Jump to content
Sign in to follow this  
loghaD

paq'batlh - Nytt klingonskt epos

Recommended Posts

I helgen hade jag nöjet att delta i qepHom wa'maHDIch, ett klingonistmöte i Tyskland (organiserat av ). Det var mycket där som var spännande, men en av höjdpunkterna för mig var möjligheten att köpa mig ett exemplar av "paq'batlh: The Klingon Epic".

En del av er känner kanske igen titeln paq'batlh från Voyager-avsnittet "Barge of the Dead", där det framstår ungefär som en klingonsk bibel.

Den nya boken bygger på librettot från den klingonska operan 'u' - med en del nya passager - och har berättelsen om Kahless (den mytologiska personen mer än den historiska; jämför med boken Kahless) som sin kärna.

Berättelsen presenteras liksom Hamlet och ghIlgameS med en klingonsk text och en engelsk sida vid sida, så du behöver inte kunna språket för att följa med i berättelsen. Om du dock är klingonist blir du säkert glad att höra att den klingonska texten är skriven av ingen mindre än språket's skapare Marc Okrand (med hjälp från medlemmar av klingonska språkinstitutet).

För mig som klingonsktalare är det här en absolut must-have, men jag tror att alla Trekkies/Trekkers med ens ett marginellt intresse för klingonsk kultur kan ha stor glädje av denna bok; den är förvisso rätt kort, men den är också rätt unik i sitt slag.

Om du är intresserad kan du köpa boken här. Den kostar €15 + frakt (från Nederländerna, tror jag).

Intressant! Du får gärna skriva längre om själva mötet och dina upplevelser. Antingen här eller så kan pm:a mig eller någon annan redaktör så kan vi lägga upp det som en nyhet!