Jump to content

Dags att se om DS9

Mr Trek

Recommended Posts

Jag har till slut gett upp kampen mot frestelsen att börja se om Deep Space Nine, min favoritserie. Efter att en begagnad Deep Space Nine: Companion dök upp i brevlådan igår blev det just till att se första avsnittet, Emissary. Efter avsnittet läste jag det som stod om det i boken för att få veta lite mer. Om huruvida jag ska läsa i Companion före- eller efter ett avsnitt har jag funderat en del på. Att läsa först och titta sedan kan ju ge vissa fördelar i och med att man kan få veta lite saker att hålla utkik efter, men eftersom det var fyra år sedan jag blev färdig med serien för första gången, tror jag att det blir roligare att titta utan att ha fräschat upp minnet om vad som komma skall, så att jag kanske t o m kan bli överraskad. Efter läsningen om Emissary kom jag på att jag kanske skulle starta den här tråden, för att eventuellt posta lite tankar om serien medan jag ser om den. Vi får se hur det blir med det :)

När det gäller just Emissary tycker jag att det är ett bra avsnitt, men inte helt perfekt. Det märks att allting inte riktigt har hamnat på plats än och att skådespelarna inte är helt inne i sina roller. Det är dock kanske det pilotavsnitt i Star Trek som som kanske märks av mest i resten av serien (i konkurrens med Caretaker i Voyager), vilket gör det väldigt viktigt. Sisko upptäcker maskhålet och vi får träffa karaktären som kommer att bli ärkefiende nummer ett, Gul Dukat, redan nu. När Sisko träffar Dukat för första gången är det svårt att låta bli att önska att han blev skjuten på plats. Det finns egentligen inte jättemycket att klaga på, även om jag tycker att en del av scenerna med profeterna i maskhålet är lite väl flummiga. En intressant detalj jag fick reda på när jag läste i Companion-boken är att den vulcanska kaptenen på U.S.S. Saratoga, skeppet Sisko är försteofficer på under slaget om Wolf 359, spelas av J.G. Hertzler, som de flesta av oss känner som Martok. Det hade jag inte märkt innan.

Om det är någon annan som vill resa genom denna fantastiska serie är ni mer än välkomna att kapa tråden. Förhoppningsvis är det åtminstone några av er som har några tankar att bidra med om alla fantastiska avsnitt jag nu har framför mig. Ska försöka att åtminstone posta en del.

Edited by Mr Trek

Det märks att allting inte riktigt har hamnat på plats än och att skådespelarna inte är helt inne i sina roller. 

Just när det gäller hur de introducerar Kira i Emisary, tänker jag alltid på Ro Laren. Det känns som att det var det enda Bajoranska de hade att gå efter - och därför skulle Kira ha lite samma attityd. Så jag tycker definitivt du har rätt när du säger att det märks att de inte riktigt vet vart de är på väg med karaktärerna. Men det är väldigt skönt att Kira blev som hon blev och inte blev lika defensiv som Ro var, Ro hade ju nästan alltid alla taggarna utåt medan Kira bara tänder till när det behövs. 

För att snacka mer om karaktärerna i början så måste jag säga att om det är det någon som hittat rätt från start så tycker jag det är Quark, men så är jag ju också otroligt förtjust i den karaktären, han är ju störtskön! Jag måste dock erkänna att jag formligen avskydde honom första gången jag såg serien, men genom åren har det vänt till precis tvärt om. Kanske har jag blivit mer cynisk med åren och fått mer svart humor, men Armin Shimerman är ju även helt briljant i rollen, från start!

jag tycker att en del av scenerna med profeterna i maskhålet är lite väl flummiga. 

The Emissary har alltid varit ett av mina favoritavsnitt i första säsongen, jag älskar det "flummiga" i maskhålet eftersom det på ett är helt rätt ur ett filosofickt-linguistiskt perspektiv. Som lite av en språknörd tycker jag det är intressant hur Sisco förklarar conceptet tid för varelserna och hur vi lever i nuet. Den typen av saker har alltid fascinerat mig. det är lite som att förklara för en blind person vad "ljus" är, inte helt lätt med andra ord. Det får mig alltid att tänka på hur lite av universum vi egentligen kan förnimma och vad som potentiellt kan finnas där ute - saker vi inte ens kan föreställa oss. :)

Kapning slut... för den här gången. Något säger mig att jag kommer bli en stamkund här. DS9 är även min favvoserie :)

Jag kan hålla med om att flummet också är intressant. Jag är överlag lite delad i min mening om det. Precis det du säger är väldigt intressant. En sorts varelser som är helt annorlunda mot oss är en fantastisk idé. Samtidigt är det också lite svåraccepterat för mig som naturvetare på samma gång som det inte är det, i och med att jag mycket väl vet att vi inte riktigt förstår allt.

Något som dock är tråkigt med DS9 är bildkvalitén som inte riktigt håller i dessa HD-tider. Det ser inte fantastiskt ut på en 55"-skärm. Spenderade därför just ungefär en timme på att mixtra med bildinställningarna på TVn för att få det att se lite bättre ut, vilket det känns som att jag lyckades med. Det finns ju dock ingen magisk HD-knapp, så det är fortfarande långt ifrån vad jag skulle vilja se. Förhoppningsvis blir serien remastrad någon gång... TNG ser ju fantastisk ut på blu-ray.

Vilket avsnitt är avsnitt två då? Det kan faktiskt diskuteras. A Man Alone var det andra avsnittet som producerades, medan Past Prologue var det andra avsnittet som sändes. Jag valde att titta i sändingsordning och såg därför just Past Prologue. Detta skapar dock ett litet kontinuitetsproblem, då Kiras hår i detta avsnittet är kortklippt, istället för långt som det var i Emissary och A Man Alone. Det kortare håret har jag nu läst var Nana Visitors idé. Hon trodde inte att Kira var den typen av person som fixar håret på morgonen. Ett bra litet exempel på hur skådespelaren sätter prägel på karaktären. Jag håller helt och hållet med henne; Kira föredrar säkert en praktisk frisyr.

Det här avsnittet är också det första avsnittet där man får träffa min absoluta favoritkaraktär, "plain, simple Garak", som direkt börjar väva sina nät av lögner. Alla sådana här återkommande bikaraktärer, som ges så mycket plats i serien, är enligt mig en av sakerna som gör DS9 till den bästa serien. 

Avsnittet i sig tycker jag också är väldigt bra. Kira hamnar i en konflikt med sig själv angående vem hon är lojal mot när Tahna Los, som hon slogs med i motståndsrörelsen, men som nu är med i den mer rena terroristgruppen Kohn Ma, som ännu inte lagt ned sina vapen och inte direkt ser positivt på Federationen. Det är ett avsnitt som får en att tänka, som Star Trek gör när det är som bäst. Jag har för mig att detta är ett av de bästa avsnitten i säsong ett.

Jag blev sugen (tack för pushning i forat!) och tittade igår på Emissary. Håller med om att filmkvaliteten inte är den bästa, att de olika karaktärernas utseende inte har helt fastnat än (Odos ansikte, bland annat) och att vissa repliker känns krystade, men WOW - vilket avsnitt!

Vi har borger, Picard, familjeberättelse, en begynnande relation med den "snälle skurken" Quark och så mycket mer. Vi har en religion som gör skillnad i samhället (vilken befrielse att få se religion skildras positivt i Star Trek, det händer inte så ofta) och vi har börjat lära känna en mängd spännande karaktärer. 

Mitt betyg hamnar på 8 av 10. 

PS: Ni som nu kikar på avsnitten, använd gärna recensionsmöjligheten på varje avsnitt i vår databas, så får vi det samlat och sparat på rätt ställe! (Det hindrar ju inte att man här i forat kan skriva lite mer... :) )

A Man Alone överraskade mig just positivt. På internet får man en lätt en ganska negativ bild av avsnittet, som jag inte tycker att det helt förtjänar. Det är inte direkt det bästa avsnittet någonsin, men jag tycker inte alls det är dåligt. Odo tror jag helt klart utvecklas av händelserna i avsnittet och bättre börjar förstå sin nya chef, Federationen, och dess syn på rätt. I detta avsnitt träffas också Jake och Nog för första gången. De börjar genast bli vänner, vilket båda deras föräldrar starkt ogillar. Keiko O'Brien startar också en skola för att ge barnen på DS9 och henne själv något att göra. Denna underliggande story i avsnittet som visar hur det börjar skapas ett normalt liv för stationens invånare är något jag verkligen kan uppskatta i avsnittet. Betyg på avsnittet får nog bli 6,5/10.

En kul grej jag nyss läste i DS9: Companion är att man i datorloggen för skeppet Ibudan (skurken) kom till stationen på kan läsa att det hade avgång från Alderaans rymdhamn. Det är prinsessan Leia, i Star Wars, hemplanet.

Edited by Mr Trek

Babel är ett avsnitt som kanske inte ger något jättedjup. Det är dock ganska roligt att se besättningen tappa förmågan att kommunicera och endast prata rappakalja. Att mot slutet få se Quark i operationcentralen är ju också alldeles underbart. Jag har dock lite problem med Kiras metoder gentemot läkaren som tillslut löser problemet med viruset, även om det nog är just faktumet att hon infekterar honom med det som f??r honom att hitta ett botemedel. Avsnittet får betyget 6/10. Det är inget fantastiskt avsnitt, men heller inte på något sätt tråkigt.

En kul liten triviabit om detta avsnitt är att bilden på virusets skapare, Dekon Elig, är en bild på Dan Curry, specialeffektsproducent för TNG vid tillfället, och senare även för DS9. Hans bajoranska näsa lades till digitalt.

Captive Pursuit är nog seriens bästa avsnitt hittills. Första kontakten med liv från gammakvadranten och ett dilemma med huvuddirektivet; vad mer kan man önska sig? Det är ett avsnitt som verkligen får en att tänka en aning. Tosk, som inspirerade jem'hadar senare, är en konstgjort skapad art, för vilken "jakten", där denne är bytet, är livets mening. Vad är egentligen rätt eller fel när man handskas med en intelligent art, som inte vill annat än att jagas för att tillslut dö? Det är en ganska svår fråga. För mig är det fel av tosks skapare att ha skapat arten på det sättet från början, men jag har svårt att säga vad som är rätt eller fel när man står inför en levande sådan varelse. Avsnitt som får en att tänka till är en stor del av anledningen till att jag ser på Star Trek. Betyget får bli 8,5/10.

Edited by Mr Trek

Har nu även sett Past prologue och A man alone.

Past prologue var roligt, särskilt delen med Garak. Dock tycker jag att Bashir borde fatta det snabbare, då han faktiskt några gånger smartare än alla andra på stationen. Fast det sista vet vi ju förstås inte än, så bortse från den kommentaren... :) Betyget blir 8 av 10.

A man alone tyckte jag var riktigt riktigt bra. Förstår inte den kritik som tidigare lämnats på webben om detta avsnitt, jag älskar hur karaktärerna börjar hitta sig och att relationer börjar skapas. Den får betyget 7 av 10 och orsaken att den inte fick mer var för att flera karaktärer känns svagt beskrivna fortfarande. De kunde också ha dragit ut den här skola-grejen på två avsnitt för att få ett bättre djup om varför den skulle finnas med - att Rom gick med på det så snabbt kändes inte helt förklarat. 

Kul att du också sett några fler avsnitt, Peter. Tror du att du ser fler? Det vore ju kul att kul att dela tankar och diskutera lite med någon som har avsnitten färska i minnet. Michels kanske också skulle ta och se några avsnitt? :)  Jag kommer att se varenda avsnitt och det kan jag förstå om alla kanske inte kan göra. Men det vore kul om några fler åtminstone såg lite avsnitt här och där, lite favoriter kanske, så att man kan diskutera lite Trek.

Som jag skrev i min recension tycker jag också att den hårda kritiken mot A Man Alone är oförtjänt. Den annars utmärkte ST-författaren Keith R.A. DeCandido gav avsnittet så lågt betyg som 2/10 i sitt rewatch-projekt, som jag läser igenom medan jag tittar. Det tycker jag inte alls att det förtjänar. Ett sådant här avsnitt där saker och ting delvis lugnar ned sig så att vi kan få se ett normalt liv växa fram på stationen tror jag att man skulle sakna om det inte fanns.

Edited by Mr Trek

Jag såg just Q-less, det är nog sämsta avsnittet hittills. Att dra in Q och Vash från TNG känns mest som ett billigt försök att få tittare, i alla fall när storyn inte är särskilt bra. Det bästa med avsnittet är när Sisko ger Q en ordentlig smäll i ansiktet. Dessa fem sekunder har dock svårt att väga upp de andra, kanske 43, mycket sämre minuterna. Annat som är trevligt är att få se hur Armin Shimerman verkar bli bättre och bättre på att spela Quark. Överlag är dock avsnittet inget att hurra över. Q gör sig helt enkelt inte så bra i den här serien, som han ibland gjorde i TNG. Avsnittet får 4/10 tribblar.

Edited by Mr Trek

Dax får vi återigen (se A Man Alone) se en av karaktärerna anklagas för mord. Denna gång är det Jadzia Dax som anklagas för ett mord som Curzon Dax skulle ha begått. Avsnittet består främst av ett förhör om huruvida Bajor ska utlämna Dax till Klaestron. I detta förhör ges en djupdykning i Dax bakgrund, men kanske än mer i hur triller och sambandet mellan symbionten och värden fungerar.

När serien sändes för första gången var nog det har avsnittet väldigt intressant för många, när man inte hade fått veta så mycket om triller. När man som jag ser om det i efterhand känns dock avsnittet inte riktigt lika givande, då jag redan vet mycket om triller, eftersom det är något som utforskas ganska väl i serien, vilket gör att jag kommer ihåg denna "grundkurs", som detta avsnitt ger, ganska väl. Det är ändå ett intressant avsnitt som ger chans till en del eftertanke och får betyget 6,5/10, precis som A Man Alone.

Edited by Mr Trek

The Passenger är tyvärr ett rätt kasst avsnitt. Kvasivetenskapligt teknobabbel utgör en stor del av avsnittet och därmed en stor del av anledningen till att det är ett dåligt avsnitt. Ett exempel är slutet, där det helt plötsligt finns såpass avancerad transportörteknologi att det går att stråla ut enskilda celler ur en hjärna. Ett annat exempel är anledningen till att de strålar ut celler ur en hjärna, att skurken hade någon slags mikroskopisk sändare under nageln som överförde hela hans medvetande vid kontakt mot hud. Detta håller helt enkelt inte.

Avsnittet lider också av dåligt skådespeleri, speciellt på slutet när Alexander Siddig överspelar totalt. Att ingen av våra hjältar i serien ens reagerar på vad som egentligen är en ren och skär avrättning hjälper inte heller avsnittet. Det som räddar avsnittet något är att det lyckas skapa lite spänning, även om det inte görs på ett trovärdigt sätt. Betyget blir 2/10.

Edited by Mr Trek

Kul att läsa. Jag minns att du skrev en tråd om DS9 första gången du såg på serien. Satte du betyg då också? Och har betygen ändrats? Och är detta första gången du ser om serien sedan första gången?

Jag satte inga riktiga betyg och skrev ganska kort om avsnitten då. Dessutom skrev jag nog om långt ifrån alla avsnitt. Är dock ändå lite kul att jämföra med vad jag tyckte då, tack för tipset, det hade jag faktiskt inte tänkt på!. Kul också att du gillar att läsa mina små recensioner, kommentera gärna mera, det gör det mycket roligare att skriva ned lite tankar om avsnitten! :)

Move Along Home har ett rykte som ett riktigt bottennapp... och det lever det verkligen upp till. Sisko, Kira, Dax och Bashir blir spelpjäser i ett spel som gammakvadrantsarten wadi tagit med till stationen. Dessa utomjordingar ser ut som människor med en ful, konstig blå tatuering i pannan. Inte makeup-avdelningens bästa arbete. Avsnittet är i allmänhet helt enkelt otroligt dumt. Jag läste i Companion att det från början fanns stora planer för avsnittet, men att det sedan vattnades ned gång på gång av budgetskäl, framförallt på grund av att Emissary kostade mer än vad som planerats, vilket sedan gjorde att de behövde tänka på budgeten resten av säsongen. Det hade kanske varit intressant att se hur avsnittet hade sett ut innan budgetproblemen verkade på det, men jag tvivlar ändå på att det hade blivit särskilt bra. Betyget får bli 1/10, då detta avsnitt helt klart är sämre än avsnittet innan, som jag gav 2/10.

The Nagus är avsnittet där man tillslut får till ferengerna (de blev ju inte så bra i TNG). Här får vi till exempel för första gången lära oss några Rules of Acquisition. Detta leder till många roliga avsnitt i framtiden och gör avsnittet till något av en milstolpe. Jag tycker att avsnittet i sig är riktigt underhållande. Quark blir nagus och har inte en aning om vad man gör med så mycket makt... men tillslut visar det sig att det hela bara var en listig plan av Zek, med sin underbart nasala röst. Avsnittet har också en riktigt fin sidohandling med Jake och Nog, där man få se mer av deras vänskap och hur kommendör Sisko börjar acceptera den, istället för att se Nog som en dålig influens för sin son. Överlag är avsnittet som sagt riktigt underhållande. Ferengerna bjuder på mycket humor. Det får 7/10 tribblar.

Vortex börjar vi se Odos sökande efter sitt folk bli en stor del av hans karaktär. Jag tycker faktiskt att det är ett riktigt bra avsnitt. Det utvecklar verkligen Odos karaktär som också börjar få en mer mänsklig sida, vi får till och med se honom le för första gången. Man får också höra en del intressanta saker om changelings, även om de är från en opålitlig källa. Mycket av det visar sig senare i serien vara sant. Ett riktigt trevligt avsnitt som jag helt hade glömt av. Betyget dras dock ned lite av en del saker som inte är riktigt konsekventa med tidigare avsnitt... t ex att det helt plötsligt är så lätt att smita från DS9 (tidigare behövde dockningslåsen släppas och traktorstrålen fungerade ganska bra när skepp inte satt fast). Odo blir också lite väl vänlig mot en mördare. Betyget blir 6/10.

Jag hade gärna kommenterat mer eftersom du gör bra recensioner. Samtidigt är det precis som i den förra tråden där du och FMI såg på DS9, att jag inte minns alla avsnitt, bara baserat på titeln längre. Jag såg dessa avsnitten 1993 och förmodligen 1994 i repris på brittiska Sky One. Således två gånger, men det är ett bra tag sedan nu. 

Battle Lines tycker jag är ett ganska intressant avsnitt. Här får vi se en straffkoloni där fångarna straffas genom evigt krig mot sin fiende, som de inte ens kommer ihåg varför de slåss mot, eftersom planeten återupplivar en efter döden. Efter att ha dött en gång är man dock fast på planeten, eftersom man blir beroende av den för fortsatt liv. Ett intressant koncept för att visa meningslösheten med krig.

Kai Opaka dör i avsnittet, något manusförfattarna bestämde sig för för att undvika "redshirt-syndromet". Från början var det tänkt att någon karaktär vi aldrig skulle få lära känna mer än i det här avsnittet. Att hon dör är nog också viktigt för resten av serien, där tumult i det andliga livet på bajor är en ganska viktig del. Hade hon varit vid liv hade hon antagligen kunnat ena folket.

Jag tycker att detta är ett bra avsnitt som får en att reflektera en del över krig. Det har dock vissa problem, främst i att det känns som att händelserna borde få större konsekvenser. När en betydelsefull person som kaien dör borde det kanske ske någon utredning, där Kira och Sisko skulle få svara på en del frågor? Det är också konstigt att det inte sker någon vidare vetenskaplig undersökning av teknologin som återupplivar döda. Avsnittet får 6,5/10 tribblar.

Edited by Mr Trek

The Storyteller är ett avsnitt med en rätt dum story, som lyfts upp något av två relationer. Storyn, där en by slåss mot ett monster som ser ut som ett moln, känns löjlig och får bajor att framstå som något slags medeltida samhälle, vilket är helt fel. Bajor är ett högstående samhälle, som lider av fattigdom på grund av cardassiernas ockupation. Det som räddar avsnittet är att få se O'Brien och Bashirs ovänskap, som vi vet kommer bli till en stor vänskap senare. Vidare får Jake och Nogs vänskap spela en viktig del i b-storyn, vilket är trevligt. Deras vänskap är alltid ett fint inslag i serien. Överlag kan jag dock inte ge avsnittet ett bättre betyg än 3/10.

Progress är ett riktigt bra avsnitt. Kira får här i uppgift att omlokalisera en gammal man som vägrar lämna månen han bott på i fyrtio år, som den bajoranska staten vill "borra" i för att få kraft från dess kärna, vilket kommer att göra den obeboelig. En som slåss mot omöjliga odds är någon som Kira lätt faller för, då hon vet ett och annat om det från sin tid i motståndsrörelsen. Under avsnittets gång tvingas hon att inse att hon inte är på den svages sida, utan numera är på den starkes sida. Det är riktigt effektivt och ger en hel del karaktärsutveckling för henne. En speciellt bra scen är när Sisko kommer till månen och ber Kira att inse just vilken sida hon är på nuförtiden, och inte riskera sin karriär för en man vars öde redan är bestämt.

Parellellt med huvudstoryn finns också ännu en trevlig Jake-Nog-historia i avsnittet. Här lyckas de först byta en mängd yamok-sås, som Quark ej ville ha, mot en massa "self-sealing stem bolts", som de i sin tur byter mot en bit land på bajor, som den bajoranska staten i slutet av avsnittet önskar köpa för ett projekt. Quark blir riktigt stolt över sin brorsson. Jag gillar verkligen Jake-Nog historier, de ger alltid ett trevligt "mänskligt" inslag i serien. 

Avsnittet består alltså av två riktigt bra delar, vilket ger en bra helhet. Betyget får här bli 8,5/10.

Edited by Mr Trek

If Wishes Were Horses är ett ganska svagt avsnitt där ett gäng aliens ger besättningens fantasier liv. Det innehåller mängder med teknobabbel och en del komiska scener. Storyn i sig tycker jag är väldigt svag, men det är just en del av humorn som gör avsnittet någorlunda sevärt. Det är också här Sisko får sin berömda baseball. Avsnittet får 3/10 tribblar.