Jump to content

Dags att se om DS9

Mr Trek

Recommended Posts

The Forsaken är ett helt okej avsnitt där Odos karaktär fördjupas en del när han blir jagad av ingen mindre än Lwaxana Troi. Han försöker så gott han kan att undvika henne, men det hela slutar med att de blir fast tillsammans i en hiss, där Odo tillslut mjuknar till på dubbelt vis, dels genom att han inte längre kan hålla sin form, men också genom att han faktiskt berättar en del om sig själv och hur han "växte upp" i ett bajoranskt labb. Orsaken till att hissen är fast är att en artificiell livsform, som verkar vara i "se på mig"-stadiet, hamnat i datorsystemet. Denna del av avsnittet är inte jättespännande och är fylld med mer och mindre troligt teknobabbel. Ett tredje motiv i avsnittet är hur Bashir får ta hand om tre mycket kräsna federationsambassadörer, som tillslut blir mycket nöjda med honom efter att han räddat deras liv i en brand. Detta sidospår är lite underhållande i hur man f??r se Julian riktigt besvärad av deras kräsenhet, men inte något jättespännande. Överlag är avsnittet som sagt helt okej, varken fantastiskt, eller särskilt dåligt. Något jag funderade en del på var om man inte hade kunnat använda transportören i en runabout för att stråla ut Lwaxana och Odo från hissen (stationens transportör var ur funktion). Att de inte ens diskuterade denna lösning irriterade mig något. Avsnittet får i slutändan betyget 5/10.

Bra fråga. Skalan jämför nog mest med DS9, men också till viss del med annan Star Trek.. och kanske lite med andra TV-serier. Move Along Home hade jag nog tyckt var ett riktigt kasst avsnitt i vilken serie som helst, men många avsnitt som har fått ganska låga betyg hade nog kunnat få aningen högre betyg om man jämförde dem med TV i allmänhet. Hade jag gjort det hade det nog blivit många tior i betyg, speciellt i de senare säsongerna, och massor av tior vill jag nog inte dela ut, eftersom det känns som att de då skulle tappa i värde.

Jag såg nyss Dramatis Personae, det första ST-avsnittet med en titel på latin. Det är ett avsnitt med en ganska dålig ursäkt för att göra ett underhållande avsnitt. Den dåliga ursäkten är att något slags telepatiskt virus (huh?) förändrar besättningens personaliteter kraftigt och startar en maktkamp mellan Kira och Sisko. Detta är dock riktigt kul att se och låter skådespelarna agera utanför ramarna för deras karaktärer. Jag kan tänka mig att de hade riktigt kul när de gjorde det här avsnittet. Det är åtminstone riktigt kul att t ex se Sisko bli helt försjunken i byggandet av en gammal klocka och se Bashir helt plötsligt få stora maktambitioner.

Ett (annat) stort vetenskapligt hål i avsnittet måste dock påpekas. När Odo på slutet öppnar upp ett rum mot rymdens vakum, är allt som behövs för att inte själv följa med luften ut att hålla hårt i något. Egentligen borde nog detta ha dödat varenda huvudkaraktär (förutom just Odo kanske). Avsnittet får ändå 6,5/10 i betyg, för det är riktigt underhållande att se alla huvudkaraktärer helt förändrade.

• 2 weeks later...

Duet är seriens första tiotribblare. Här fördjupas Kira som karaktär oerhört när hon lär sig att inte alla cardassier är fienden. Vi får också veta mycket mer än vad vi visste innan om cardassiernas brutala ockupation av bajor. Avsnittet är en så kallad "bottle episode", ett billigt avsnitt man gör när budgeten börjar ta slut. ST har verkligen flera bra avsnitt av den här typen. Duet best??r till väldigt stor del av väldigt bra dialog, utan så mycket annat, vilket också vore helt onödigt. Avsnittet får 10/10 tribblar i betyg och visar verkligen vilken potential DS9 har.

In The Hands Of The Prophets avslutar säsongen starkt, även om avsnittet inte är riktigt lika bra som Duet. Det är kanske det första avsnittet av serien som dyker ned i politiken på bajor, vilket det blir mer av senare i serien. Vi får träffa Bareil Antos, en trevlig bekantskap, och Winn Adami, en otrevlig bekantskap. Avsnittet känns som en tydlig allegori för hur religiösa, kanske fr??mst i USA, försöker få in sin religion i vetenskapsundervisningen i skolan. Detta är kanske inte lika aktuellt i Sverige som i USA, då vi har mindre problem med detta här, men det är ändå ett viktigt ämne. Avsnittet ger också viktig bakgrund till trippelavsnittet som börjar den andra säsongen. Det får betyget 8/10.

Edited by Mr Trek

Tar man ett genomsnitt på betygen jag gett till avsnitten får man säsongsbetyget 6/10. Det tycker jag också känns ganska rimligt. Säsongen har några riktigt bra avsnitt, där Duet, står ut som ett avsnitt som är helt fantastiskt och ofta rankas åtminstone i topp 20 på topplistor för alla avsnitt av alla ST-serier. Det finns dock även några riktiga bottennapp, som Move Along Home, som är helt katastrofalt dåligt. För det mesta är dock avsnitten i säsongen ganska medelmåttiga. Vill man introducera någon till Star Trek genom DS9 ska man nog inte börja med den här säsongen, utan kanske bara visa höjdpunkterna för att snabbt ta sig vidare till de riktigt bra säsongerna. Finns sedan intresset är det dock helt klart värt att gå tillbaka hit. Att göra så bör också gå ganska bra, då kontinuiteten som senare blir DS9s signum inte riktigt finns än. Detta är synd då det är ganska orealistiskt att ha låg kontinuitet när man för det mesta av tiden är fast på samma plats. Det blir bättre med det sedan :)

The Homecoming/The Circle/The Siege utgör Star Treks första trippelavsnitt. Det är en actionpackad start på säsongen med fokus på bajor och bajoransk nationalism. Det är riktigt spännande, men det känns som att de skyndar fram lösningen lite för snabbt i sista avsnittet för att sedan trycka på återställ-knappen, något som man snarare brukar kunna kritisera andra ST-serier för. Överlag är det dock en bra start på säsongen som får 8/10 tribblar.

• 2 weeks later...

Nu har jag lite svårt att bestämma mig för hur jag ska göra med mitt Star Trek-tittande... Hela TNG på blu-ray anlände idag och jag är rätt sugen på att återuppleva serien som introducerade mig till Star Trek för åtta år sedan. Funderar därför på att lägga mitt DS9-tittande på is ett tag. En plan kanske skulle kunna vara att se på TNG tills jag kommer till sista säsongen och är i fas med dit jag nu kommit i DS9. Skulle då kunna läsa avsnittssammanfattningarna i den utmärkta DS9: Companion-boken för att fräscha upp minnet och återuppta DS9-tittandet samtidigt som jag ser TNG. Sedan får jag se om jag vill börja titta på Voyager igen också och se om jag kommer längre än säsong tre innan jag blir uttråkad den här gången.

Tror åtminstone att jag vill se på TNG nu när jag har fantastisk blu-ray-bild att titta på. Sedan finns det ju dessutom några avsnitt jag nog aldrig sett (blev så när man såg det på TV6) och många avsnitt jag inte kommer ihåg så väl då det var ett tag sedan jag såg serien. Känns som att det skulle bli en för lång väntan på att se TNG om jag ska se färdigt DS9 först.

Edited by Mr Trek