loghaD Posted November 13, 2017 Report Share Posted November 13, 2017 (edited) Alla goda ting har sitt slut, och idag fick vi se höstens sista avsnitt av Star Trek: Discovery. Som tur är är det dock inte slutet för hela säsongen, utan vi har hela sex avsnitt kvar att se fram emot, med start den 8 januari! I det här avsnittet är det dock just det nionde avsnittet som diskuteras, och nog finns det en hel del att säga! Observera att här är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt. Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här: Spoiler I avsnittet uppges skogen ligga på planeten Pahvo, men enligt läckt information ligger den egentligen i Kanada. Kan det vara någon som spelar våra vänner ett spratt? Opinionsundersöknings i den här tråden stängs efter en vecka, men man kan alltid gå in på databassidan för detta avsnitt för att lämna ett betyg eller en recension. Edited November 13, 2017 by loghaD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 13, 2017 Report Share Posted November 13, 2017 Det här avsnittet var riktigt bra och lämnade så många saker obesvarade. Vad är Tylers relation till L'Rell? Vart hamnade de i slutet av avsnittet? Dog verkligen Kol och hans anhängare? Hur gick det för Stamets? Vilken cliffhanger!!! Om Tylers relation till L'Rell: Kan man ana ett Stockholmssyndrom här, eller att Tyler egentligen är en sovande agent som under fångenskapen fått inplanterade kommandon som kan aktiveras av L'Rell? Eller stämmer ryktena, att (och detta vill ni nog bara läsa om ni redan hört talas om det) Spoiler Tyler egentligen är Voq, L'Rells kärlek och efterträdaren till T'Kuvma? Vart hamnade de i slutet av avsnittet? En annan dimension, eller en annan verklighet (såsom spegeluniversum)? Eftersom ett klingonskt skepp fanns där känns det inte så troligt att de befinner sig utanför det kända universat, utan mer att det är subrymd eller någon annan plats dit skepp av misstag kan hamna vid exempelvis explosioner vid resa i subrymden. Dog verkligen Kol? Spoiler Jag ser att karaktären finns med i resten av säsongen, så jag gissar därför att han finns kvar på något sätt. Kanske i det fall att det förstörda klingonska skeppet hamnade på samma plats som Discovery. Hur gick det för Stamets? Här har jag verkligen ingen gissning, vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loghaD Posted November 13, 2017 Author Report Share Posted November 13, 2017 Enormt bra och berörande avsnitt. Jag är glad att Tyler's traum fick en seriös behandling här; jag känner att jargongen kring L'Rell's tortyr och våldtäkt av Tyler har varit lite väl skojsam ibland - "Hoho, L'Rell, din buse!" ungefär - men här gestaltas det precis så vidrigt som det egentligen är. Frågan är om det sätt som Tyler's flashbacks visas på kanske kan bli lite för igenkännbart för tittare med liknande trauman. Bör vi på STDB börja med triggervarningar för vissa typer av material? Tycker att det här avsnittet lyfter fram föera av karaktärerna på bästa möjliga sätt: Vi får se Burnham när hon är som starkast och Tyler när han är som svagast, och symbiosen mellan dem; det här var nog första gången jag verkligen har "trott" på deras förhållande. Vi fick även se Lorca när han är som bäst; manipulativ och hänsynslös, men det verkar inte vara för att han vill vara det utan eftersom ändamålet kräver det. Vi fick se en version av Stamets som kändes lite mer balanserad än i många tidigare; han var inte sitt gamla buttra jag, men hans personlighet verkade inte heller helt uppslukad av svamparna. Cruz gjorde ett bra jobb med att spela en väldigt konflikterad Dr. Culber; han vill hjälpa Stamets Det enda jag egentligen inte gillade var nog cliffhangern på söutet; det känns som ett lite billigt knep för att få oss att se fram emot fortsättningen. Efter ett så tumultuöst avsnitt vore det skönt att få lite andrum, istället för att göra en tvärvändning precis på slutet. Det påminner mig lite om slutet av säsong 3 av Enterprise; efter en lång pch svår kamp ville jag att våra hjältar skulle få lite tid att vila och reflektera över sin seger, men istället fick vi tidsresande rymdnazister som en blixt från klar himmel. Några petitesser: De där topphemliga sändarna som måste förbli oupptäckta till varje pris ... behövde de verkligen lysa, låta högljutt (på engelska) och vara täckta med stjärnflottans sigill? Måste Burnham verkligen ha översättningen på högtalarare? Känns som ett typiskt fall då man vill ha ett par diskreta in-ear-hörlurar. När Burnham följde mänskliga livstecken in i likrummet, kollade hon då inte först för att se om det var någon mer där? Tänk om det hade varit en väpnad vakt där istället för L'Rell! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niklas Berg Posted November 15, 2017 Report Share Posted November 15, 2017 Helt klart säsongens bästa och jag röstade för mycket bra. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte var spegeluniversum som Discovery hamnade i. En tanke jag fick var att det kan vara tvärtom, dvs att vi började i spegeluniversum och nu fortsätter serien i vanliga universum. Det skulle inte strida mot att serien hela tiden utspelats i Prime-tidslinjen. Kriget mot klingonerna kanske landar i det universum vi såg i Mirror Mirror och Lorca är ett exempel på vägen dit. Inte så stor chans kanske men vore kul (plus att vi då kanske kan få återställda klingonerna och slippa Spore drive I fortsättningen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts