Gå till innehåll

Romulanska kommandostrukturen


Rekommenderade inlägg

Något i den här stilen:

Kejsarina

Praetor

Prokonsul

Viceprokonsul

Senator

Amiral

Kommendör

Underkommendör

Centurion

Löjtnant

Uhlan (Underlöjtnant)

Preatorn är chef för regeringen på Romulus, det är han som är bossen. Prokonsuln leder Senatens arbete. Under sig har han en viceprokonsul. Senatorerna representerar olika områden på Romulus, senatorerna röstar om alla viktiga frågor och bestämmer "egentligen" över Preatorn.

Det finns bara en flagrang i den Romulanska Stjärnflottan; Amiral. Alla officerare som kommer upp till den rangen får befälet över ett område av Imperiet och blir befälhavare över all militär aktivitet där.

Kommendörerna för befäl på de Romulanska rymdfarkosterna. Varje kommendör har en stab med Underkommendörer.

Centurionerna är de som håller igång saker och ting på skeppet.

Längst ner i kommandostrukturen finns Uhlanerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får reda på det i bland annat TNG. Startrek.com hade också gjort en sida men jag hittade inte den när jag gjorde det första inlägget. Jag har faktiskt sett om hela TNG sen jag frågade frågan den här tråden handlar om för att verifiera att "Great bird of the Galaxy"s svar var korrekt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en lista över graderna sparad nånstans bland alla mina andra romulanfiler, men kunde tyvärr inte hitta den just nu eftersom jag inte har rotat runt där på ca 2 år. Listan ovan ser iallafall ut att stämma efter vad jag kommer ihåg, men jag har för mig att det ska finnas flera grader.

Edit: När jag tänker efter lite, graden centurion tror jag har använts lite olika, kanske tom mellan olika trekavsnitt. Ibland verkar det vara en lägre grad motsv ensign ungefär och ibland en högre motsvarande löjtnant. Graden löjtnant är jag inte säker på att den ens finns inom flottan, däremot finns den iallafall i Tal Shiar som överhuvudtaget verkar ha grader som låter mer likt arme än flotta.

Redigerad av Talar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Graden Centurion nämns två gånger i Star Trek vad jag vet. Första gången i "Balance of Terror". Då var det en anonym Centurion som förde befäl på det Romulanska skeppet. Andra gången var det i "The Enemy", då blev Geordi strandsatt på en öde planet men en viss Centurion Bochra.

Min hypotes är att Centurion motsvarar stjärnflottans Lieutenant eller nån som kan ha befäl p?? ett litet skepp.

Dom grader som jag skrev där uppe var från flottan. Det stämmer att Tal Shiar har mer armeliknande grader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...
×
×
  • Skapa nytt...