Jump to content

Egen science fiction

speck

Recommended Posts

Jag har funderat på en SF-ide som en "amrekansk" film.

Ett gäng "hjältar" samlas ihop av militären, se Amagedeon/Core hur de funkar.

karaktärer Hjälten, Hjältens flickvän som hatar honom i början och trots att hon är super smart och super snygg inte har en pv, den fege hjälteten, den klumpiga men intiligenta hjälten, skurken osv ni förstår vilken hög med folk jag pratar om. + en hög med personer som stryker med på ett tidigt stadium eller saknar personlighet.

Enligt amrekansk sed får de skriva på en massa papper att de vet om riskerna och att de har tysdnadsplickt + fet lön.

Hjältarna får reda på att militären har hittat ett UFO och vill att hjältarna ska vara de som gör försa kontakten, bara för att de är experter inom sitt område.

Hjältarna förs ut till öknen försers med rymd dräkter och en massa teknisk utrustning, + att någon förses med en atombomb ifall rymdvarelserna inte skulle vara snälla.

Resten kan ni föreställa när de går in i det stora rymdskeppet och upptäcker alla konsitga saker. Av någn korkad anlednig kommer personerna att ta av sig sina rymd dräkter. Bio publiken måste få se den kvinliga hjälten i underkläder. släng in en ologisk romantisk historia. Efter sådär 1 timme av filmen börjar gruppen bli osams någon vill sno teknoligin för egen räkning, någon vill spränga skeppet omedelbart eftersom teknolgin som tog kål på Mr noname helt klart är onda. Någon tolkar att skeppet är ett fredsbudskap.

Skurken försöker döda hjältarna för att kunna ta teknoligin själv (eller någon annan dålig anledning) action+slakt i en halvtimme då folk springer runt i koridorerna. När bara hjälten och "hjältinan" och den klumpiga men intiligenta hjälten som är svårt skadad. Kommer en "greyfase" ni vet klassisk rymdvarelse fram och erbjuder att hela klumpig hjälte om hjälten föråder amerika (obs det är amerika vi pratar om inte Jorden) hjälten vägrar när "greyfase" erbjuder "himelsk bra" teknologi i utbyte att "greyfase" får den skadade klumpiga hjälten för att disikera drar hjälten något patriotiskt och aktiverar kärnvapnet.

Mera springa springa... hjätarna springer ut och rymdskeppet detonerar (dock inte så mycket som ett kärnvapen borde göra men vad gör det hjältarna har bara sprungit 150 meter ifrån det) hjältarna kastar sig ner får lite skräp på sig och hjälten/hjälterinan går hand i hand där ifrån.

kamran zomar ut och för att fokusera på en annan punkt där samma 5 stjärninga generalen som först träffade hjältarna säger, team 7 mislyckades också stryk dem fårn kandidater som får göra den riktiga kontakten, vi behövde teknologin, ***** icke-patriotiska hjälte, en männsikas liv mot deras teknologi.

Hela skeppet är igentligen bara en simulator för att utvärdera första kontakten team, några av no name personerna lever, de blev inte uppätna på riktigt av teknoligin, men skurken och de andra är döda på riktigt.....

Även jag har hittat på en science fiction serie, Star Adventures, som handlar om en kapten vid namn Anders Strand och hans besättning ombord rymdskeppet

Raven, jag hoppas kunna få Tv3, Tv4 eller Kanal5 att sända den :) . Men jag har inte gjort klart skeppets ritningar! :vulcan:

Edited by speck

• 1 year later...

Jag hade för några år sen en naiv idé om ett manus till en svenskt sci-fi-serie, som skulle heta: Ingen Återvändå.

Den skulle handla om tre studenter som under en ledighet skall åka till en av dessa studenters farfar, som precis har dött och efterlämnat sig ett arv och en gård.

De åker iväg tillsammans till denna gård, som ligger en bit upp i värmland. Den student vars farfar som dött, har under de senaste åren inte haft så bra kontakt med gamle mannen. Så det skall ligga en del dåligt samvete i botten på denna historia, då den gamle mannen skall ha varit snäll men också varit lite av en enstöring. Studenten som fått detta arv tycker att det är jobbigt att farfar har dött, och tycker att det är smärtsamt att behöva åka upp till gården för att ta hand om dödsboet. De två andra studentvännerna väljer att följa med som stöd.

Studenterna skall spelas av två kvinnor och en man. En av dessa studenter heter Helena och det är hon som plötsligt fått detta arv. Helena är den enda arvingen då hennes pappa är död och hennes neurotiska mamma aldrig gillat sin svärfar.

Handlingen skall vara att de kommer upp till gården efter en seg tågresa och när de kommer in i det unkna huset finner de ett brev på köksbordet, där farfadern uttrycker sitt dåliga samvete mm, men i ett ps säger han att Helena måste vara försiktig när hon städar upp i den gamla ladan. Självklart blir de tre nyfikna, och efter en natts sömn bestämmer de sig för att ta en ordentlig titt på ladan.

Tidigt efter frukost börjar de att gå igenom all bråte i ladan, då en av dem upptäcker att under golvplankorna finns ett rum. När det fått bort en del plankor och lyckats hitta en ficklampa, tar de sig ner i det mörka rummet. Det de finner där skall förstumma dem då en stor del av detta rum upptas av en märklig farkost.

