Jump to content

Letar efter en film med "riktiga" rymdstrider

rehnvall

Recommended Posts

Letar efter en film/serie med "riktiga" rymdstrider, vad jag menar med riktiga är i stil med att man upptäcker motståndaren timmar i förväg och sedan börjar vräka misiler på varandra från enormt avstånd och skeppen försöker acelerera bort från misilernas banor och man vet först efter 10 min om misilen har tillräkligt mycket bränsle kvar för att byta bana och träffa skeppet. Ungefär så går det till i boken "forewer war" mycket bra bok.

Star wars är ett bra exempel på hur det inte ska gå till ;) (arrrrgg sikta manuelt) Endast två serier (anime) verkar komma i närheten, crest of star (mängder med misiler ganska stort avstånd) Legend of the galactic heros, väldigt stora avstånd men trots allt snurrar skeppen runt som de körde som flygplan. Vadå Delta V.... Resan till andra värdar överänstämmer nog bäst i vissa partier, man ser skeppet det blixtrar till några sekunder senare ser man en explotion vid "horisonten" och bild på skurkens komandobrygga då de skriker att de blivit träffade.

Kan gissa att man inte gör film/serier så eftersom de blir nog inte särskilt mycket action, men kan man göra ubåts filmer kan man väll göra "riktiga" rymdfilmer också.

Iofs inte film, men jag kan rekommendera USCM Technical Manual för lite läsning om rymdstrider liknande dom du beskriver. Tror som föregående talare att det kan bli svårt att hitta såna strider på film, då borde nog ubåtsfilmer komma närmare.

Jag tänkte på Wing comander, men avslog filmen eftersom jaktplanen verkar helt konstiga ;) men de stora skeppen var ganska "realistiska" nog de enda skeppet med säkerhetsbälte och de är ett stort +

Vad är USCM för något? Något med Alien filmera?

Edited by rehnvall

Alltså... Vem vet hur rymdkrig kommer funka... Det fina med Rymden är att man kan bygga saker hur som helst, och dom kan åka framåt lika bra för det, så om jag byggde ett krigsskepp, så skulle jag lasta in så mycket Smygteknologi och störutrustning som jag kunnde, allt för att se men inte ses ;)

Vad är USCM för något? Något med Alien filmera?

Ja, det står för United Systems Colonial Marines som är soldaterna från filmerna. Den technical manual som jag pratade om beskriver en massa teknologi, bla rymdskepp och rymdstrider i aliens-världen.

• 1 year later...
Letar efter en film/serie med "riktiga" rymdstrider, vad jag menar med riktiga är i stil med att man upptäcker motståndaren timmar i förväg och sedan börjar vräka misiler på varandra från enormt avstånd och skeppen försöker acelerera bort från misilernas banor och man vet först efter 10 min om misilen har tillräkligt mycket bränsle kvar för att byta bana och träffa skeppet. Ungefär så går det till i boken "forewer war" mycket bra bok.

Star wars är ett bra exempel på hur det inte ska gå till  ;) (arrrrgg sikta manuelt) Endast två serier (anime) verkar komma i närheten, crest of star (mängder med misiler ganska stort avstånd) Legend of the galactic heros, väldigt stora avstånd men trots allt snurrar skeppen runt som de körde som flygplan. Vadå Delta V.... Resan till andra värdar överänstämmer nog bäst i vissa partier, man ser skeppet det blixtrar till några sekunder senare ser man en explotion vid "horisonten" och bild på skurkens komandobrygga då de skriker att de blivit träffade.

Kan gissa att man inte gör film/serier så eftersom de blir nog inte särskilt mycket action, men kan man göra ubåts filmer kan man väll göra "riktiga" rymdfilmer också.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du letar rymstrider med långtgående robotar med fördröjd verkan, så kolla

in Battlestar Galactica/ TV-serien. Där tror jag du finner vad du söker.