The Holy Three Posted March 9, 2010 Report Share Posted March 9, 2010 Är det någon här som hade det här spelet som liten när de flesta hade ett NES hemma, eller kanske lite senare med hjälp av NESticle till datan? Spelet släpptes 1992, ett år efter att Star Trek firat sitt 25-års jubileum. Spelet blev dessvärre aldrig släppt här i Sverige genom Bergsala, med regionskod SCN. Det släpptes dock i övriga Europa, bland annat i Tyskland, men även i USA. På baksidan av kartongen står följande beskrivning: The U.S.S. Enterprise is in a Red Alert. A tremendous blunder in a warp experiment has created a rip in the fabric of space, catapulting the ship and crew across the galaxy beyond the Neutral Zone. The crippled ship must now boldly go back and repair the damage. Four spellbinding stages will take you on an energized adventure that transforms the look, the mood, the dialogue and the attitude of the original classic series from television to the NES! You become Captain Kirk and take command of your stellar crew, Mr. Spock, Scotty, Chekov, Uhura and Sulu. Operate the photon torpedoes, hand phasers, tricorders, transporters, and whatever it takes to see that your Star Fleet arrives safely in the Final Frontier. You'll see familiar phrases and recognize scenes from your favorite Star Trek episodes when you beam down to vast unexplored planets, collect dilithium crystals, encounter nightmarish aliens and use the reasoning skills of a Vulcan to solve perplexing problems. Not any old terrestrial tourist can wear the Star Trek insignia on his shirt, so you must live up to the mighty tradition and make the Federation proud! Setting things right in the universe won't be easy. Köpte min kompletta kopia på Ebay förra veckan och fick hem det idag, har inte hunnit spela så mycket men första intrycket är att det är hyffsat kul men väldigt svårt, kontrollen är lite svårstyrd också. Grafiken är bra för ett Nintendo spel från den tiden. Verkar vara väldigt lojalt till TV-serien, man får välja vilka man ska strålas ner till planeterna med bl. a (totalt är man tre stycken), sen är det mycket prat man får klicka sig igenom, inte minst på bryggan. Kul, men kanske blir tjatigt i längden. Som tur är kan man klicka start knappen för att skippa alltihopa. Musiken i spelet är härligt att höra, vissa bitar, förutom Star Trek themet som givetvis är med, är taget från vissa avsnitt av serien som man känner igen direkt. Man ska även få stöta på vissa bekanta karaktärer, bl. a Harry Mudd. Spelet fick en riktig känga av den ökända Angry Video Game Nerd/Angry Nintendo Nerd när han gick igenom spelet. Här kan ni se hans väldigt roliga recension, men ha i åtanke att det är vissa svordomar i klippet: Några screenshots från spelet: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 9, 2010 Report Share Posted March 9, 2010 Om jag får tag i spelet med originalkartong och instruktionsbok så köper jag spelet, annars lutar det år att jag struntar i det. Verkar inget vidare. Finns säkert som rom... Men har bra samlarvärde, speciellt med kartong och instruktionsbok. Jag fick tag i Next generationspelet till Gameboy och dessvärre var det inte heller något vidare. Tyvärr har Film/tv-licencespel en tendens att vara riktigt uslal speciellt till spelkonsoler. Undantaget är Golden Eye till N64, som är det enda FPS som jag faktiskt gillar. Och givetvis, ett annat undantag, Batman till NES som alla utom jag hatar. Mycket bra plattformsspel. Tight och bra kontroll och roliga banor. Varför gillar inte folk detta spel? Det ska bli intressant att se vad du tycker. Jag har fortfarande kvar mitt NES (med originalkartong) som kom med Ice Climber i slutet av 80-talet någon gång, och spelar gärna på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 10, 2010 Author Report Share Posted March 10, 2010 Menar du det originella Batman spelet, inte Return of the Joker? Visste inte att det var så hatat, älskar spelet och äger det själv, komplett. Har även jag konsolpaketet du nämner, komplett med Ice Climber som man fick till konsolen. Jag fick min kopia ganska billigt, 20 dollar plus frakt. Jag hade nog ganska tur, skicket är verkligen jättebra! Skulle ge det en 9/10 i skick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 10, 2010 Report Share Posted March 10, 2010 Det är Batmanspelet från Tim Burtonfilmen Batman. Kul att fler gillar spelet. Ang min konsol, den kostade bra mycket mer än $20 när jag köpte den. Kommer inte ihåg hur mycket exakt. Men den är fortfarande i mycket bra skick. Kartongen är som ny. Mitt NES är en Bergsalavariant. Likaså mitt batmanspel. Angry Video game nerd var inte nådig i sin recension av spelet. Det verkar inte vara speciellt bra. Hur g??r det för dig i spelet? Tycker du att det är bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 10, 2010 Author Report Share Posted March 10, 2010 (edited) Oj, blev lite fel där. Syftade på Star Trek spelet, det gick på 20 dollar + frakt. Min konsol är Bergsala också, fint skick på kartongen och modererad att kunna spela spel från andra regioner, annars skulle jag inte kunna spela Star Trek. Gick på 1250 kr förra året när jag köpte det. Spelade lite Star Trek imorse, var roligare den här gången. Fastnade på ett ställe och kom ingen mer stans så jag fuskade lite och kollade på en genomgång av spelet på Youtube, iaf fram till mitt problem. Så när det blev fixat blev det genast roligare att spela. Det är faktiskt kul att gå omkring och leta efter grejer, lyssna på NES-versioner av låtar från serien samtidigt. Man kan som tur är spara spel och få en kod, annars hade det varit jättesvårt/jobbigt att göra om allt hela tiden. Edited March 10, 2010 by The Holy Three Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted March 10, 2010 Report Share Posted March 10, 2010 Ok, jodå, jag kommer ihåg att man satt och skrev långa haranger kod för att "spara" spel på NES-tiden. Rätt smart egentligen. Men råkar en enda bokstav/siffra bli fel så har man förlorat det man "sparat". Min Bergsalakonsol är exakt som den var när jag köpte den på 80-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
playmore82 Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Här har ni det gratis till PC för den som vill prova helt lagligt: http://www.abandonia.com/en/games/100/Star+Trek+-+25th+Anniversary.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 4, 2010 Report Share Posted June 4, 2010 Jag tror att man ska vara försiktig när man säger att det är helt lagligt. Nu kolla jag inte länken, men de så kallade övergivna spelen från 80- och 90-talet är inte alla public domain. Saken är väl att den som äger upphovsrätten inte alltid försöker att hävda den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts