rehnvall Posted November 17, 2003 Report Share Posted November 17, 2003 Diskutions tråd om Isac Asimoc böcker. Isac Asimov är främst känd för sina stiftelse (fundations) och robot böcker, som alla hänger ihop. Bra start bok är Robotdrömar 1 och 2 inehåller en massa korta noveller om ger en inblick i Asimovs robot-universum. Är det någon som vet hur det gick med planen att filmatisera Jag robot, konstigt nog inte stålgrotterna som är den f??rsta boken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruse Posted November 18, 2003 Report Share Posted November 18, 2003 Fantastisk författare! Han skrev massor av sci-fi böcker, men även vetenskapliga böcker. Stiftelsetriologin är en fantastisk serie, som sedan växte till 6 böcker. Rekomenderas starkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted November 18, 2003 Author Report Share Posted November 18, 2003 Fel det finns fler böcker i stiftelse "trilogin" Perlum till stiftelsen (kommer inte ihåg vad den boken hette) Hary Seldon och Stiftelsen (eller var det Imperiet) Stiftelsen Stiftelsen och Imperiet Den segrande Stiftelsen Stiftelsen och Jorden Stiftelsen och Tiden Sedan finns det en uppsätning böcker skrivna av spökförfattare efter Asimovs död. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruse Posted November 18, 2003 Report Share Posted November 18, 2003 Fel det finns fler böcker i stiftelse "trilogin" Perlum till stiftelsen (kommer inte ihåg vad den boken hette) Hary Seldon och Stiftelsen (eller var det Imperiet) Stiftelsen Stiftelsen och Imperiet Den segrande Stiftelsen Stiftelsen och Jorden Stiftelsen och Tiden Sedan finns det en uppsätning böcker skrivna av spökförfattare efter Asimovs död. Det kan stämma, kollade min bokdatabas, å hittade då: Stiftelsetriologin, som alltså är tre böcker i en samlingsvolym Hari Seldon och Stiftelsen Preludium till Stiftelsen Stiftelsen och Jorden Stiftelsen och tiden Några av dem utspelar sig i tiden före triologin, några efter. Minns inte riktigt vilka. Kan kolla när jag kommer hem. Men läs iaf triologin för böf??len! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted November 18, 2003 Author Report Share Posted November 18, 2003 Ordningen är såhär tidsmäsigt, men läser man robot böckerna före, så vet man svaret på en massa mysterier i Stiftelsen och Jorden, Stiftelsen och tiden. Robotdrömmar Stålgrottorna, Jag robot, Handlar om tiden då Jorden börjar kolonisera galaxen och varför. Preludium till Stiftelsen, Hari Seldon och Stiftelsen Handlar om Hari Seldon försök att skapa stiftelsen och utvekla Psykohistorien. Stiftelsen, Stiftelsen och Imperiet, Den segrande Stiftelsen Handlar om Imperiets fall, och hur stiftelsens imperium utveklas och deras problem. Stiftelsen och Jorden, Stiftelsen och tiden Är enormt svårt att skriva något om utan att spoila, handlar om när stiftelsen försöker återskapa imperiet, med sig själva som ledare och sökandet efter Jorden och rymdvärdarna och varför Imperiet aldrig använde robotar. avslutas mycket snygt som binder samman robot böckerna med stiftelsebökerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruse Posted November 18, 2003 Report Share Posted November 18, 2003 avslutas mycket snygt som binder samman robot böckerna med stiftelsebökerna. Perfa! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted November 18, 2003 Author Report Share Posted November 18, 2003 vad betyder Perfa? :cardassian: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted November 18, 2003 Report Share Posted November 18, 2003 vad betyder Perfa? :cardassian: Tror det är slang för perfekt...fast jag vet inte. Har dock hört det förut. Nu kanske det är dax att gräva fram min SAOL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted November 18, 2003 Report Share Posted November 18, 2003 (edited) Även jag måste hålla med om att serien om Stiftelsen är mycket bra. Har dock ej läst robotböckerna, men jag har tänkt att göra det. Edited November 19, 2003 by Thalaxian Link to comment Share on other sites More sharing options...
bruse Posted November 19, 2003 Report Share Posted November 19, 2003 vad betyder Perfa? :cardassian: Perfekt! Sorry för slangandet :o Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted November 20, 2003 Report Share Posted November 20, 2003 När dom säger i TNG att Data har en positronhjärna så är det en liten hyllning till Asimov som uppfann den termen. Det är inte på något sätt vetenskapligt korrekt att kalla den positronhjärna, men det heter iallafall så i hans böcker. I vilket fall som helst så är Asimovs robotnoveller bland den bästa SF som finns att få tag på i bokformat så läs den om ni inte har gjort det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts