Jump to content

Satelliten WISE har börjat jakten på solens eventuella tvilling i solsystemets närhet

Nyhet

Recommended Posts

BildEn mörk himlakropp som gömmer sig strax utanför solsystemet med öknamnet Nemesis eller Dödsstjärnan (här får Star Trek och Star Wars sin beskärda del :) kanske är orsaken till de kometregn som drabbar oss med några miljoner års mellanrum.

Himlakroppen - om den finns - tros vara en röd eller brun dvärgstjärna något större men betydligt tyngre än Jupiter. Detta ska nu WISE ta reda på. Satelliten som observerar i det infraröda området ska i första hand rikta blicken mot Oorts kometmoln på ca. 1 ljusårs avstånd.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Jocke

Jodå finns minst 2 sateliter som har gjort det för länge sedan. Tror att dom heter voyager 1 och 2. Du vet V´ger från star trek? Dom hade ju en stjärnkartbild med sej var vi befinner oss och hur vi ser ut. Samt en vinylplatta med musik och ljud från jorden. (oj vad jag kommer att bli rättad här av Fleet Admiral men detta var från mitt minne bara) :lol:

Och så var det den där fullträffen jag fick till på min crockett-boll sommaren -88 hmm :huh:

Voyager 1 blev faktiskt för några månader sedan vår första interstellära farkost då den lämnade heliopausen som markerar solsystemets yttre gräns. Voyager 2 befinner sig dock fortfarande i heliosfären. Det fantastiska är att båda sonderna fortfarande levererar data och bilder. På de senast tagna bilderna (Voyagersonderna har nu vänt kamerorna inåt mot solsystemet) kan man se solen och gasplaneterna som små prickar. En signal från Voyager 1 tar ungefär 16 timmar innan den når jorden.

Båda rymdsonderna är på väg mot bågchocken (ett slags plasmakölvatten som lämnas av solen på solsystemets färd genom Vintergatan). Man räknar med att de kommer att nå bågchocken runt 2050. Man tror inte att man kommer att kunna hålla sonderna vid liv efter ungefär 2020.

Edited by Fleetadmiral

Fantastiskt må jag säga! Både resan och att dom fortfarande fungerar!

Jovisst är det häftigt! Det lustiga är att om ett par hundra år, eller så, kanske någon av dem plockas upp av någon av våra interstellära (betydligt snabbare) rymdfarkoster. Bägge sonderna rör sig ju egentligen i snigelfart (runt 65 000 km/t). Dom kommer att bli intressanta museiföremål! Förutsatt att den ena inte ramlat ner i ett maskhål och hamnat hos maskinvarelserna (jag tänker förstås på V'ger). :-)

Edited by Fleetadmiral

Skoj med kopplingen till Star Trek. Med Voyager har man verkligen kopplat samman ST och verkligeheten. Men det är något som ST ofta gör tycker jag.

Tack för den intresanta informationen Fleetadmiral. Men hur troligt är det att vi kommer kunna flygga med interstellära skepp, ut ur solsystemet, om hundra eller två hundra år?

• Create New...