Gå till innehåll
Nyhet

Star Trek Databas årskrönika 2014, del 2

Rekommenderade inlägg

vader_150118.jpg

Nu avslutar vi tillbakablicken på 2014 med Star Trek Databas årskrönika del 2. Och det hände mycket mer än det vi hann med i årskrönikans första del. Astronauten Christer Fuglesang blev förra årets vinnare av Star Trek Databas-priset. Nya jordliknande planeter upptäcktes, William Shatner fick Nasas finaste pris och mannen som skapade klingonernas språk kom till Stockholm. Och från en galax långt, långt borta kom den första trailern för nästa Star Wars-film. Mer jordnära så försökte Darth Vader bli president i Ukraina, och här hemma släpptes den omtalade fanfilmen Star Wars: Threads of Destiny. Dessutom innehåller krönikan den årliga besöksstatistiken för Databasen, som tyvärr pekar nedåt.

Klicka här för att komma till del 2 av vår årskrönika.

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga något om statistiken för bara 20 dagar. Men så här ser det ut för den 1-20/1 (2014 års uppgifter inom parantes).

Forum: 959 besök (1612) med 482 unika användare (734). Antal sidvisningar är 2930 (5589). I genomsnitt varar varje besök i 03:24 minuter (04:14) och man tittar på i genomsnitt 3,06 sidor (3,47).

Databas: 3071 besök (4029) med 1827 unika användare (1948 - marginell skillnad). Antal sidvisningar är 10323 (18694). I genomsnitt varar varje besök i 02:34 minuter (03:47) och man tittar på i genomsnitt 3,36 sidor (4,64).

Man kan alltså se tydligt att det är minskning mot samma period förra året. Men om man väljer att jämföra 1-20/1 med den närmaste 20-dagarsperioden (12-31/12) så ser vi istället en ökning

Forum: 29% fler besök, 14% fler unika användare, 38% fler sidvisningar.

Databas: 7% fler besök, 14% fler unika användare, 4% fler sidvisningar.

Fortsätter vi på samma sätt framöver kan vi således få en ökning i aktiviteten, särskilt på forumet där vi ser ett kraftigt ökat intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forum är en utdöende företeelse. Tyvärr. Lite som när alla hängde på e-postlistor. Finns det ens sådana kvar? Dom lär inte vara många i sådant fall. Forum som sådant lär inte dö ut helt, men jag tror att fler och fler lär överges. Jag hade ett svenskt som jag var flitig besökare av, där folk bara försvann en efter en. Ingen vet direkt vart. Det var ett forum med många besökare och användare samt inlägg per dag, så det var mycket märkligt att se hur ett sådant stort forum bara dog ut. Det har hänt ett par andra svenska forum med och i dagsläget hänger jag på några svenska forum som ser ut att gå samma öde tillmötes. Dock dom amerikanska och brittiska som jag hänger på, lever och frodas. Jag har ett där jag reggade mig 1998 och har över 40.000 inlägg på. Det verkar aldrig minska i popularitet. Och där ryms allt mellan himmel och jord och för människor från hela världen. Så en sak som man har märkt under åren, är att svenska forum ofta har svårt att klara sig i längden. Kanske att dom är för nischad. Man måste arbeta stenhårt för att behålla besökare och användare på forum samt att locka till sig nya.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det för forum du besökte som försvann så tvärt?

Vi har ju sett att Facebook dödade de flesta allmänna medlemssajterna som Lunarstorm med flera. Men att forum skulle var helt utdöende köper jag inte. Det är fortfarande ett medium som bör ha sin publik, dvs att få uttrycka sig i skrift längre ett par rader om ett intresse. Jag tror inte Facebook kommer kunna döda det, även om det tar tid från ett forum och har liknade funktioner.

Däremot finns väl risken att Star Trek Databas forum har sett sin storhetstid sett till besökare. Men det är ju knappast döende så länge det finns en grupp återkommande användare. Vi är kanske inte så många just nu, men vi är inte heller för få för att få forumet att överleva.

Faktum är att jag tror om vi arbetade mer aktivt, involverade alla medlemmar och startade fler trådar att vi mycket väl skulle kunna göra 2015 till det eller ett av de bästa åren för forumet. Det kanske blir lite konstgjort till en början, men visst tror jag att det går att genomföra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.tv-land.se/

Det var hur stort och aktivt som helst men sedan hände något över bara ett par år, dom flesta försvann successivt och sedan låg forumet nästan helt öde i ett par år till innan ägaren stängde ner det. Vi pratar om MÄNGDER med nya medlemmar, väldigt aktiva befintliga medlemmar och massor med diskussioner. Allt från tv-serier till filmer och allt annat mellan himmel och jord. Dag in och dag ut, vecka för vecka.

Och jag skrev att forum som sådant är otdöende, inte helt utdött. :) Dvs, företeelsen dör sakta men säkert för var dag som går.

Sedan tror jag att facebook och liknande bara är en del av svaret varför forum är på nedåtgående. Av dom som jag känner som hänger på facebook och har gjort det i åratal så finns det inte alls samma typ av möjlighet till diskussioner som på ett forum. VIsst, det lär finnas grupper/sidor på facebook där du kan träffa likasinnade och diskutera det ena och det andra, samt att du även kan göra inlägg på din egen sida och få till en diskussion där med dom som är dina vänner. Men av vad jag förstår så är det inte lika strukturerat som på ett forum. Så jag tror att facebook är halva sanningen.

