Aike Posted February 23, 2013 Report Share Posted February 23, 2013 Något jag upplever med flesta Star Trek-filmer är att de sällan har helt fantastiska avslutningar. Det gäller förstås många filmer. Ett exempel är Indiana Jones: Jakten på den försvunna skatten, där Indy blir passiv i finalen, medan nazisterna öppnar förbundsarken och går under. Inledningen i samma film är däremot magnifik. Det verkar rätt ofta i många filmer att man har bränt det bästa krutet dessförinnan. Star Trek 1, 6 har avslutningar som är bättre än genomsnittet. Tvåan har Spocks dödscen och begravning, men striden mot Reliant är ganska utdaterad numera, om den inte var det redan då. Nemesis har den häftigaste rymdstriden, men Datas ganska dåligt genomförda död tar ner slutintrycket. Star Trek (2009) har en mycket bra slutstrid, men också här saknas högsta toppkvalitet. Mycket för att efter Spock och Kirk börjar samarbeta så går det busenkelt att besegra Nero. De övriga har rätt mediokra till bra finaler. Men några filmer som står ut särklassigt är de tre första Star Wars-filmerna. I ettan när Luke och rebellerna ska förstöra dödstjärnan, i tvåan när Darth Vader slåss mot Luke och avslöjar att han är hans far, och i trean när det finns tre parallellhandlingar: Han och Leia på månen, rebellerna som attackerar Dödsstjärnan samt Lukes kamp mot Darth Vader inuti den. Den sistnämnda striden är nog den jag spontant tycker är allra bäst i någon film jag kan komma på. Här vävs tre handlingar ihop, och alla hänger samman och under lång tid ser det väldigt mörkt ut för de goda. Det är verkligen inte för enkelt att besegra skurkarna. Vad finns det för andra bra filmfinaler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted April 28, 2013 Report Share Posted April 28, 2013 Slutet på Flykten från LA är enligt mig bästa filmslutet i historien. Man bråkar inte med Plisken utan konsekvenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts