Lexx Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 (edited) Någon som har bra kännedom om hur man kan streama t ex. en Star Trek episod direkt från min dator? Oftast inte mer än 1-2 personer dock. Måste de titta samtidigt eller kan de titta inviduellt? Hörde att detta inte är olagligt (en gråzon?), men känner inte till någon bra programvara för det. Vilket format är mest lämpligt? mpeg2? I övrigt kör jag Windows 7 på en 100/10mb kabel. Edited April 19, 2010 by Lexx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Så länge det inte handlar om att streama fildelat material är streamingen i sig inget olagligt, om nu inte reglerna om "offentlig visning" på dvd utgåvan eller liknande sätter käppar i hjulet. Vad det gäller programvara är jag definitivt inte rätt person att fråga om sådant. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Testa Veetle, www.veetle.com Där går det till och med att streama i HD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lexx Posted April 19, 2010 Author Report Share Posted April 19, 2010 Tack för kommentaterna Ska ta en titt på veetle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Jag vet dock inte om man kan göra privata streamar på veetle, men det är säkert lätt att ta reda på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Jag gjorde en tråd om det för något tag sen. Allt finns, det vill säga alla avsnitt av ENT, DS9, VOY osv. ;) Icefilms Ehmm.. Var det det här du menade eler her jag missuppfattat dej? :P BTW: "Nej. Upphovsrätten hindrar inte webbsurfande. Att bara titta på eller lyssna på upphovsrättsligt material är inget som faller in under upphovsmannens ensamrätt. Så länge man bara surfar på Internet framställer man inte någon upphovsrättsligt relevant kopia. Däremot uppkommer en mängd "tillfälliga kopior" i samband med surfande, men det finns en bestämmelse som säger att sådana tillfälliga kopior får framställas. Det innebär att så länge man inte sparar ner material på hårddisken, på en diskett eller liknande eller skriver ut det, så berörs man inte alls av kravet på lovlig förlaga. Vill man spara ner material eller skriva ut materialet är det tillåtet för privat bruk utan något uttryckligt samtycke från upphovsmannen så länge materialet ligger lagligt på Internet." Saxat från regeringens hemsida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lexx Posted April 19, 2010 Author Report Share Posted April 19, 2010 Aj då, det där är ju värsta kryphålet nu när film och musikbranchen jagar fildelare med blodad tand. Istället för torrents kan det ju bli streaming och då är allt lagligt Aj då, det där är ju värsta kryphålet nu när film och musikbranchen jagar fildelare med blodad tand. Istället för torrents kan det ju bli streaming och då är allt lagligt Fast då är ju frågan varför film/musikbranchen är på Youtube för att ta bort allt upphovsrättsskyddat material. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 (edited) Exakt.. hehe.. :P Btw: Om du funderar på att installera grejerna för att använda icefilms så uppdaterade jag nyss nerladdnings-länkarna ;) EDIT: Det om youtube, den som laddar upp gör fortfarande något olagligt, men vi som tittar gör inget fel. :oskyldig: Edited April 19, 2010 by thamupp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lexx Posted April 19, 2010 Author Report Share Posted April 19, 2010 Jo men gillade inte att jag skulle tvingas göra nån "survey" för att få titta :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 Jo men gillade inte att jag skulle tvingas göra nån "survey" för att få titta :blink: ??? Det har jag aldrig gjort.. och jag har kollat där läääänge. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lexx Posted April 19, 2010 Author Report Share Posted April 19, 2010 Får kolla igen. Först sa den att det inte fungerade med Adblocker vilket var lite misstänkt. Säger till nästa gång jag gör ett försök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 En del sajter har surveys för att ta reda på vad folk tycker om sidan men det brukar inte vara mandatory (vad heter det på svenska nurå???) för att röra sig på sidan. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Obligatoriskt^ Fast många har för att få din mailaddress för att kunna spamma den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lexx Posted April 20, 2010 Author Report Share Posted April 20, 2010 Jag har flera mailaddresser pga det, en som jag bara använder vid tillfällen då jag är tvingad att ange en email address som jag lätt kan radera utan att behöva bry sig om att meddela vänner om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Två andra siter med sämre kvalité är justin.tv och ustream.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts