Nyhet Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 (edited) mu'tlheghvam Dayaj'a'? Det är klingonska för "Förstår du den här meningen?" Men om du svarade ghobe' så ligger lösningen bara runt hörnet. Nu börjar Duolingo utveckla en ny kurs, med målet att erbjuda interaktiva klingonska språklektioner gratis i din webbläsare, smartphone eller surfplatta. Duolingo är en språkinlärningsplattform med 20 miljoner aktiva användare. Tjänsten kan nås genom deras hemsida eller någon av deras mobil- eller surfplattsappar, och kan erbjudas gratis eftersom användarnas input används för att texter åt Duolingos betalande klienter, som bland annat innefattar CNN och BuzzFeed. När Duolingo först lanserades i juni 2012 erbjöd de program för att lära sig engelska, spanska, franska och tyska, och därefter följde kurser i italienska och portugisiska. I oktober 2013 öppnade de sin språkinkubator, som tillåter användare som kan andra språk att vara med och utveckla nya kurser, och på så sätt har de bland annat kunna erbjuda kurser i bland annat svenska, danska och turkiska, samt engelskakurser på mer än ett dussin olika språk. När inkubatorn först offentliggjordes var det många som märkte att i en av publicitetsbilderna figurerade symboler för de konstgjorda språken esperanto och klingonska tillsammans med världsspråk såsom ryska och kinesiska. Esperantokursen förväntas bli klar i slutet av den här månaden, men många har misstänkt att inkluderandet av klingonska mest var på skoj, eller för att få folk intresserade. 'ach lughbe' chaH! ("Men de hade fel!") Idag annonserade Duolingo att de har påbörjat utvecklingen av en kurs i klingonska, och de har till och med skapat en snygg represenatationssida där man kan anmäla sig för att bli notifierad när kursen är redo att betatestas. Utvecklingssidan är redan igång och att arbetslaget kommer att börja gå igenom ansökningar nu i helgen, men det kommer nog ändå att ta några månader innan kursen är redo. Under tiden rekommenderas ivriga språkentusiaster att spana in Klingonska Språkinstitutet och Klingonska Akademien, Facebook-gruppen Learn Klingon, och Android-appen boQwI'. Det går även bra att strosa in på närmsta SF-Bokhandeln och plocka upp ett exemplar av The Klingon Dictionary. Källa [ Till originalnyheten ] Edited April 9, 2015 by Nyhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 9, 2015 Report Share Posted April 9, 2015 Kul!! Detta måste jag testa när det kommer. Jag håller för tillfället på och försöker lära mig lite franska med hjälp av Duolingo. Jag har snart använt det i två månader. Det är en riktigt bra gratistjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Jag har anmält mitt intresse till klingonkursen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mobocaster Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Anmält mitt intresse. Jag var så besviken att Rosetta Stone kursen med Michael Dorn bara var ett aprilskämt, glädjande att någon tänker erbjuda detta på riktigt nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Vilket aprilskämt? Det har jag nog missat. Var det i år? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Trek Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Förra året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Marc Okrand (skaparen av det klingonska språket tlhIngan Hol) berättade att han hade varit på ett event på sin gamla högskola som gick ut på att prata med lingvistikstudenter om vad man kan jobba med efter examen. En bit in på kvällen kommer en stressad man dit, ber om ursäkt för att han är sen och berättar att han har haft en helt galen dag på jobbet. Till saken hör att detta inträffade just den första april i fjol, och mannen jobbade med PR på Rosetta Stone :P En intressant detalj var att ThinkGeek/Nerdist inte behövde be Rosetta Stone om lov för att använda deras namn och design i sin video, för den kategoriserades som parodi, och var därmed fair use. Däremot så behövde Rosetta Stone be dem om lov för att kunna använda deras bild på sin sida där de förklarade att de inte erbjöd klingonska ;) För övrigt så känner jag lite folk som har varit i samtal med Rosetta Stone om att utveckla någon klingonskprodukt, men det blev aldrig av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted April 11, 2015 Report Share Posted April 11, 2015 Just det - nu minns jag aprilskämtet. Riktigt kul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts