Jump to content

Minority Report

speck

Recommended Posts

Såg filmen igår, den var mycket bra, gillade Tom Cruise i huvudrollen,

storyn och mycket annat var bra. Men dom tre människorna som såg framtiden är lite för överdrivet.

Ger filmen fyra vulcan huvuden.

:vulcan: :vulcan: :vulcan: :vulcan:

Minority Report är en mycket bra film, och Tom Cruiser överraskar positivt i sin roll. Filmen känns faktiskt ovanligt bra för att vara Spielberg, och både manus och regi är fantastiskt. Hela idén med brott som ännu inte har begåtts är lysande, och Minority Report är verkligen en film i en klass för sig. Specialeffekterna är mycket bra, och både Max von Sydow och Peter Stormare är i högform. :)

Väldigt intresant film förutom Paradoxen som säger att Cruise är en mördare.

Någon sitter med en massa bevis i ett rum som Cruise omöjligt kan veta om. Men datorn visar endå mordet, hur kan datorn visade det, Cruise skulle aldrig försöka begå mordet om han inte såg det på skärmen, eftersom han aldrig skulle begå det hur kan då datorn spelat in det STOR PARADOX hoppas ni förstår vad jag menar..... :rolleyes: Manuset faller lite på den punkten, det enda skurken gör är att fylla ett rum med "bevis" det kan inte sätta igång händelseförloppet.

Sedan har vi de vanliga hur lätt det är att bryta sig in i det mest bevakade stället och vi har glömt ändra Cruise kod, eftersom det är så lätt att kidnappa någon och sno hans ögon förlitar vi oss till 100% på ögon avläsning. :o

Aldig i värdshistorien har "små groderna" misbrukats på ett sådant sätt MOHHAHAHAHAH tror nog inte amrekanaran tyckte det var så roligt :D

Edited by rehnvall

Tycker den är riktigt bra, Spielberg har lyckats fånga en mörkare stämning än tidigare filmer (kanske efter AI som var tänkt för Kubrick).

Gillar att det är många svenskar med också som talar svenska i filmen!! Max är ju lysande som vanligt i sina roller.

Tycker filmen var riktigt bra, mycket bättre än, eller åtminståne helt annorlunda novellen.

Den scenen då Crusie klänger sig fast (?) vid en man med jet-pack och de ånar igenom golv, bord och tak hos en familj tycker jag skulle passa utmärkt som Gevalia-reklam (tyckte det redan första gången jag såg filmen): Gevalia: När du får oväntat besök.... :P

Manuset faller lite på den punkten, det enda skurken gör är att fylla ett rum med "bevis" det kan inte sätta igång händelseförloppet.

Nu är det en novell av philip K. Dick från början ;) Samma författare som skrev bladerunner ("Do android dream about electric sheep?") och total recal mm

• 7 months later...

Jag har nu sett filmen för fjärde gången och jag älskar denna film. Även om jag inte riktigt får ihop storyn. Var det Max som stod för bortrövandet av Toms son?

Men, men, jag älskar Bladerunner och anser den var en av de bästa sci-fi filmer som gjorts och det finns vissa likheter med denna film, förutom samma författare. Det känns som om Steve försökt att kopiera Scoots ljussättning mm, och det tycker jag att han gör bra. Sen gör Tom en bra roll, han är inte för överspelad, utan gör den riktigt trovärdig. Om Bladerunner är ett mästerverk så är denna film dess lillebror. :D

Satt och funderae och tänkte på skilnaden mellan Bladruner och Minority report. Nu bortser jag från plotten.

Bladruner nästan kliniskt ren från jakt scener, tänker på biljakter springa långa sträcker jakter och flyga genom hus med jetpack och liknande. De är inte många sekunder replikanten springer fören hon blir skjuten i ryggen. Medan i Minority Report är de en fasligt massa springande. Som igentligen inte är nödvändig för plotten.

Tänker också skilnaden på längden när de är action, till och med slutstriden är "kort" i B medan de göslar på med action i MR.

Men de kanske gör skilnaden, bra filmer använer action/jakt sener sparsamt.

Bladerunner har ju också det där av magi som inte MR har. Framförallt musiken i Bladerunner är outstanding. Ridley Scott är ju också en mästare på stämningar, vilket jag tycker Steven inte lyckas med. Jag undrar hur det hade varit om Scott hade gjort Shindlers List eller A.I.?

• Create New...