Gå till innehåll
Nyhet

Utomjordingar som gömmer sig - överlever

Rekommenderade inlägg

BildHar ET utvecklats i det tysta? Adrien Kent vid Perimeter Institute i Waterloo, Kanada, menar att den civilisation som ligger lågt kan ha en större chans att överleva. Det kan också vara skälet till att vi ännu inte fått kontakt. Det kan finnas avancerade civilisationer där ute som inte skulle dra sig för att anfalla en planet på jakt efter t.ex. resurser. Kent varnar för att rymdfarkoster som t.ex. Voyager-sonderna - om de upptäcks - kan dra till sig uppmärksamhet från imperialistiska utomjordingar.

De hyperavancerade utomjordingarna kanske inte ens behöver skicka en flotta för att erövra jorden, säger han, det kanske räcker med en uttråkad student som lånat laboratorieutrustning.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intresant att någon flikar in denna ide i debatten. Annars verkar ju alla förmana iden att en högt teknologiskt utvecklad ras inte är aggresiv. Varför det är så har alltid undgått mig. Vi mäniskor har inte blivit mer "civiliserade" och goda, i och med den teknologiska utvecklingen. Inte ännu i alla fall. Så varför skulle utomjordlingar nödvändigtvis vara annorlunda?

Personligen gissar jag att det kan finnas både "goda" och "onda" utomjordlingar som är mycket längre utvecklade både teknologisk som kulturellt. Den som lever får se :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror också att det är svårt att spekulera i moralen hos utomjordingar. Om vi utgår från "de starkastes överlevnad" (myntat av Darwin) kan man tänka sig att det kan vara inbyggt i varje levande väsen, och att det är naturligt att ta herraväldet över någon art som är svagare, mindre utvecklad eller har ett mindre utvecklat samhälle. Det förutsätter kanske att evolutionen är likartad överallt. Reptilhjärnan (den inre rudimentära delen av vår hjärna) kommer möjligen alltid att ha ett visst infytande på oss. Men på planeter där det inte finns någon kamp för överlevnad (kanske har bara en art utvecklats?) vore nog allt detta främmande.

Redigerad av Fleetadmiral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig är hela denna debatt mer ett bevis på att vi vill hitta utomordingar snarare än en seriös diskussion om hur eventuella utomjordingar skulle behandla oss. Men man får ju anta att eftersom det fordras enormt avancerad teknik/utvecklad civilisation bara för att färdas mellan stjärnorna så är eventuella UFOn mycket mer avancerade rent tekniskt en vad vi är. Dessutom kan man ha i minnet att även om syftet fr??n utomjordingarnas sida är gott så kan resultatet bli katastrofalt för den mänskliga rasen, så frågan är om vi vill stöta på utomjordingar. Dessutom kanske dessa är så intelligenta så att de har vett att (i likhet med prime directive) hålla sig borta från oss och vår utveckling tills vi är mogna för ett första möte. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg