Gå till innehåll
Nyhet

Experiment tyder på att resor bakåt i tiden kan vara möjliga

Rekommenderade inlägg

time-travel_thumb_100722.jpgResor bakåt i tiden innebär risk för en mängd paradoxer, däribland farfarsparadoxen: du reser tillbaka i tiden och dödar din farfar, varvid du själv aldrig skulle blivit född, och med andra ord inte skulle ha kunnat döda din farfar.

I ett experiment utfört av ett lag forskare vid MIT och lett av fysikprofessorn Seth Loyd placerade forskarna fotoner i kvanttillstånd som påminner om vad en tidsresenär borde råka ut för. När fotonerna kom allt närmar att bli självinkonsistenta (dvs. riskera att utsättas för paradoxer) blev de mer och mer obenägna att interagera med varandra. Detta kan liknas med att tiden saktas ner för en tidsresenär. De kunde inte skicka fotonerna tillbaka i tiden, men extrapolationer ger vid handen att interaktionen borde försvinna helt. Överfört till en tidsresenär skulle det betyda att om denne reste tillbaka i tiden skulle han kunna se sig omkring men inte kunna interagera med omgivningen, likt ett spöke som vandrar omkring bland oss men utan att kunna överföra några meddelanden till någon av oss, eller överhuvudtaget påverka något i sin omgivning.

Konsekvensen blir förstås att inga paradoxer kan uppstå.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intresant. Detta stärker en teori som jag en en bekant framarbetade för tio år sedan. Kanske dags att publisera de tankarna i sken av exprimentet på MIT. Alltid en stor fördel att kunna publisera en teori när det fins stöd av genomförda expriment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast kruxet är att även om man bara kan vandra omkring så påverkar man det förflutna genom att bara finnas till, kroppens matera tar upp en viss rymd, marken man går på trycks ihop och så vidare, det kan tyckas banalt men kan ändå få stor betydelse långt in i framtiden. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast kruxet är att även om man bara kan vandra omkring så påverkar man det förflutna genom att bara finnas till, kroppens matera tar upp en viss rymd, marken man går på trycks ihop och så vidare, det kan tyckas banalt men kan ändå få stor betydelse långt in i framtiden. J.

Fast om man läser själva artikeln verkar den inte prata så mycket om det som nyhetsskribenten här på forumet skriver (dock läste jag bara fort så jag kan ha missförstått). Medan nyhetsskribenten här säger att man inte skulle kunna agera med något så säger artikeln vad jag kan se att man visst kan agera med det förflutna, men på ett icke-paradoxalt sätt - d.v.s. du kan försöka mörda din farfar, men du kommer att misslyckas på ett eller annat sätt eftersom din farfar beviserligen levde och fick barn.

Nu tycker jag väl dock att hela tolkningen i nyhetsskribentens artikel är lite "Illustrerad vetenskap"-aktig. Resultaten sägs inte tyda på att tidsresor skulle vara möjliga, utan ger bara någon indikation på en möjlig förklaring på hur farfarsparadoxen skulle kunna lösas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg