Nyhet Posted March 11, 2014 Report Share Posted March 11, 2014 (edited) När fyller Star Trek 50 år, egentligen? Många går och väntar på den 8 september 2016, då det kommer att ha gått 50 år sedan The Man Trap syntes i rutan, men Star Trek har varit under utveckling mycket längre än så. Exempelvis filmades det inte riktigt lyckade pilotavsnittet The Cage i slutet av 1964. ...men innan det fanns ett program så fanns det en idé, och idag, den 11 mars 2014, är det exakt 50 år sedan Gene Roddenberry färdigställde sitt berömda Star Trek is...-manuskript som han sedan skulle lämna in till produktionsbolaget Desilu Studios. I det manuskriptet presenteras stjärnskeppet S.S. Yorktown med besättning: Befälhavare Robert April, hans försteofficer "Number One", den rödhudade Mr. Spock, Phillip "Bones" Boyce, med flera. Dessutom finns korta beskrivningar av flera avsnitt, varav somliga faktiskt realiserades. Vill du veta mer? Spana in dokumentet på Ex Astris Scientia! Källa [ Till originalnyheten ] Edited March 12, 2014 by Nyhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted March 11, 2014 Report Share Posted March 11, 2014 Minns jag inte helt fel var The Man Trap det första Star Trek avsnittet att visas i TV, medan Where No Man Has Gone Before var det första som spelades in med originalbesättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 11, 2014 Report Share Posted March 11, 2014 Jo, så är det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted March 12, 2014 Report Share Posted March 12, 2014 (edited) ...men innan det fanns ett program så fanns det en idé, och idag, den 11 mars 2014, är det exakt 14 år sedan Gene Roddenberry färdigställde sitt berömda Star Trek is...-manuskript som han sedan skulle lämna in till produktionsbolaget Desilu Studios. Det är nästan så jag undrar om jag missförstod någonting, i.o.m. att det gått obemärkt förbi, men detta måste väl ändå vara fel? Jag antar att det ska stå 50... Edited March 12, 2014 by Lord Di Lego Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted March 12, 2014 Report Share Posted March 12, 2014 Rätt på alla punkter! Hade inte sovit på mer än ett dygn när jag skrev artikeln, så den blev lite knäpp :P Nu är det rättat, dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts