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 (edited) Detta käns som 70-talets framtidsvisioner av våra städer. Undra om det är ekonomiskt genomförbart och fördelaktigt? Enligt förespråkarna skall det tydligen vara upp till 60% billigare att bygga än traditionella järnvägar, huvudsakligen p.g.a. att man inte behöver röja en väg för järnväg, det behövs inga kontinuerliga järnvägsspår, befintlig teknik används, kan integreras utan större störningar i naturen (mindre att betala åt markägare!) och tub-tågen rör sig helt skilt från marktransporter (t.ex. behövs inga plankorsningar). Det som jag tycker är mest fascinerande är att allt som behöver byggas är en mängd pelare (på ungefär samma avstånd som dagens luftledningsstolpar för elektrifierade järnvägsspår) längs rutten vilket ger minimal materialåtgång (notera den lilla basytan för varje pelare). Det påverkar ju dessutom naturen ytterst lite. En annan sak är att tåget faktiskt inte kan spåra ur! (Varje tåg skall ta ungefär 500 passagerare) Hela idén är egentligen ganska genial: Istället för att tåghjulen löper över ett järnvägsspår löper järnvägsspåret (som sitter under tåget) över hjulen! Edited January 30, 2010 by Fleetadmiral Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Jag tycker å min sida att man börjar i fel ända. Man diskuterar stora svultsiga projekt som tågbanor och städer under jord men missar allt det man kan göra i liten skala, som solkraftverk på taken och vindsnurror där det blåser mycket. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted January 30, 2010 Report Share Posted January 30, 2010 Jag tycker å min sida att man börjar i fel ända. Man diskuterar stora svultsiga projekt som tågbanor och städer under jord men missar allt det man kan göra i liten skala, som solkraftverk på taken och vindsnurror där det blåser mycket. J. Du har rätt JAF, men det är väl för att de (pytte)små projekten kanske inte ger så mycket pengar åt dom som driver projekten ... eller inte är lika coolt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts