Nyhet Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 (edited) God nyhet för svenska Star Trek-fans Vad innebär detta för oss trekkies och trekkers? Kanske en hel del: Båda de senaste två Star Trek-filmerna visades i IMAX-format i USA, och J.J. Abrams har beskrivit det som sitt favoritformat. Således finns det en hög sannolikhet att även Star Trek XIII kommer att visas på IMAX-biografer och därmed förhoppningsvis ge svenska Star Trek-fans en helt ny filmupplevelse att se fram emot. Dessutom lämpar sig formatet väldigt väl till science-fiction i allmänhet, och det har redan bekräftats att Star Wars: Episod VII - vars produktion precis dragit har igång på riktigt - kommer att visas i IMAX-format, och då ligger det ju helt rätt i tiden med en svensk IMAX-salong lagom till hösten 2015. Nordens första IMAX-salong (fast bara på sätt och vis) Filmstaden Scandinavia marknadsförs som Nordens första IMAX-biograf, men det är kanske en sanning med modifikation. På Cosmonova i Stockholm har man under 20 års tid visat filmer i det kupolformade OMNIMAX-formatet, och på senare år har samma teknologi även dykt upp i Piteå och Karlshamn. De kupolformade skärmarna lämpar sig dock enbart till särskilt gjorda upplevelsefilmer, och inte till vanliga spelfilmer. "Men är Sverige verkligen redo för det här?" frågas det i Metro. "Kommer det finns tillräckligt med publik och intresse för att fylla salongen och göra den kostnadseffektiv?" Det kan finnas god anledning att fråga sig det, för även om SF Bios nya IMAX-salong blir ensam i Norden så blir den inte den första. En sådan salong har nämligen även funnits i Oslo, men den stängdes ner för flera år sedan på grund av bristande publikantal och miljonförluster. Vi får hoppas att det går bättre för Filmstaden Scandinavia! Källa Källa 2 [ Till originalnyheten ] Edited May 16, 2014 by Nyhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 Skulle utan tvekan åka upp till Stockholm för att se nya Star Trek filmen i IMAX. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 Mall of Scandinavia ligger rätt nära mig så givet att vi åker dit och går på bio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 Ja, Friends Arena ligger bara sisådär 45-50 minuter från mig via gång och tunnelbana, så även för mig är det ett rätt solklart val. Det hade redan fått nå oss i tid till nya Godzilla-filmen :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 ^En krona mer än vad 2D versionen kostade hade varit en krona för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 ^En krona mer än vad 2D versionen kostade hade varit en krona för mycket. *håller för öronen och skriker "LALALALALALALA"* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 Kul. Tror att det kan lyckas. Stockholm är trots allt dubbelt så stort som Oslo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 (edited) ^En krona mer än vad 2D versionen kostade hade varit en krona för mycket. *håller för öronen och skriker "LALALALALALALA"* Dom flesta verkar gilla den, så du kanske gör det med. Alla har inte lika bra smak som mig i film dock ;) Edited May 16, 2014 by The Holy Three Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted May 16, 2014 Report Share Posted May 16, 2014 (edited) Kul. Tror att det kan lyckas. Stockholm är trots allt dubbelt så stort som Oslo. Ja, jag tror att den har ganska goda förutsättningar. Om Heron City fortfarande är vid liv trots att det ligger så ocentralt det bara går så borde en IMAX-biograf med en närbelägen tunnelbanehållplats och direktansluten galleria ha en viss chans. Dessutom ligger Solna ganska bra till för många delar av förorten där man inte har en närbelägen tunnelbanestation men har bra bussanslutningar till Solna Centrum. Som gammal Spånga-bo känns det lite som Kista Centrum 2.0 ;) Dom flesta verkar gilla den, så du kanske gör det med. Alla har inte lika bra smak som mig i film dock ;) Hehe, mjo. Vad jag sett har kritiken än så länge varit ganska delad, men jag har varit ett 'zilla-fan sedan jag var 8 och ett stort 'jira-fan på senare år, så jag har rätt höga förhoppningar. Tror dock att jag kommer att bli nöjd hur som helst; är den bättre än '98-filmen så är jag glad :P Edited May 16, 2014 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 17, 2014 Report Share Posted May 17, 2014 Heron tillhör de allra bästa biograferna i Sverige. Vi åkte alltid ditt innan de öppnade ny Filmstaden Täby, vilken är en riktigt bra biograf med den senaste tekniken. Heron har större salonger (och så finns den en bra food court). Jag tror många som bor i förort kommer åka till Mall of Scandinavia fr att gå på bio eftersom det är lätt att ta sig dit både kommunalt och med bil, finns parkeringar osv. Kan vara rätt omakligt att ta sig till City för vissa som bor mer lantligt. Godzilla är given. Den kan väl inte vara sämre är den från -98? har sett en hel del Godzillafilmer i olika klippningar och tappningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted May 17, 2014 Report Share Posted May 17, 2014 Heron tillhör de allra bästa biograferna i Sverige. Vi åkte alltid ditt innan de öppnade ny Filmstaden Täby, vilken är en riktigt bra biograf med den senaste tekniken. Heron har större salonger (och så finns den en bra food court). Jag tror många som bor i förort kommer åka till Mall of Scandinavia fr att gå på bio eftersom det är lätt att ta sig dit både kommunalt och med bil, finns parkeringar osv. Kan vara rätt omakligt att ta sig till City för vissa som bor mer lantligt. Ja, var där ute ett fåtal gånger när jag bodde i Spånga, och minns det som en väldigt bra biograf. Men som du säger, väldigt svår att ta sig till. Sedan tror jag att Solna och kringliggande förorten är bra mer tätbebodd än Skärholmen och Vårby, vilket kan öka antalet spontanbesök. Godzilla är given. Den kan väl inte vara sämre är den från -98? har sett en hel del Godzillafilmer i olika klippningar och tappningar. Det vore helt klart en utmaning att vara sämre än så :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts