Jump to content

EXTRA: Antimateria inneslutet

Nyhet

Recommended Posts

BildDen här nyheten är så viktig att jag ville betona den, dessutom har den ju klara kopplingar till Star Trek. Alla större vetenskapliga tidskrifter rapporterar om det lyckade och revolutionerande experimentet, och även dagstidningarna. Forskare vid CERN har nämligen klarat av att innesluta antimateria, alltså förvara det, under några tiondels sekunder, tillräckligt länge för att man skulle kunna analysera flera viktiga egenskaper hos det (tidigare har antimaterian förintats direkt efter att det bildats). Experimentet var ett samarbete mellan europeiska och amerikanska forskare, även svenska forskare deltog.

Antimaterian inneslöts i en speciell atomfälla (Magnetic Field Trap) bestående av en magnetisk flaska, där den viktigaste komponenten är en oktupolmagnet* som håller antimaterian borta från flaskans väggar.

Experimenten kommer att fortsätta, och man hoppas både att kunna innesluta mer antimateria och avsevärt förlänga den tid det förvaras. Några av oss får kanske associationer till Dan Browns bok Änglar och demoner, där tjuvar stal antimateria från CERN och hotade spränga Vatikanen i luften med ämnet, men här rör det sig om mikroskopiska mängder.

*= Magnetkonstruktion som består av åtta mindre magneter i en ring och med växlande polaritet

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Lol, jag tror nog att det lär dröja innan du kan börja någon utbildning, mrtrek, först måste man kunna förvara enormt stora mängder typ flera månader, sedan måste man komma på metoder att tillverka all denna antimatera och sedan hur man förvandlar denna till energi. Dessutom vill nog herr Einstein ha ett ord med i laget innan warpmotorn blir verklighet. J.

Precis som Mr Trek säger så är warpmotorns stora fördel att den inte bryter mot Einsteins speciella relativitetsteori. Detta beror på att den lokala rymden färdas snabbare än ljuset, inte det som befinner sig i den. Man kan jämföra med den Stora smällen, där rymden i början expanderade långt snabbare än den hastighet som ljuset färdas med. Däremot behövs det flera genombrott inom fysiken för att warpmotorn ska kunna realiseras.

Edited by Fleetadmiral

Precis som Mr Trek säger så är warpmotorns stora fördel att den inte bryter mot Einsteins speciella relativitetsteori. Detta beror på att den lokala rymden färdas snabbare än ljuset, inte det som befinner sig i den. Man kan jämföra med den Stora smällen, där rymden i början expanderade långt snabbare än den hastighet som ljuset färdas med. Däremot behövs det flera genombrott inom fysiken för att warpmotorn ska kunna realiseras.

om ni har hört talas om materia antimateria blandingen så måste jag tyvärr vara en glädeje dödare för om dessa två möts så tar de ut varandra och blir till ingen ting, iaf vad jag har förstått

(vet ej varför det står som ett svar sorry Mr Trek)

Edited by Flashtrekkie

• Create New...