Gå till innehåll

Karl Urban om varför han älskar Star Trek: The Motion Picture


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Tyckte du att Bones såg lite extra bekant ut i den senaste trailern för Star Trek Beyond? Kanske var det hans mentorsamtal med kapten Kirk, eller kanske var det hans gräl med Spock ... eller kanske var det Karl Urbans egna lilla hyllning till sin favorit bland Star Trek-filmerna.

 

Star Trek: The Motion Picture är inte vidare populära bland dagens Star Trek-fans. Trekkies och trekkers må ha jublat när de äntligen fick se stjärnskeppet Enterprise på bioduken för första gången, men nuförtiden framstår den som så slö att den fått öknamnet "The Motionless Picture".

 

En som inte håller med är McCoy-skådespelaren Karl Urban, som säger att TMP är den bästa Star Trek-filmen i hans mening:

 

"Under en väldigt lång tid tyckte jag att den var för långsam, men med åldern har jag fått en mycket större uppskattning för den. Jag älskar den verkligen. Det är fortfarane, du vet, kärnan av att utforska det okända. Det finns en hel del bra interaktion mellan karaktärerna, såsom när Kirk är lite ringrostig efter att ha varit ute ur kaptenssitsen så länge, och han känner sig hotad av Decker, och McCoy tar verkligen och konfronterar Kirk om hans osäkerhet. Och så när Spock återvänder från Vulcan utan att ha uppnått Kolinahr och återvänder till sina vänner, samtidigt som han har en egen, personlig agenda utöver själva uppdraget.

Och sedan V'ger själv, idén att någonting, en jordisk sond, hade skickats ut och blivit självmedvetande. Jag tycker att det var en fantatisk Star Trek-berättelse."

 

Han tycker även om McCoys återkomst i den filmen, och hade själv idén att göra en liten allusion till det:

 

"Jag älskar när vi får se honom igen och han har helskägg och en stor medaljong runt halsen. Och så hans brösthår! Jag älskar det! Jag gjorde faktiskt en liten nickning till det i Star Trek Beyond; ni kommer att få se i filmen hur jag har på mig en öppen tröja och en medaljong. Den är inte särskilt stor, men den är där, och det är en avsiktlig nickning till DeForrest Kelley."

 

Han pratade även om hur det var att jobba med Justin Lin:

 

"Det var fantastiskt. Det var verkligen ett uppfriskande nytt andetag, och jag uppskattade verkligen Justins intima förståelse och kunskap om karaktärernas dynamik. Faktum är att jag inte var säker på att jag ville vara med i filmen förrän jag pratade med Justin; jag hade en krock i mitt schema, och jag var tvungen att välja vilken film jag ville göra, och mitt kontrakt hade löpt ut så jag var inte tvungen att vara med i den här filmen. Så jag hade ett beslut att fatta och det var Justin som gjorde det möjligt för mig att verkligen binda mig till det."

 

Han säger att det finns många som har arbetar med den här filmen som verkligen "fattar" Star Trek, och att det kommer att finnas mycket i Star Trek Beyond som långtida fans kommer att uppskatta.

 

Hela intervjun finns att läsa på IGN.com. Det finns en mild spoiler på andra sidan, som berättar när en specifik scen i trailern utspelar sig, vilket är någonting som kan påverka handlingen.

 

Källa

 

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med honom. The Motion Picture är en film som växer. Samtidigt tror jag ändå att det är en av de mest populära Star Trek-filmerna. Dels spelade den in väldigt mycket pengar, dels brukar den komma högt på listor på när fans röstar på Trekbbs.

Öknamnet  The Slow Motion Picture är väl snarare mer skämtsamt än allvarligt menat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en av mina favoriter bland Star Trekfilmerna. Bra story och snyggt slut. Sedan är det en del psykedeliska effekter, men det hörde väl 70-talet till? Alla lovsjunger alltid The Wrath of Khan men jag tycker the Moyion Picture är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Själv skulle jag nog hävda att TMP är en av de sämsta; kanske sämre än The Final Frontier, och i samma klass som Nemesis! TFF må ha varit dålig, men jag ansåg ändå att TMP gjorde någonting ännu värre: Den var långtråkig!

 

Sedan har jag i och för sig aldrig sett Director's Cut, som jag har hört är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...