Aike Posted October 30, 2010 Report Share Posted October 30, 2010 (edited) Här är årets tio bästa filmer, så här långt enligt IMDB:s användare: 1. 9.0 Inception (2010) 2. 8.8 Toy Story 3 (2010) 3. 8.4 The Social Network (2010) 4. 8.2 Draktränaren (2010) 5. 8.1 Scott Pilgrim vs. the World (2010) 6. 8.0 Kick-Ass (2010) 7. 8.0 Shutter Island (2010) 8. 8.0 The Town (2010) 9. 7.6 Dumma mej (2010) 10. 7.6 Yip Man 2 (2010) En del kanske kommer att ändras, men de mesta av det bästa har väl redan släppts. De filmerna jag har sett (Kick-ass, Inception och Shutter Island) hör alla hemma på listan. Dumma mej tycker jag verkar kul, men den har fått dåliga recensioner i Sverige. Scott Pilgrim verkar vara en höjdare och kan mycket väl platsa. The Social Network är jag lite kluven till. Jag gillar inget Fincher har gjort sedan Seven. Han gör trista, mörka och sega filmer. Men denna kan ju vara intressant med tanke på att det är en verklig historia. Resten har jag inget större intresse av att se på bio eller alls. Edited October 30, 2010 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 31, 2010 Report Share Posted October 31, 2010 Någon som sett "Dumma mig"? Är den rolig och sevärd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted November 23, 2010 Author Report Share Posted November 23, 2010 Jag tror att min lista kommer att se ut så här: 1. The Social Network 10/10 2. Predators 9/10 3. Kick Ass 8/10 4. Inception 8/10 5. Shutter Island 8/10 Finns några filmer som kan gå in på listan som Scott Pilgrim, Devil och kanske Narnia 3, men överlag tror jag att ovanstående står fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted February 5, 2011 Author Report Share Posted February 5, 2011 Även om jag inte har sett allt som ska vara sevärt så är detta de som var mina favoriter 2010 och hade svensk biopremiär det året: 1. Invictus 5/5 el 10/10 Fantastisk biografi om Mandela och det sydafrikanska rugbylandslaget som vann vm på 90-talet. Förmodligen både Eastwoods (regissör) bästa film och Freemans (Mandela) bästa roll. Skandal att filmen inte blev Oscarsnominerad som bästa film förra året. 2. The Social Network 5/5 el. 10/10 Engagerande om än kanske osann biografi om Facebookgrundaren Mark Zuckerberg. Fantastiskt manus och berättelse som innehåller allt ett drama behöver: avund, vänskap, hämnd, kärlek osv. 3. Predators 5/5 el 9/10 En av de bästa actionfilmerna på mycket länge. Dessutom några snäpp bättre än del ett. Definitivt inte långt ifrån klassiker som T2 eller Aliens. 4. Kick Ass 4/5 el 8/10 Förra årets bästa serietidningsfilm. Originell, humoristisk och mycket underhållande. Hoppas att det blir en uppföljare. 5. Mao´s Last Dancer 4/5 eller 8/10 Inspirerande och upplyftande film om en kinesisk balettdansare som hoppar av till USA. Bruce Greenwood gör en strålande roll som balettlärare. (Såg den faktiskt på bio i höstas men glömde att skriva om den här på sidan.) Bubblare: Inception, Shutter Island Störst besvikelse: Shrek 4, bra men långt ifrån magin i de tre första filmerna. Sämst: Iron Man 2 oerhört seg och glad att jag inte såg den här sörjan på bio. Tyvärr blir det en trea. Vad tycker ni andra? Även om man kanske inte har sett så många andra filmer så finns det kanske någon höjdpunkt. (RoLaren postade sin lista i biotråden). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 31, 2011 Author Report Share Posted May 31, 2011 Toy Story 3 var definitivt en av förra årets bästa filmer. Så den hade gått in på min lista som nummer två eller tre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts