Anhedoni Posted July 17, 2012 Report Share Posted July 17, 2012 Är originalseriens Squire of Gothos (Trelane) en Q? Vad anser ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted July 18, 2012 Report Share Posted July 18, 2012 (edited) Vad Q tycker om det: I romanen Q-squared sägs Trelane vara en Q. Så jag gissar mycket lutar åt det. Men det finns väl inget officiellt som bekräftar det. Edited July 18, 2012 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted July 30, 2012 Report Share Posted July 30, 2012 Det finns inget som säger att det inte skulle kunna finnas andra varelser med, vad som från vårt perspektiv verkar vara, helt otroliga krafter i nivå med Q. Något som alltid fått mig att undra lite var att Trelane trodde att vi var ett antal hundra år mindre utvecklade än vad vi faktiskt var. Det kanske var en lögn för att de inte skulle exakt hur mäktig han var och hur mycket han visste, vem vet. Dessutom var Trelane en ung...livsform, så det kan vara en till förklaring. Jag tror att Q baserades på Trelane, och även om jag inte skulle bli förvånad om det på något sätt kom fram att de skulle vara samma livsform, så tror jag att man framför allt använde Trelane som grund när man skulle ta fram Q. Just därför har de liknande krafter, liknande attityd och t.o.m. liknande karaktärsdrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bones Posted May 27, 2013 Report Share Posted May 27, 2013 Jag har läst att Gene Roddenbury bekräftat att Trelane är en Q. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts