Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad (redigerade)

Hej, gott folk! Då var det dags för en omtitt och diskussion av Star Trek VII: Generations (ST:GEN).

För mer information om och de tidigare trådarna kan ni hitta här.

Kuriosa

Paramount tog kontakt TNGs 'executive producer' Rick Berman under den sjätte säsongen av TNG för att producera den sjunde Star Trek-filmen. Paramounts intentioner var att den nya filmen skulle vara 100% TNG. men Berman ville väldigt gärna göra en film som inkluderade båda besättningarna och därmed lämna över från TOS till TNG på bioduken. De utvecklade först två olika manuskript, en skriven av Ron Moore och Brannon Braga och den andra skriven av Maurice Hurley, men till slut bestämde de sig för Moore och Bragas idé.

Moore och Bragas handling var ett tag tänkt att ha de båda besättningarna i ett slag mot varandra, men de kunde inte hitta något sätt där en av besättningarna inte blev gestaltade som onde eller underlägsna den andra, så till slut gav de upp den idén och började på spåret som sen blev verklighet.

Av de från den gamla besättningen som Berman ville ha med i filmen var utöver Kirk så klart, även McCoy och Spock, men båda skådespelarna sa nej. DeForest Kelley tyckte att McCoy hade fått ett mer än tillräckligt bra avsked i och Leonard Nimoy ska, utöver att vara 'producer' för filmen, bara enligt han själv ha blivit erbjuden ett halvdussin repliker i rollen som Spock, repliker som Nimoy kände var väldigt generiska och hade väldigt lite att göra med just Spock. William Shatner har senare också uttryckt att han tror att Nimoys nej också berodde på att han inte fick fria tyglar med filmen som han hade fått i de tidigare filmerna som han hade varit involverad i ( och ST:TUC).

Huvudskurken i filmen, Dr. Tolian Soran, var först tänkt att heta "Moresh", men det ändrades för att inte folk skulle riskera att blanda ihop honom med kultledaren David Koresh. Skådespelaren bakom Dr. Soran, Malcolm McDowell, "i sista sekunden" och även om McDowell har sagt att han verkligen såg fram emot att spela Dr. Soran och få bli den som dödade Kapten Kirk, så har hans brorson - DS9 skådespelaren Alexander Siddig - sagt att McDowell tyckte att manuset var "skit".

De senare versionerna av ST:GEN skrevs samtidigt som man fortsatte att jobba med den sista säsongen av TNG, och ibland blandade författarna ihop handlingarna mellan filmen och avsnitten i serien. Man har även sagt i efterhand att detta hände bland annat mellan ST:GEN och TNGs avslutningsavsnitt "All Good Things...", där man tyckte att TNG-avsnittet blev bättre.

Det kan också vara kul för alla som sett VOY-avsnittet "Flashback" (3x02) och påpekat i ST:TUC att Tuvok inte syntes till ombord på skeppet, att Tim Russ - skådespelaren som spelar Tuvok - faktiskt är med på Enterprise-B i början på den ST:GEN. Dock inte som Tuvok eller som Vulcan, då han inte verkade ha spetsiga öron. Med tanke på att både Sulus skepp och Enterprise-B dessutom är Excelsior-class, är det ändå ett ganska roligt sammanträffande. På tal om Sulu så var även hans dotter Demora Sulu med på Enterprise-B.

Bland de många modifikationerna på scenerna där allt spelades in och även på modellerna av skeppen var några att Worfs station äntligen fick en stol som man kunde sitta på. Picards 'ready room' fick även ett lite större fönster och större akvarium.

Scenen där Kirk blev dödad fick spelas in på nytt efter svalt mottagande av testpubliken, scenen var då att Kirk blev skjuten i ryggen. Vid inspelningen av filmens slutliga dödsscen för Kirk föreslog Shatner att Kirk skulle säga, lite humoristiskt, "bridge on the captain", efter alla gångerna man hört "Captain on the bridge". Han fick dock inte igenom det här förslaget.

Även med den nya dödsscenen för Kirk så fick filmen blandad kritik och framför allt var det slutet på filmen som fick kritik.Trots detta gick filmen totalt sett helt ok och spelade in 118 miljoner dollar.

För mer information om filmen; startrekdb, memory-alpha, wikipedia.

Redigerad av Lord Di Lego
Postad (redigerade)

Bakgrund - Jag och filmen

Jag har sett ST:GEN kanske två, tre gånger innan den här omtitten. Jag minns inte riktigt när första gången var men förmodligen var det när jag började titta på Star Trek, kort efter att jag tittat igenom TNG. Vad jag vet är dock att filmen redan från början inte var någon personlig favorit, snarare tvärtom, den var en av de sämre TNG-filmerna i mitt tycke. För inte så länge sen, när jag till slut tittade igenom TOS och TOS-filmerna, så fick jag t.o.m. gå lite längre och klassa ST:GEN som en av de sämre filmerna inte bara bland TNG-filmerna, utan i hela ST-franchisen.
Nu har jag inte sett filmen på länge dock, så kanske ser jag det annorlunda nu. :)

Recension

Filmen började bra, då jag aldrig tidigare varit speciellt road av prologen, med Kirk, Scott och Chekov ombord på Enterprise-B för skeppets jungfruresa, men det var jag faktiskt denna gången. De skulle bara ta en snabb liten sväng runt i solsystemet, och i vanligt Starfleet manér så är skeppet bara halvt funktionellt och mycket utrustning är bara planerad att monteras "nästa tisdag". Jag tycker iaf att det lite småkul att Kirk också driver lite med det i filmen, så har jag kännt flera gånger om under filmernas gång i den här omtitten. Chekov får inte så mycket att säga, men ändå lyckas han få mig att le, han är en rolig karaktär som jag har tyckt om ända sen han introducerades i TOS.
Annat än så kunde jag också känna med Kirk i prologen. Han ville bara få vara ifred, men både Enterprise-Bs nya besättning och framför allt journalisterna var uppjagade av att ha de ombord och applåderade allt han sa. Till slut klarade inte ens Scott och Chekov att inte driva lite med hela situationen. :P
Kort och gott, jag tyckte om prologen.

Vid tidpunkten då ST:GEN producerades hade en del genombrott gjorts inom datoranimering och grafik för filmer, och som jag har förstått så användes en blandning av detta och modifierade gamla modellerna i filmen (mer detaljrikedom för HD). Jag vet inte vilken metod som användes mest när man producerade rymdscenerna men både rymdscenerna med Enterprise-B och Enterprise-D är väldigt mycket mer detaljerade än de var i föregående filmer. Istället för ett enhetligt skrov så ser man nu att det är gjort av många småbitar som inte alla ens har exakt samma färg. Det är ändå en ganska kul detalj.

Men sen börjar jag se lite moln på himmelen. När TNG-gänget tar över på duken så dras tempot ner väldigt mycket och filmens atmosfär blir ganska mycket tyngre. Jag har normalt sett inga problem med detta i sig självt, problemet är det händer ingenting under tiden. Det är ingen som händer i bakgrunden, inget meddelande man försöker sända ut, ingen diskussion om någon viktig fråga. Det känns ganska segt.

Picard får veta att hans bror Robert och brorson René dött i en brand, vilket Picard har svårt att psykologiskt arbeta sig igenom, då han säger sig ha börjat känna av sin ålder och hade börjat betrakta René som det närmaste han någonsin skulle komma att ha egna barn, någon att bära namnet Picard vidare. Men av någon anledning får man inte veta detta, utan Picard går runt och är grinig och i obalans ett tag innan han till slut berättar det för Troi. Nya tittare vet dessutom inte vem Robert och René är, då man bara fick se de i TNG-avsnittet 'Brothers', men jag antar att det viktiga är att alla förmodligen kan känna igen sig i situationen att närstående släktingar dött.

Vidare, till slutet av filmen. Jag har läst många skriva om felen i det här slutet, och medan jag håller med vissa av dem så är slaget mellan Enterprise och det klingonska skeppet inte ett av de. Jag har läst folk skriva/säga att Riker & Co. helt enkelt kunde bytt frekvenser för sköldarna när de insåg att allt gick rakt igenom dem, och att en gammal Bird-of-Prey därefter inte borde vara något problem för ett skepp av Galaxy-klass. Där kan jag visserligen hålla med, i det fallet borde de inte ha behövt hitta ett eget kryphål för att besegra klingonerna, men jag tror helt enkelt att de förmodligen försökte det i bakgrunden, men i.o.m. att LaForge har översikt över det och klingonerna fick en videoström från hans visir som visade det han tittade på, så hade de bara kunnat byta frekvens själva och fortsätta beskjuta. Det är vad jag tror hände, men det hade givetvis inte skadat om de hade nämnt det i förbifarten, då den här diskussionen var ganska förutsägbar annars.
På tal om videoströmmen så kan man ju ifrågasätta skeppets säkerhetsrutiner, om en främmande teknologi kan infiltrera skeppet och oavbrutet sända en videoström inifrån utan att någon märkte det. Hur många gånger har de inte upptäckt diskreta signaler och minimal strålning, som har visat sig vara nyckeln till hela problemet/mysteriet? Det kanske vore läge att säga till datorn att automatiskt varna när något ytterst ovanligt eller som kan vara en säkerhetsrisk upptäcks. Kanske var det lite för tidigt att befordra Worf. ;)

Picard visar ännu en gång att han inte är en action hjälte, trots att Patrick Stewart slogs för att han skulle bli mer av det i filmerna, genom att ännu en gång förlora ett knytnävsslag. Det kan inte vara många han vann på egen hand under 7 säsonger och fyra filmer.
Inne i Nexus lyckas han då övertyga Kirk att komma tillbaka ut bara några enstaka minuter innan det är för sent, trots att de kunde välja när som helst om jag förstod det rätt, och hjälpa honom besegra Dr. Soran.
Julscenen i Nexus kändes ganska stel, men det kanske bara är för att jag inte riktigt ser honom vilja ha det så helt plötsligt. Han är mindre stel runt barnen än i början på TNG iaf, det är ju annars ett framsteg. :P
När det kom till Guinans scen vet jag inte riktigt om jag förstod det rätt. Guinan beskrev sig själv som inte där på riktigt, utan hon var bara ett eko efter Guinan som var inne i Nexus när de räddades av Enterprise-B. Fast, Ent-D hade ju kraschlandat på planeten, så de blev ju också uppslukade av Nexus, så hon borde ju också vara därinne någonstans. Annars kan jag inte låta bli att undra ändå om alla lämnar ekon efter sig därinne, åkte Nexus vidare med ett Kirk- och Picard-eko?

Nåja, de besegrar Dr. Soran tack vare Kirk, och Picard lyckas lura att spränga sig själv tillsammans med sonden han försökte skicka in i solen. Tyvärr dock så dör Kirk under det här slaget, han ramlar från en gångbro och får dessutom bron på sig.
Jag får nog hålla med Nimoy och Kelley när de menade på att TOS-besättningen hade fått ett fullvärdigt avsked i ST:TUC. Det behövdes inte mer. Jag fann inte att Kirks död på bioduken gav mig något extra, men det kanske hade gjort Kirk som karaktär gladare att dö i tjänst, medan han gjorde skillnad, hellre än att bli pensionerad och inte göra någon skillnad för galaxen.
Återigen får jag kritisera Picard dock för den där graven, det fanns ingen anledning att slänga ihop något så slarvigt, dessutom var inte graven så väl genomtänkt. Hellre att de skjuter ut honom i rymden som de oftast gör annars, det tycker jag slår en hög med småstenar på toppen av ett berg på en öde planet. -_-

(Fråga: I scenen där Data knuffar Dr Crusher överbord medan Worf är på väg upp, varför ser de vita byxorna som Worf har på sig "blodiga" ut vid knäskålarna?)

Mitt Betyg
Filmen var bättre än jag förväntade mig och mindes från tidigare gånger, och framför allt var jag positivt överraskad av början på filmen med delar av TOS-besättningen. Men när TNG-gänget tog över filmen så blev det tempofattigare och tyngre, vilket jag hade sett förbi om det fanns en anledning, om de gjorde någonting av det. Men det tyckte jag aldrig de gjorde, den största bakomliggande berättelsen och diskussionen som fanns i ST:GEN var om att bli gammal och känna att tiden börjar ta slut, med allt vad det innebär när det kommer till barn, föra familjenamnet vidare, etc. Jag tyckte inte det var tillräckligt för att trollbinda mig, och ganska konstigt att använda för något som ska vara början på något nytt, en pånyttfödelse av Star Treks film-franchise.
Eftersom filmen inte på egen hand var tillräckligt engagerande och spännande så blev det snabbt uppenbart att det fanns lite fel och hål i handlingen, framför allt mot slutet.
Personligen tyckte jag också Picard var lite konstig, out-of-character, i slutet av filmen. Han var fullständigt oduglig, och medan det är möjligt så brukar han spelas som de erfarne, och det gjorde han inte öht i slutet på den här filmen.

Mitt betyg på ST:GEN: 3/5.

Redigerad av Lord Di Lego
Postad

Jag ger filmen 3,5/5

Först och främst tycker jag att det är en fin övergång mellan TOS och TNG och att tre giganter är där för att överlämna facklan är toppen. Jag gillar att de fick visa upp sig igen och att Kirk slutligen inte fick sitta och damma i någon timmerstuga någonstans i Yosemite-trakten. :) Det blir ett värdigt avslut när vår hjälte får dö som han har levt - som en hjälte som "gjorde skillnad" - och det är ju temat i denna film.

Jag gillar även sidohistorian med Data som installerar sitt känslochip, efter många om och men, för att bli en fullfjädrad AI. Det är spännande att se hur han upptäcker sina nya känslor och det ger en hel del humoristiska ögonblick - gillar verkligen när han smakar på Guinans senaste "gift".

Som herr Lego redan konstaterar finns det en hel del logiska luckor när det gäller klingonsbiten. Man kan ju tycka att det är standardprocedur att kolla Geordies Visor varje gång någon fipplat med det - för det borde han vara fullt medveten om att Soran hade gjort.

Men sen börjar jag se lite moln på himmelen. När TNG-gänget tar över på duken så dras tempot ner väldigt mycket och filmens atmosfär blir ganska mycket tyngre. Jag har normalt sett inga problem med detta i sig självt, problemet är det händer ingenting under tiden. Det är ingen som händer i bakgrunden, inget meddelande man försöker sända ut, ingen diskussion om någon viktig fråga. Det känns ganska segt.

Där håller jag inte med dig, jag tycker att det finns en stor filosofisk fråga - ska man välja ett paradis fyllt av glädje och lycka eller välja den krassa verkligheten trots dess fel och brister men då få chansen att göra gott? Det är ett ganska starkt moraliskt dilemma. Jag tycker Guinan och vår ärkeskurk Soran målar upp dess lockelser på ett bra sätt. Dilemmat blir senare extra svårt för stackars Picard som nyligen förlorat sina närmaste släktingar och jag tycker att det är positivt att man ser så många av hans mänskliga sidor i filmen (det blir även ett spänningsmoment innan man får reda på vad som hänt). Vem skulle inte lockas av att leva i en värld där alla ens nära och kära levde för evigt och mådde bra? Det säger även en hel del om Picard som karaktär - han är en otroligt stark individ och även om han kanske inte är en actionhjälte i stil med Willis eller Schwarzenegger har han andra heroiska drag - som hans vilja att ge av sig själv och stoiskt uppoffra sin egen lycka för att rädda andra i nöd.

När det kom till Guinans scen vet jag inte riktigt om jag förstod det rätt. Guinan beskrev sig själv som inte där på riktigt, utan hon var bara ett eko efter Guinan som var inne i Nexus när de räddades av Enterprise-B. Fast, Ent-D hade ju kraschlandat på planeten, så de blev ju också uppslukade av Nexus, så hon borde ju också vara därinne någonstans. Annars kan jag inte låta bli att undra ändå om alla lämnar ekon efter sig därinne, åkte Nexus vidare med ett Kirk- och Picard-eko?

Jag tycker det är logiskt att det finns kvar "ekon" av alla i nexus eftersom tid i vanlig mening inte existerar där - således kan man se det som att om du någonsin åkt dit kommer du även finnas kvar även om du lämnat stället - paradoxalt, jag vet men eftersom tiden satts ur spel spelar det ingen roll. Guinan kunde inte lämna Nexus mer en en gång och var således låst där medan Picard och Kirk endast hade kommit dit men inte därifrån (ännu i filmens upptakt). Jag ser det som att Ginan A kom till Nexus och B stannade där ett tag och C lämnade nexus. Dock varar B i "oändlighet" eftersom tiden är annorlunda där och alltså kunde hon trots allt existera där "samtidigt" som Picard. Picard och Kirk gick slutligen igenom alla stadier men eftersom stadie B är oändligt kommer de på sätt och vis alltid "finnas kvar" i nexus. Enterprises besättning borde dock inte finnas i nexus eftersom de bara hamnade där i en alternativ tidslinje.

Återigen får jag kritisera Picard dock för den där graven, det fanns ingen anledning att slänga ihop något så slarvigt, dessutom var inte graven så väl genomtänkt. Hellre att de skjuter ut honom i rymden som de oftast gör annars, det tycker jag slår en hög med småstenar på toppen av ett berg på en öde planet. -_-

Jo jag håller till viss del med där, men samtidigt kan jag tycka att Kirks grav blir ett fint monument för hans sista heroiska uppoffring i livet. :)

• 2 veckor senare...
Postad

Som vanligt är jag väldigt emotionell och rosar även denna film. Jag har som vanligt en soft spot för även denna film och det har aäkert att göra med en lång väntan på att få se en star trek film med tng besättningen för första gången.

Inledningen med flaskan är riktigt mysig och får mig alltid att fnissa lite när applåderna kommer igång.

Jag upplevde Soran som en riktigt bra skurk. Han är fanatisk, beräknande, farlig och verkar fysiskt vata i god form. Bethor får sig ju en.ordentlig dagsedel och i den kontexten gör det inget att picard får mycket stryk i slutstriden. Kirk är ju pugilisten av de 2 så allt är i sin ordning där.

Demora sulu: inga kommentarer kring kirks egen förlorade son under hela filmen. Hade kanske varit.på sin plats?

Temat i filmen är på något sätt carpe diem eller lycka-att finna lycka där man befinner sig just nu och jag uppskattar det verkligen.

Guinan i nexus kan vara en spegling av en inre dialog hos picard även om hon säger att hon existerar som ett eko där. Ofta har guinan fungerat som speaking partner för flertalet karaktärer i tng.

Slutstriden mellan bop och enterprise: Jag har alltid sett scenen med Soran som en tortyrscen.där han använder laforges blindhet som aspekt att attackera. Han verkar även ha injicerat någon form av nanosond eller liknande i laforge så kanske är det därför som visiret inte kontrolleras. Spekulationer som sig bör...

Dock är.det inte något konstigt att en torped som går igenom sköldarna får enterprise så skadat att de måste hitta på något för att klara av sin motståndare. Åtminstone i mina ögon. Många av er håller säkert inte med.

Generations är en favourit för mig. Sätter högsta betyg.

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu
  • Skapa nytt...