Dross Posted March 4, 2020 Report Share Posted March 4, 2020 Undrade om någon har översatt alla avsnittens titlar till svenska (alla serier alltså)? Undrar därför att jag skapar en Plex Server på svenska med alla avsnitt, och pedanten i mig vill ha allt på svenska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 7, 2020 Report Share Posted March 7, 2020 Har aldrig sett någon sådan lista, tyvärr. Risken är nog att du får skapa det själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 9, 2020 Report Share Posted March 9, 2020 Där vi vet svenska titlar har vi skrivit dessa på databasen. Detta var särskilt vanligt för TOS, men skall föras in även på Picard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted March 15, 2020 Report Share Posted March 15, 2020 (edited) Varifrån kommer de svenska titlarna från för TOS. Jag kan tänka mig att SVT på 70-talet översatte de cirka tio avsnitt de sände med tanke på att allt översattes då. Men gjorde verkligen Kanal 5 det också 20 år senare? Sedan är det Amazon som har översatt för Picard? Tillägg: Ser i databasen att flera TOS-avsnitt har fått svenska namn av dåvarande Kanal 5. Men inte alla verkar det som om? Edited March 15, 2020 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted March 15, 2020 Report Share Posted March 15, 2020 Picard har Amazon översatt, ja. Inga andra har visat den serien än. Kanal 5-titlarna har vi fått från arkiverade TV-tablåer från 1990-talet. TV-tablåerna från 1970-talet, för det som visades då, har inte gått att återfinna. Om man går till Kungliga Biblioteket i Stockholm är det möjligt att där söka på 1970-talets tidningslägg, men det är ett mödosamt arbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts