Jump to content

Dragstrålen ett steg närmare att förverkligas

Nyhet

Recommended Posts

micro_tract_beam_100909.pngAlla känner vi till Star Treks dragstråle som i första hand används för att fånga in större förmål i rymden. Nu har forskare vid Australian National University utvecklat en mikroversion som kan flytta partiklar över längre avstånd (upp till 1,5 m) med hjälp av en speciellt utformad laser.

Partiklarna kan flyttas upp/ner/framåt/tillbaka i en optisk "pipeline" med hjälp av något som kallas för fotoforetisk kraft (atomer avges från en sida av föremålet vilket skapar en reaktiv kraft).

Mikrodragstrålen kan användas för att bl.a. montera mikromaskiner och elektroniska komponenter.

(Tack till Hannu för tipset)

Källa

[ Till originalnyheten ]

Star Trek är på riktigt! :w00t: (Någon var ju tvungen att säga det)

Alltid kul att se hur bra idéer de som skapade ST hade!

Nu vill jag inte vara den som är "sån", men det är rätt få idéer som har sitt ursprung i ST. På Wikipedia står t.ex. ang tractor beams; "The Skylark of Space books by E. E. Smith (possibly the original appearance: 1929). The protagonist invents "attractor beams" and "repellor beams". Repellors can also be emitted isotropically as a sort of defensive force field against material projectiles."

Liksom många andra "ST-tekniker" så fanns de redan i en eller annan form i science fiction-litteraturen. Nåja, det var bara lite "credit where credit is due". :)

Nu vill jag inte vara den som är "sån", men det är rätt få idéer som har sitt ursprung i ST. På Wikipedia står t.ex. ang tractor beams; "The Skylark of Space books by E. E. Smith (possibly the original appearance: 1929). The protagonist invents "attractor beams" and "repellor beams". Repellors can also be emitted isotropically as a sort of defensive force field against material projectiles."

Liksom många andra "ST-tekniker" så fanns de redan i en eller annan form i science fiction-litteraturen. Nåja, det var bara lite "credit where credit is due". :)

Man kan ändå inte komma ifrån att många forskare har inspirerats av Star Trek (som är ett fenomen som är betydligt mer känt än enskilda diverse science fiction-böcker). Det räcker med att gå till källan för artikeln för att se vad man refererar till. Dessutom har jag märkt bland många av mina artiklar inom vetenskap & teknik att det långt ifrån är en tillfällighet/enskild händelse. Även i populärvetenskapliga tidningar som t.ex. Illustrerad Vetenskap kan man allt som oftast hitta anspelningar på tekniken i Star Trek.

Edited by Fleetadmiral

Man kan ändå inte komma ifrån att många forskare har inspirerats av Star Trek (som är ett fenomen som är betydligt mer känt än enskilda diverse science fiction-böcker). Det räcker med att gå till källan för artikeln för att se vad man refererar till. Dessutom har jag märkt bland många av mina artiklar inom vetenskap & teknik att det långt ifrån är en tillfällighet/enskild händelse. Även i populärvetenskapliga tidningar som t.ex. Illustrerad Vetenskap kan man allt som oftast hitta anspelningar på tekniken i Star Trek.

Visst är det så. ST har tagit många av koncepten och gjort dem mer mainstream. Men jag tycker bara det är lite trist att ST ofta fås att låta som att de uppfunnit nästan varje scifi-koncept, vilket ju är långt från sanningen.

Och även om det är så att ST kan fungera som inspiration så är det nog ofta snarare så att ST används för att sälja prylen/tekniken till allmänheten som hellre hör coola ST-liknelser än mer torr konventionell teknik eller fundamental vetenskap.

Edited by Fmi

• Create New...