Gå till innehåll
Aike

Åka på Star Trek Into Darkness galapremiär

Rekommenderade inlägg

Jag har själv planer att åka till London i vår för Star Trek Into Darkness galapremiär. Är inte hundra men skulle gärna åka som det ser ut nu.

Alla Trekpremiär sedan åtminstone Generations har haft galapremiärer i London, där skådespelare, producenter och regissörer deltar. Arrangör brukar vara Prince´s Trust, så det är också en välgöranhetsvisning där inträdet går till behövande. De har alla gånger hållits i den gigantiska biografen Empire vid Leicester Square i centrala London.

Jag har varit där två gånger. Vintern 1998 för att se Insurrection och våren 2009 för att se Star Trek.

Nu är oklart om det blir någon galapremiär, men jag är nästan helt säker på att det blir av. Och då förmodligen någon gång under andra hälften av april eller möjligen tidigt i maj.

Utifrån vad jag kan se nu och från vad jag la 2009, så tror jag att priset på en sådan resa från Göteborg (antar att det är ungefär detsamma från Stockholm, Malmö eller Oslo (Moss)) kan hamna på allt från 1500-2500 kronor

Flygbiljetter med Ryan Air 270-700

Billiga priset bygger på att man kan boka typ en månad i förväg, då de har lägst priser, medan dyrare är om man bokar långt i förväg eller kort innan; extremt kort innan kan det dock dra iväg rejält mycket mer. Det fina med att flyga från Göteborg (och jag tror det gäller de flesta städer som flyger till London i Sverige) är att man flyga dit på förmiddagen på premiärdagen, som med största sannolikhet är mitt i veckan, och sedan flyga hem tidigt strax före 7.00 dan efter. Således är det onödigt eller faktiskt rent dumt att boka hotell eller vandrarhem. Spendera hellre tiden på en pub, eller strosa i nattlondon eller vila sig på flygplatsen är bättre alternativ.

Resa Stanstead-London 150-450

Beror på om man tar expresståg eller buss, finns olika sorters bussar; tåget dyrast men snabbast

Biobiljett 1000-1500 kronor

Det fanns åtminstone två olika 2009. Den dyrare var till den gigantiska stora salongen, medan den billigare var till mindre salonger på Empire. Jag såg dock Insurrection i den större salongen 1998, men såg Star Trek 2009 i en mindre salong i källaren. Den större är betydligt bättre. Fast på en galapremiär kan det emellertid vara färre trekkers i den, eftersom man också försöker locka dit brittiska kändisar. Den dyrare gav också tillträde till filmens efterfest med stjärnorna som gäster.

Sedan tillkommer förstås mat och dryck, men eftersom det är en resa som är kortare än ett dygn behöver det inte bli några större kostnader. Samt resa tur och retur till flygplatsen Ryan Air flyger ifrån.

Är det fler som vill åka eller eventuellt planerar att se filmen på en galapremiär i annat land? Jag antar att man kommer att ha en världsturné precis som förra gången, med flera stopp i Europa.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade varit riktigt roligt, men jag har redan Fedcon inplanerad så det finns inte utrymme för mer. Hoppas på en förhandsvisning vid Fedcon, dock...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det alltså klart med datum: 2:e maj. Jag ska kolla med Prince´s trust om de arrangerar visningen. I sådant fall kommer de att sälja biljetter till trekkers.

Jag är sugen på att åka. Ryan Air är billigt dessa dagar, och pundet är väldigt lågt just nu. Nackdelen är dock att det är mycket nära den svenska premiären. Bara veckan innan, så jag vet inte om jag far. Förra gången när Star Trek (2009) kom ut var det tre veckor innan Sverigepremiären. Det känns som det kanske inte är värt pengarna, eftersom jag har upplevt två galapremiärer tidigare plus att den stora grejen för mig vore att få se den långt före nästan alla andra, vilket inte blir fallet nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu