Nyhet Posted July 27, 2011 Report Share Posted July 27, 2011 (edited) Star Wars-upphovsmannen George Lucas förlorade i dag i rätten mot stormtrooperhjälmens brittiske skapare Andrew Ainsworth. Fallet som avgjordes i Storbritanniens högsta domstol handlade om huruvida Ainsworth har rätt att tillverka och sälja replikor av hjälmarna till samlare, skriver E24.se. Hjälmtvisten har varit uppe i rätten två gånger tidigare. 2006 förlorade Ainsworth i en kalifornisk domstol och Lucas fick ett skadestånd på cirka 20 miljoner dollar. Men eftersom Ainsworth saknade tillgångar i USA valde Lucas att stämma honom i hans hemland Storbritannien. Här vann dock Ainsworth den första rättegången som hölls 2009. I dagens dom slog domstolen fast att Lucasfilm, bolaget som äger Star Wars, inte kunde hävda att hjälmtillverkningen hade brutit mot copyrightlagar, eftersom konstverket var filmerna i sig, och att hjälmarna bara var en mindre del av dessa. Källa [ Till originalnyheten ] Edited November 4, 2012 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 27, 2011 Report Share Posted July 27, 2011 Kan bara säga tummen upp för Ainsworth. Men stackars Lucas. Hur ska han kunna skrapa ihop till mjölkpengar nu. Han kanske svälter. Ja jag är mycket ironisk. Ärligt talat, 20 Miljoner dollar är fickpengar för Lucas. Men jag anntar att han vill ha total ensamrätt på konceptet Star Wars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted July 27, 2011 Report Share Posted July 27, 2011 Vilken girig snubbe alltså. Sorgligt och framförallt pinsamt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 28, 2011 Report Share Posted July 28, 2011 Är lite kluven till det här. Det är en sak om fans gör eller köper kostymer för att de gillar star wars men om någon som har varit inblandad i produktionen och därmed fått betalt för sitt arbete utnyttjar detta för att sälja kopior av "sitt" arbete ger det en dålig eftersmak. Minns att ingen hade velat ha Ainsworths hjälmar om inte GL hade gjort star wars så berömt. Så här är jag nog på GLs sida. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 28, 2011 Report Share Posted July 28, 2011 Förvisso kan jag hålla med i ditt resonemang Supreme Commander JAF. Men det hela verkar så fjuttigt. Alla vet vi att Lucas inte lider rent ekonomiskt av vad Ainsworth gör. Men Lucas har som vi också vet ett stort behov av total kontroll över allt han gör. Specielt Star Wars. Det är nog den kontrollen han försöker bevara. Om Ainsworth får rätt så kanske andra börjar göra liknande framöver, och då blir Lucas snara lösare och lösare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 29, 2011 Report Share Posted July 29, 2011 Förvisso kan det verka lite småsnålt, vad är väl 20 miljoner dollar hit och dit på det hela. Men jag är ändå på GLs sida vad det gäller den bakomliggande idén. Star Wars är hans hjärtebarn och ingen annans. Tänk dig om du själv skulle ha gjort en megahit, skulle inte du ha velat ha full kontroll över det varumärket och alla delarna i det? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted July 29, 2011 Report Share Posted July 29, 2011 Då skulle tysken som uppfann hjälmarna som soldaterna hade i andra världskriget hade, få en hoper med royalties för Darth Vaders hjälm-design! Eller vänta nu har jag fel...den hjälm-designen är ju asiatisk..bl.a krigarna/samurajerna i Japan hade den modellen(med nacksyddet)..eller är det en ännu tidigare uppfinning? Lite löjlig är hela historien menar jag <_< Som min mor säger ibland när jag ringer- "Pappa är ute och går med hjälm".."Okej" säger jag, bra att han har hjälm kanske. Men det är faktist en bekant som heter Hjelm i efternamn ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 30, 2011 Report Share Posted July 30, 2011 Jag förstår vad du skriver Supreme Commander JAF. Jag är bara trött på maktgalna Lucas. Tycker personligen att han har gått för långt med Star Wars, vilket är tråkigt, för de tre första filmerna (1977 och framåt) är/var mycket bra. Filmkritikerna Orvar Säfström sade en gång: 1977 kom George Lucas utt med Star Wars och alla var jättenöjda förutom Lucas. Lucas har ändrat och gjort om filmerna så mycket i dag att få väll mins de tre orginalen och hur de såg ut. Jag har tröttnat på honom, har ingen sympati längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts