Gå till innehåll

Star Trek uniformer, Borg dräkter mm.


Hugh

Rekommenderade inlägg

Hej!

Hur vanligt är det att besökare på träffarna är uppklädda? Och hur stort är intresset för det? Har hittat ett par trådar här om det men ingen av trådarna hade någon uppföljning så det verkar som om projektena strandade någonstans...

Det verkar som Star Fleet uniformer inte är något större problem då dessa går att köpa för en rimlig summa. Frågan är väl kanske lite vad det är för kvalité på dessa kläder. Sedan tycker kanske några att det finns för få träffar för att det skall vara lönt att fylla garderoben med dylikt. Men för de som vill och vågar så finns det faktiskt andra träffar där Star Fleet uniformer och Borg dräkter skulle gå hem. I göteborg finns det minst två föreningar som ordnar tema tillställningar (fester) med dylikt - Tip the Velvet och frEak soCiaty...

Finns det intresse att köpa kläder och annat på träffarna om möjligheten ges? *nyfiken*

Mvh. Hugh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det över tio år sedan jag var på en treff, men det var också när det var som mest folk på WCT:s träffar. På den tiden (sent 90-tal och tidigt 00-tal) var det 300-500+ besökare beroende på treff. Jag tror inte ens 10-20 procent hade uniform eller annan utstyrsel. Det kanske är större andel i dag, men antalet besökare är numera betydligt färre. I dag är det väl under hundra.

Redigerad av Aike
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har förstått att utvecklingen lite ledsamt har gått åt det hållet. Gick förbi Draken i Göteborg för femton, tjugo år sen. Det var rätt mycket folk och det gick inte att undgå vad det handlade om.

Vet att många Trekkies gömmer sig i garderoben idag. Eller så känner de inte till föreningarna och träffarna. Har några vänner som "återupptäckt" Star Trek och gillar samlarboxarna mycket.

Samtidigt vet jag att de yngre har ett annat intresse för att klä upp sig idag. Finns några andra föreningar i Göteborg vars träffar som lockar mycket folk. Man har en mängd olika teman. Steam punk, SF mm

Är det ok att fråga varför är det så länge sen du var på någon träff? Stort avstånd, för lite tid eller fel tidpunkt?

/Hugh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ha varit snarare 10-15 år sedan du gick förbi Draken :P WCT grundades 1996 och firade femton år ifjol.

Det är en intressant fråga varför jag slutade att gå på dem. Finns flera orsaker kan jag se i efterhand. Jag gick på treffar i två perioder skall dock nämnas. Den första perioden var 1997-1998 när WCT tog fart. Jag hade därefter ett uppehåll tills hösten 2001. Att jag slutade berodde nog mest på att temana som man hade inte var lika intressanta som de första (Q, Borg, alla filmerna, Dominion). Dessutom var det nästan aldrig något nytt material för mig som visades eftersom jag köpte Voyager och DS9 på köpvideo. Sedan fanns det väl en viss mättnadskänsla på Star Trek och på att gå på treffar. Det är trots en ganska lång period att sitta i en biograf.

Att jag gick två gånger hösten 2001 berodde på att Enterprise släpptes och det var den enda sättet för mig att se serien snabbt. Jag vet inte varför jag inte fortsatte att gå på treffar med tanke på att jag gillade serien även om jag blev grymt besviken på pilotavsnittet. Jag tror att det hade att göra med att mitt intresse för Star Trek dalade eftersom jag hade sett så mycket.

Ja, har förstått att utvecklingen lite ledsamt har gått åt det hållet. Gick förbi Draken i Göteborg för femton, tjugo år sen. Det var rätt mycket folk och det gick inte att undgå vad det handlade om.

Vet att många Trekkies gömmer sig i garderoben idag. Eller så känner de inte till föreningarna och träffarna. Har några vänner som "återupptäckt" Star Trek och gillar samlarboxarna mycket.

/Hugh

Det behövs nog en ny serie för att det ska bli intresse igen. Sedan har väl de flesta blivit äldre och äldre. När jag gick på 90-talet så var de flesta 20-30 år tror jag. Jag kände mig i alla fall ung som tonåring. Tyvärr kanske jag fortfarande är det på treffarna efter 30 också. Så det är nog ett problem. De flesta fans är tonåringar och kanske upp till 30. Men sedan avtar intresset när jobb och familj tar över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...