Nyhet Posted March 1, 2014 Report Share Posted March 1, 2014 Tack vare rymdutbildningsprogrammet Uwingu kan du nu namnge en krater på Mars till vad du känner för (jag funderar på att bidra med det mäktig namnet Star Trek Databas-hålet :-). Med hjälp av en interaktiv karta över Mars yta kan du klicka på en krater och betala från ca. 32 kr upp till 1 600 kr beroende på hur stor kratern är. Du kan välja mellan 500 000 kratrar (som fortfarande alltså inte har fått några namn). Intäkterna går till Uwingu-fonden i syftet att "ge rymdforskare, utbildare och entreprenörer stöd i en tid med statliga nedskärningar". Källa Källa 2 [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted March 1, 2014 Report Share Posted March 1, 2014 (edited) Det är värt att ha i åtanke att de här namnen inte har någon officiell status, men Uwingu hoppas att namnen ska bli populära och att kanske NASA, IAU med flera ska börja använda dem. Så, om man köper ett kraternamn är kanske den främsta frågan man bör ställa sig: Vill jag donera de här pengarna till Uwingu? Vad jag kan se är det en vettig organisation med vettiga människor bakom sig, men jag har inte så bra koll på dem. Edited March 1, 2014 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 The "Commander Michels Crater", oh yeah! Hela forumet på Mars! . Hmmm... om en av rovrarna pajar min lilla krater för 32 kr, får jag pengarna tillbaka då? Bäst att åka dit och vakta a la arg texasbo med hagelgevär :P Hehe skämt åsido är detta i min tanke lika meningslöst som att döpa en stjärna. Men, det finns i alla fall en begränsat antal marskratrar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 3, 2014 Report Share Posted March 3, 2014 Japp, Commander Michels, jag tror att de då ersätter dig om du är ägare av den. Men om samma rover istället kraschar ner i din grop så blir du ersättningsskyldig istället... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted March 4, 2014 Report Share Posted March 4, 2014 Ja tusan du Pjotr'k! Jag visste det var något lurt! Det är en komplott!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts