Jump to content

Diskussionstråd: Project Daedalus (avsnitt 9, säsong 2)

Pjotr'k

Vad tyckte du om detta avsnitt?  

3 members have voted

1. 1. Vad tyckte du om detta avsnitt?

• 5 - Mycket bra
      3
    • 4 - Bra
      0
    • 3 - Okej
      0
    • 2 -Dåligt
      0
    • 1 - Mycket dåligt
      0

This poll is closed to new votes

• Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 03/31/2019 at 06:05 PM

Recommended Posts

Ännu en helg har kommit, vilket innebär att det är dags för ett nytt avsnitt av Star Trek: Discovery!

Veckans avsnitt heter Project Daedalus.

Observera att i den här tråden är det fritt fram att diskutera allt som hänt i detta (och föregående) avsnitt, så om du inte har sett avsnittet än och vill undvika SPOILERS så bör du träda fram försiktigt.

Har ni dock information om senare delar av serien så uppmuntrar vi er dock att använda er av spoiler-taggen, som ser ut så här:

Spoiler

Tror ni att grekiska gudar kommer med in i serien igen?

För att i ditt svar få in spoilertaggen klickar du på "ögat" jämte emoji-ikonen stforum-editor-spoilermarkering.png

Rösta gärna i opinionsundersökningen, så att vi får en bild av tittarnas åsikter medan de ännu är färska! Undersökningen här på forumet stängs efter två veckor, men det går alltid bra att lämna ett omdöme eller en recension på avsnittets avsnittets databassida!

Mina egna tankar kring avsnittet

Daedalus? Då tänker jag på Daedalus-projektet i Enterprise, ca 80 år tidigare. Det handlade om att transportera människor över längre avstånd än bara inom en planet. Det handlar nog inte om det. 

Kommandocentralen? Det här är snarlikt en sak som tidigare utforskats kopplat till Section 31, fast då i bokform i DS9-eran. Det vore riktigt kul om de kunde koppla ihop detta. I böckerna handlar det om en AI som tar över Section 31 med målet att ta över hela det kända Universum. Fast den tanken misslyckas, så manusförfattarna gör nog inte den kopplingen. 

Tillys barndom och rymning vid 16 års ålder - det kan ni läsa om i en av de senast utgivna böckerna - "The Way to the Stars". 

Airiam - så sorgligt. Men att hon var så full av ära och heder ända in i slutet, gör mig så varm i själen. Vilket fint slut - och att det sista hon såg var hennes viktigaste minne från livet, var bara så passande. Gillade att de ersatte slutmusiken med vågor från stranden på Hawaii. 

Airiams kropp - jag hoppas att de tar hand om hennes kropp. Inte bara för att det är det mest hedervärda att göra, utan också för att Kommandocentralen kanske kan nå kroppen och få tag på informationen i hennes dataenheter. 

Framtiden - snart måste vi få se vem eller vad den röda ängeln är. 

Ett väldigt bra avsnitt. Gillar att både huvudhandlingen med hotet mot Federationen fördes framåt och att relationen mellan Spock och Burnham fördjupas ytterligare. Nu får vi se om kommande avsnitt kommer att kunna leverera en spännande fiende (verkar ju vara AI som Pjotr´k skriver) och upplösning med den röda ängeln som vi får förmoda räddar galaxen. Jag lutar ju mer och mer åt att den röda ängeln är Burnham och att hela säsongen bygger på att hon får åka tillbaka i tiden till alla de tillfällen ängeln har dykt upp. Det tycks för mig idag långsökt att vi får se en helt ny art som introduceras sent i säsongen som orsaken till den röda ängeln. Frågan är nog mer hur Burnham får tag i dräkten nu. Men vi får se hur upplösningen blir.