Nyhet Postad 15 September, 2010 Rapport Postad 15 September, 2010 (redigerade) En mörk himlakropp som gömmer sig strax utanför solsystemet med öknamnet Nemesis eller Dödsstjärnan (här får Star Trek och Star Wars sin beskärda del kanske är orsaken till de kometregn som drabbar oss med några miljoner års mellanrum. Himlakroppen - om den finns - tros vara en röd eller brun dvärgstjärna något större men betydligt tyngre än Jupiter. Detta ska nu WISE ta reda på. Satelliten som observerar i det infraröda området ska i första hand rikta blicken mot Oorts kometmoln på ca. 1 ljusårs avstånd. [Klicka på bilden för förstoring] Källa [ Till originalnyheten ] Redigerad 17 September, 2010 av Jocke
To'E'Cra Postad 15 September, 2010 Rapport Postad 15 September, 2010 Satt och funderade precis... Är det någon som vet vad det längsta är man skjutit en satellit? Kanske inte ens är något som lämnat solsystemet?
commander ricochet Postad 15 September, 2010 Rapport Postad 15 September, 2010 Jodå finns minst 2 sateliter som har gjort det för länge sedan. Tror att dom heter voyager 1 och 2. Du vet V´ger från star trek? Dom hade ju en stjärnkartbild med sej var vi befinner oss och hur vi ser ut. Samt en vinylplatta med musik och ljud från jorden. (oj vad jag kommer att bli rättad här av Fleet Admiral men detta var från mitt minne bara) :lol: Och så var det den där fullträffen jag fick till på min crockett-boll sommaren -88 hmm
To'E'Cra Postad 15 September, 2010 Rapport Postad 15 September, 2010 Jaha! Undrar om man har någon aning på hur långt ut dom har kommit. Sen också om man har lyckats få ut någon satellit med kamera sådär riktigt långt.
commander ricochet Postad 15 September, 2010 Rapport Postad 15 September, 2010 Jodå dessa sateliter har kamera men kanske tog batterierna slut eller så fallerade tekniken helt enkelt. Och tillslut blir väl signalen så svag att det blir svårt att fånga in den? Du kan nog googla på dessa voyagers och får fram en hel del!
Supreme Commander JAF Postad 15 September, 2010 Rapport Postad 15 September, 2010 Vad jag vet så är en rymdsond på väg mot Pluto men sådant där tar lite tid när man inte har warpdrift. Var Voyager och Pioneer sonderna befinner sig har jag lite dålig koll på men de är väl i utkanten av solsystemet vid det här laget, om de inte redan har lämnat det. J.
Fleetadmiral Postad 15 September, 2010 Rapport Postad 15 September, 2010 (redigerade) Voyager 1 blev faktiskt för några månader sedan vår första interstellära farkost då den lämnade heliopausen som markerar solsystemets yttre gräns. Voyager 2 befinner sig dock fortfarande i heliosfären. Det fantastiska är att båda sonderna fortfarande levererar data och bilder. På de senast tagna bilderna (Voyagersonderna har nu vänt kamerorna inåt mot solsystemet) kan man se solen och gasplaneterna som små prickar. En signal från Voyager 1 tar ungefär 16 timmar innan den når jorden. Båda rymdsonderna är på väg mot bågchocken (ett slags plasmakölvatten som lämnas av solen på solsystemets färd genom Vintergatan). Man räknar med att de kommer att nå bågchocken runt 2050. Man tror inte att man kommer att kunna hålla sonderna vid liv efter ungefär 2020. Redigerad 15 September, 2010 av Fleetadmiral
commander ricochet Postad 15 September, 2010 Rapport Postad 15 September, 2010 Fantastiskt må jag säga! Både resan och att dom fortfarande fungerar!
Fleetadmiral Postad 16 September, 2010 Rapport Postad 16 September, 2010 (redigerade) Fantastiskt må jag säga! Både resan och att dom fortfarande fungerar! Jovisst är det häftigt! Det lustiga är att om ett par hundra år, eller så, kanske någon av dem plockas upp av någon av våra interstellära (betydligt snabbare) rymdfarkoster. Bägge sonderna rör sig ju egentligen i snigelfart (runt 65 000 km/t). Dom kommer att bli intressanta museiföremål! Förutsatt att den ena inte ramlat ner i ett maskhål och hamnat hos maskinvarelserna (jag tänker förstås på V'ger). :-) Redigerad 16 September, 2010 av Fleetadmiral
To'E'Cra Postad 16 September, 2010 Rapport Postad 16 September, 2010 Riktigt häftigt! Man blir så full i fantasin av sånt här!
Unkas Postad 17 September, 2010 Rapport Postad 17 September, 2010 Skoj med kopplingen till Star Trek. Med Voyager har man verkligen kopplat samman ST och verkligeheten. Men det är något som ST ofta gör tycker jag. Tack för den intresanta informationen Fleetadmiral. Men hur troligt är det att vi kommer kunna flygga med interstellära skepp, ut ur solsystemet, om hundra eller två hundra år?
Rekommenderade inlägg