Jump to content

Ett nytt Star Trek-brädspel

Nyhet

Recommended Posts

BildGillar ni brädspelet Settlers of Catan? Är ni dessutom trekkers? (Det sista var kanske en dum fråga...) I mars kommer ett brädspel i perfekt "Settlers of Catan"-anda, men som utspelar sig i rymden och då särskilt i Star Trek-universat. Den heter Star Trek Catan, är en del av brädspelsserien Catan in space och är alltså en officiell utgåva. Läs om spelet i vår speldatabas.

Hmm... Man kanske skulle försöka sig på Settlers igen... 

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Jag har aldrig spelat Settlers of Catan men det anses av många vara det brädspel som haft mest inflytande under de senaste tjugo till trettio åren. Det är utvecklat i Tyskland och låg länge högst i försäljninglistor och i rankning i samma land. Det har också blivit en storsäljare i USA. Spelet integrerar flera olika typer av spel som Magic Realm (1978), Kings & Things (1986), Civilization (1981) och flera andra. Det viktigaste som spelet infört är ett helt nytt strategitänkande. Det är ett utmärkt spel för nybörjare eftersom reglerna är enkla (även för "tillfällighetsspelare").

Många brädspelsspelare menar att Settlers of Catan är ett måste att ha.

Jag har också spelat "Settlers" ett antal gånger men jag är inget fan. Men det är älskat av många och en bra inkörsport till brädspelsträsket. Om jag kommer ihåg rätt så kan man spela ett parti på ett par timmar, så det passar ju för en kväll.