Vi har andra vanor nu för hur och när vi ser på tv-serier och filmer. Kanske att en sådan sak också bidrar.

Livet i sig är säkert en bidragande orsak för många. Alla har vi våra intressen och för en del människor så är det bara en del av deras liv, inget långt pågående eller evigt intresse som för en del andra. En del kanske bara hänger här som ett tidsfördriv och sedan når dom nya mål i sina liv och då ser vi inte dom mer. Andra ser det här som deras andra hem och förfäras av tanken att det en dag skulle kunna stängas ner och med det förlorar man en del av sitt sociala liv.

Visst kan det här forumet fortsätta att leva och frodas, men då krävs det nog lite arbete och eftertanke. Det finns ju så många olika saker som man skulle behöva titta på och se över för att komma underfund med varför det är så få som hänger här och hur man ska kunna göra forumet mera aktivt och hemtrevligt igen.

För det känns inte normalt att det här forumet har så många som registrerar sig men sedan inte stannar kvar. Visst, sådant händer nog på alla forum men under tiden som jag lurkade innan jag reggade mig (vi pratar år), samt nu när jag har varit en medlem så är det rätt hög omsättning av sådana som reggar sig, skriver ett X antal inlägg och sedan bara försvinner. Permanent eller bara under en längre tag får tiden utvisa.

Man skulle vilja fråga dom varför dom inte fortsätter. Tycker dom att det är för internt, dvs det finns redan en del som känner varandra väl och det är svårt att som ny lära känna dom. Vet att sådant har varit ett problem på andra forum som jag har hängt på, att det är en liten intern klick med personer som mest håller sig för sig själva och sällan omfamnar nya medlemmar för att få dom att känna sig hemma.

Känner du från start att du har mycket att säga, men få lyssnar eller pratar med dig, så tröttnar väl även den mest ihärdige efter ett tag.

Dessutom så har jag sett att det finns flera som regelbundet loggar in, men som aldrig eller sällan är aktiva. Dvs, dom verkar mest läsa det som andra skriver utan att vilja delta själva. Där skulle man ju vilja veta varför dom inte är mer aktiva än så.

Som sagt, man skulle kunna skriva spaltmeter om varför och hur man ska/kan gå tillväga i ett försök att lyfta det här forumet igen. Lite har man ju lärt sig av att ha hängt på forum sedan slutet av 1990-talet, både som medlem men också som en den i en stab som drivit sådan.

Om vi alla enades och strävade efter att nå ett och samma mål så kan vi mycket väl nå det, eller i vart fall komma en bra bit på vägen. Jag tror att det bara skulle gynna forumet i längden. Man behöver se över sitt hem ibland och pumpa in lite nytt liv i dess själ. Det är bara nyttigt för oss alla. :)

Redigerad av Akonitin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker dom att det är för internt, dvs det finns redan en del som känner varandra väl och det är svårt att som ny lära känna dom. Vet att sådant har varit ett problem på andra forum som jag har hängt på, att det är en liten intern klick med personer som mest håller sig för sig själva och sällan omfamnar nya medlemmar för att få dom att känna sig hemma.

Det här har jag varit med om på minst ett forum. Massa interna skämt och chattande, det var omöjligt att känna mig delaktig där så länge man inte skrev några hundra inlägg på några dagar. Hemsk upplevelse. Jag tycker inte att vi har ett sånt eller liknande klimat här på forumet, snarare glädjefnatt på vissa av oss när nya dyker upp och presenterar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft liknande upplevelser med. Hemskt som du säger.

Jag tycker inte heller att det råder en sådan mentalitet här, men det gäller att ta den tanken ett steg längre. Kan det vara så som nyregistrerade upplever och hur ska man i sådant fall gå tillväga för att dom lättare ska komma in i gemenskapen, känna sig delaktiga och vilja stanna kvar?

Det skulle vara intressant att göra en undersökning som man kan svara anonymt på, för att se vad alla typer av besökare tycker är bra respektive dåligt med forumet, vilka förslag på förändringar och åtgärder som dom vill se, samt om dom tycker att något saknas på forumet. Jag har sett andra forum göra sådana och det ger ju bra feedback om vad besökarna tycler och tänker. Med den informationen så har man ännu bättre förutsättningar att göra det här forumet och databasen ännu mera levande. Att man visar att man bryr sig och att besökare samt aktiva får bidra till utvecklingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med. Ett sådant vore intressant. Samtidigt har alla forum sin egen unika kultur. Jag tror tyvärr detta forumet har en reaktiv kultur av, vilket gör att få skapar något. Däremot är många med då någon annan tar täten. För att ändra på det krävs nog att man aktivt jobbar för att folk skall starta trådar och komma med inlägg.

Lustigt nog finns det dock alltid ett stort intresse att diskutera forumet som sådant. Sedan jag blev medlem 2008n har det varit någon sådan diskussion nästan varje år och dessa är alltid de som flest deltar i. Lite konstigt med tanke på att det har kommit två Star Trek-filmer under den perioden.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu