Jump to content

Star Trek Beyond listas som en av årets storfilmer i GP

Nyhet

Recommended Posts

Göteborgs-Posten listar femton storfilmer som släpps på bio under 2016. En av dem är Star Trek Beyond.

Bakom listan står GP:s Tobias Holmgren som skriver följande om Beyond:

"Star Trek fyller 50 år och borde få i present en riktigt, riktigt bra tredje del i sin rebootade trilogi. Efter den trista föregångaren Star Trek Into Darkness svalnade hoppet något -- men kanske är nya regissören Justin Lin från Fast & Furious 6 just vad franchisen behöver för att resa sig igen."

Texten går att läsa i pappers-GP lördagen den 2 januari.

[ Till originalnyheten ]

Denna formuleringen finner jag underlig:

"Efter den trista föregångaren Star Trek Into Darkness svalnade hoppet något -- men kanske är nya regissören Justin Lin från Fast & Furious 6 just vad franchisen behöver för att resa sig igen."

Into Darkness är den Trek-film som har spelat in mest pengar, varit den största globala framgången samt fått topprecensioner från kritiker, filmpublik i allmänhet och trekkers i synnerhet. Vad är det som behöver resa sig? Snarare är det Beyond som har mycket att leva upp till.

Att ID skulle fått topprecensioner från trekkers i synnerhet vet jag inte om jag kan hålla med om. De flesta trekkers jag känner är snarare rätt negativa mot den. Har upplevt samma sak bland ST-fans på nätet. Själv tycker jag att den är helt okej och har ett något oförtjänt dåligt rykte.

Vi kan titta på den här omröstningen på världens största Star Trek-forum: Trekbbs.

Ungefär 75 % gav den A eller B. Drygt 10 % gav den D eller F.

http://www.trekbbs.com/showthread.php?t=209857&highlight=poll+star+trek+darkness

Här på Databasen har filmen en 8 (egentligen 7,9) då det gick att rösta precis, och jag gav den en tia en gång till:).

Men nästan 50 personer har röstat, och de allra flesta har gett den en 8:a eller högre. Med andra ord höga betyg. (Min gissning är att betyget främst dras ner av en liten grupp som starkt ogillade den och gav den en etta.)4

I forumets tråd om filmen ger 70 procent den bra betyg, medan cirka 26 procent är negativt inställda. 

De slutsatser jag kan dra är att den stora majoriteten bland trekkers uppskattar den. Det är här i Sverige som de som ogillar är den desto fler. Troligen beror det på att folk inte förknippar Star Trek med TOS i samma utsträckning här.

Jag tror dock att vad vi ser med Into Darkness är ett försök till omskrivning av historien från att det var en populär film bland trekkers till att den egentligen är ogillad bland trekkers. Särskilt som den finns en liten grupp som hatar Abramsfilmer och sprider sin dynga oavbrutet på nätet. De hade inget att sätta emot när Star Trek (2009) kom, men de blev lite fler nu och verkar därför representera många, många fler. Detta har sina rötter i att  det var en mycket konstig omröstning på Las Vegas-konventet 2013 där den hamnade sist påstods det. Men det var något skumt med denna omröstning. Media var dock inte sena att hänga på.

Det jag vänder mig emot är att detta är en historieomskrivning på samma sätt som att en del hävdar att Jedins Återkomst var dålig (och alla tycker det nu och tyckte så när den kom) eller att ingen gillar eller gillade The Phantom Menace när den kom.

Och att skriva om historien ägnar sig GP också åt. I stället för att guida biopubliken och berätta sanna fakta väljer man åsikter och myter. Kanske därför GP blöder ekonomiskt...

Edited by Aike

Omröstningar som gjorts när en film var alldeles är dock något farliga då folk ofta är lite extra positiva när hypen är som störst. Också värt att påpeka att betyget 8/10 på databasen sätter filmen på åttonde plats av tolv filmer. Betygen på databasen är överlag väldigt positiva.

Jag säger inte att Into Darkness är dålig och jag tycker själv rätt bra om den, men jag är rätt säker på att de flesta tycker att den inte var riktigt lika bra som STXI.

Jag håller med allt du skriver. Samtidigt är det då flest röstar och Into Darkness är dock en bättre film i 3d än 2d, så att folk kanske gillade den bättre precis när den släpptes berodde inte bara på hype utan på själva bioupplevelsen.

Samtidigt var XI väldigt hyllad och Into Darkness är inte så långt bakom.

Angående filmlistan här på databasen stämmer den nog överens med hur svenska trekkers tycker. Alla hyllar First Contact, men de senare filmerna, även om de är mycket populära, har en betydande men liten grupp som drar ner betyget.

Edited by Aike

I mitt tycke går filmerna mer och mer mot att fyllas av snygga actionscener och pyroteknik. Jag skulle vilja se mer av intressanta ideer och välskrivna manus med tänkvärt innehåll. Star Wars är serien för de som gillar "vilda västern i rymden". Styrkan med de klassiska 

Star Trek-serierna är just ofta intressanta tankar där olika ideer har extrapolerats till en grad som förtydligar och håller en spegel framför oss. Ta inte bort det.