De skall ta sig in denna farkost och när de väl är inne tänds instrumentering mm, och det går upp för dem att denna farkost inte är "jordisk". När de förstummade står och ser allt klicka igång runt omkring dem, stängs luckan bakom dem. De får inte upp luckan och grips av panik. Då känner de att farkosten rör på sig, och genom ett par små ventiler ser de att den tar sig igenom ladans tak och fortsätter mot den blå himlen och vidare ut mot den mörka rymden, för att aldrig mer återvända.

Tanken är att farkosten skall ta dem till en värld full av mysterier och faror...

Även jag har hittat på en science fiction serie, Star Adventures, som handlar om en kapten vid namn Anders Strand och hans besättning ombord rymdskeppet

Raven, jag hoppas kunna få Tv3, Tv4 eller Kanal5 att sända den :) . Men jag har inte gjort klart skeppets ritningar! :vulcan:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, jag tror kanske inte att skeppets ritningar är det viktigaste för att få dem att nappa. :rolleyes:

Själv håller jag på med en novell om en knäpp rymdkapten som efter ett myteri hamnar på jorden och ska med hjälp av en jordkvinna ta sig tillbaka. Lite Sci-Fi-parodi sådär i största allmänhet. Skulle mycket väl kunna tänka mig att arbeta om det till manus när den är klar, men jag tvivlar på att marknaden här i Sverige är så stor.

Nej och ja. Jag tänker star trek och sci-fi i allmänhet för det mesta. Att skapa en egen berättelse kan gå an, ehuru det känns meningslöst då jag förmodligen aldrig kommer att få ett förlag eller något filmbolag att sattsa på mina vilda ideér. :(

Men visst finns det ideér som sagt. Jag gillar sci-fi som bygger på och startar med något oförklarligt, något naturfenomen typ en reva i tidens väv där min unge hjälte och hans lika unga, fast betydligt kurvigare, flickvän kan råka förvirra sig in.

De kan då hitta sig själva i någon avlägsen framtid där teknologin nått oanade höjder. Det är just detta faktum som gör att våra båda vänner kan ha någon som helst möjlighet att komma hem igen. Men det visar sig att lokalbefolkningen på denna planet inte alls är så hjälpsamma som det först verkar. Så våra vänner får börja smyga och speja och stjäla och spionera för att införskaffa kunskap och detaljer som de behöver för att bygga ett rymdskepp (som de senare kommer att döpa till Pluto II) som ska hjälpa dem att lämna denna planetoidbaggatell som gud (förmodligen) glömt bort. Där fanns i varje fall inte den erfodliga tekniken att ta de hem till jorden igen och absolut inte till sin egen tid. Flickan (den kurviga) visar sig vara blond och inte specilellt intelligent, Victoria heter hon, kommer dock upp med en god idé. Rymdskeppet ska vara rosamålat "det är gulligt". Så våra vänner ger sig av i sitt nu rosa skepp för att hitta en mer framstående civilisation på en annan planet. En planet som kanske ger våra vänner ytterligare ledtrådar och makapärer som kan leda dem hem igen...

Senare i berättelsen så ska Pluto II vara färdigt (och ommålat) och våra vänner Morgan och Victoria har stött på en del lustiga karraktärer som slår följe ned dem.

Bland annat simbolanen Kor'k som ändrar färg efter humör och är väldigt duktig på exobiologi, vilket våra vänner inte har någon som helst nytta av eftersom de bara vill komma hem....

Nej och ja. Jag tänker star trek och sci-fi i allmänhet för det mesta. Att skapa en egen berättelse kan gå an, ehuru det känns meningslöst då jag förmodligen aldrig kommer att få ett förlag eller något filmbolag att sattsa på mina vilda ideér. :(

Men visst finns det ideér som sagt. Jag gillar sci-fi som bygger på och startar med något oförklarligt, något naturfenomen typ en reva i tidens väv där min unge hjälte och hans lika unga, fast betydligt kurvigare, flickvän kan råka förvirra sig in.

De kan då hitta sig själva i någon avlägsen framtid där teknologin nått oanade höjder. Det är just detta faktum som gör att våra båda vänner kan ha någon som helst möjlighet att komma hem igen. Men det visar sig att lokalbefolkningen på denna planet inte alls är så hjälpsamma som det först verkar. Så våra vänner får börja smyga och speja och stjäla och spionera för att införskaffa kunskap och detaljer som de behöver för att bygga ett rymdskepp (som de senare kommer att döpa till Pluto II) som ska hjälpa dem att lämna denna planetoidbaggatell som gud (förmodligen) glömt bort. Där fanns i varje fall inte den erfodliga tekniken att ta de hem till jorden igen och absolut inte till sin egen tid. Flickan (den kurviga) visar sig vara blond och inte specilellt intelligent, Victoria heter hon, kommer dock upp med en god idé. Rymdskeppet ska vara rosamålat "det är gulligt". Så våra vänner ger sig av i sitt nu rosa skepp för att hitta en mer framstående civilisation på en annan planet. En planet som kanske ger våra vänner ytterligare ledtrådar och makapärer som kan leda dem hem igen...

Senare i berättelsen så ska Pluto II vara färdigt (och ommålat) och våra vänner Morgan och Victoria har stött på en del lustiga karraktärer som slår följe ned dem.

Bland annat simbolanen Kor'k som ändrar färg efter humör och är väldigt duktig på exobiologi, vilket våra vänner inte har någon som helst nytta av eftersom de bara vill komma hem....

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gillade verkligen tanken på ett rosa skepp vid namn Pluto II :D

Men du skulle inte vara den första med ett rosa skepp. I SW episode 1, så är ett ambassadör skepp i början av filmen ROSA!

• Create New...