Thalaxian Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 Då diskussionen i Varför WCT -> ST? börjar gå in på en diskussion kring sammanslagning av de olika Star Trekföreningarna i Sverige till en riksförening, där nuvarande föreningar blir lokalföreningar, så tycker jag att att detta borde vara ett eget ämne. Vad tycker du? Hur tror du att det skulle fungera? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 Som jag sagt tidigare så tor jag på det. Dock tror jag inte att SWT ska styra över de lokala utan att den böra vara till för när man fixar större events. Fast det vi pratar om är ju faktist sammarbete. Något som idag knapt finns mellan de olika föreningarna. Man skulle med detta även kunna slopa/ta bort hela tanken med förenings konkurens som idag är relativt stor mellan ST och WCT. Så ska det inte behöva vara. Vi är ju itne här för att göra info om ST/WCT uatn vi är ju här för att pusha trek i alla dess delar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 8, 2004 Author Report Share Posted June 8, 2004 Dock tror jag inte att SWT ska styra över de lokala utan att den böra vara till för när man fixar större events. Nej nej, varför skulle de det? Tanken skulle i så fall vara att även WCT blir en lokalförening och att namnet på en eventuell riksförening kanske kunde vara Swedish Trekkers i så fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 Men är verkligen samarbetet dåligt? Jag sitter själv inte med i någon av de tre styrelserna (fyra om man räknar med DQT), så jag vet ju inte, men genom att man som medlem i en av föreningarna får gå in som medlem i även de andra föreningarna borde ju tyda på att det finns ett samarbete? Eller är det bara av gammal vana? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 (med SWT menar jag Swedish Trekkers) Under den tiden jag varit med i ST (ca 6 år) så har det vad jag hört inte varit någon form av sammarbete mellan de olika. Sant att man har kunnat som ST medläm gå på WCT dag men vad jag även där hört så är det mest en gamal vana. Sen så har jag hört att då det inte finns något sammarbete mella föreningarna så får man egentligen inte släppa in folk som inte är med i "klubben" (det vill säga att ST inte får gå på WCT & tärtom). Nu Vet jag just inte om detta stämmer men jag tror det (då om man tänker i lagens mening). Jag kan itne tala om hur det ser ut mellam WCT,DQT och TSS men mellan ST och de andra finns inget officielt sammarbete vad jag hört. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted June 9, 2004 Author Report Share Posted June 9, 2004 (edited) Just mellan DQT och de andra finns inget egentligt samarbete än, men eftersom de flesta i DQT (vi är dock inte så många) även är medlemmar i WCT så har problemet löst sig på så sätt. Det skall också kanske nämnas att DQT inte är en registrerad förening ännu, även om vi kanske ämnar bli det så småningom. Edited June 9, 2004 by Thalaxian Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frost Posted July 14, 2004 Report Share Posted July 14, 2004 (edited) Det är en hel del jobb att sköta en riksorganisation, iaf om den skall fungera bra. Den stora frågan är väl om det finns folk som vill lägga ner så mycket arbete ideéllt. Det är ju en helt annan sak att jobba med en lokal förening än att försöka tillgodose alla föreningar i Sverige. Tanken är god men jag har tyvärr svårt att tro att det kommer att bli något mer än diskutioner av det hela. Det är helt enkelt för mycket arbete för att det skall kunna fungera i praktiken. Ett tips kan ju vara att de intresserade föreningarna delar på kostnaden för en 2-6 månaders projektanställning där den projektanställda får i uppdrag att utreda vad som krävs för att det skall vara genomförbart m.m. och sammanställer det hela i en avhandling så att det finns lite grunder för diskutionen. Edited July 14, 2004 by Frost Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 (edited) Min uppfattning av "samarbetet" mellan de tre organisationerna är att det är minimalt och mest socialt. Inte för att man inte önskar ett samarbete men förde man har vald att koncentrera sig om de lokala aktiviteterna. Helt ok. Fast för framtiden önskar i alla fall jag en national organisation som officiellt kan stå för kongresser, som hjälper till att starta lokala föreningar och som kan svara på frågor och hitta lokala föreningar och aktiviteter för alla som undrar vart de är. Jag hoppas en sådan kongress kan göras utifrån en stor demokratisk process som involverar alla medlemmar och att det inte blir en liten exklusiv klubb för organisationernas ledare. Vad jag förstår av Patrik from WCT så var samtalet under SWECON bra (även om jag var mycket missnöjd med debatten) och en långtidsplan är på väg att formas. Självklart kommer WCT att gå tillbaka till just detta namn eftersom Swedish Trekkers ger ett intryck av att vara just en landsorganisation. Fast jag förstår att de valde namnet i sin tid eftersom de var först att göra en organisation - även om det nog bara var dagar eller veckor om att göra. Vad tycker ni? Hur vill ni att ett styre ska se ut i en sådan organisation? Hur vill ni att deras arbetsuppgifter ska vara. Vill ni ha ett gratismedlemskap eller ska huvudorganisationen dra in några procent av medlemsavgiften? Är vi klara för ett samarbete eller är det nödvändigt att blir större lokalt först? Kan man bli större lokalt genom först att ha en landsorganisation tro, och genom den slå ihop alla resurser till PR och liknande? Annars tycker jag nog, från min norska vinkel i det hela, att ni svenskar är för rädda för att inte göra allt 100% proffsigt från början. Jag ser inte helt problemet med att göra en landsorganisation som långsamt utvecklar sig med tiden. Ni sätter ibland så höga mål att ni inte får gjort nåt als! ;) Edited September 10, 2004 by the2mas Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Att skapa en rikstäckande förening är egentligen det bästa för alla. Lokalföreningarna finns ju kvar med allt vad det innebär. Att skapa en rikstäckande förening ger ju alla förutsättningar när det gäller konvent, konferenser, marknadsföring och framför allt på det ekonomiska planet där en riksförening har mer klirr i kassan. Om sen riksstyrelsen skall sitta i Malmö, Stockholm, Göteborg eller Piteå är ju egentligen ganska ointressant, då jag skulle tycka att det var superkul att få åka på riksmöten. Sedan finns ju alltid möjligheten för en lokalförening att bryta med riksföreningen om det inte skulle funka, men jag ser inga problem då alla trekkers strävar mot samma mål: att få tala, se och känna STAR TREK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted September 20, 2004 Report Share Posted September 20, 2004 GO EoNeel...GO EoNeel...GO EoNeel!! hehe Håller med! Styresformen kan dessutom göras på många vis. Hoppas själv vi får en komité bestående av lika många medlämmar från varje grupp. Byter vi på ledarskapet varje år så blir det så mycket vingling i olika riktningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 21, 2004 Report Share Posted September 21, 2004 Det är en hel del jobb att sköta en riksorganisation, iaf om den skall fungera bra. Den stora frågan är väl om det finns folk som vill lägga ner så mycket arbete ideéllt. Det är ju en helt annan sak att jobba med en lokal förening än att försöka tillgodose alla föreningar i Sverige. Tanken är god men jag har tyvärr svårt att tro att det kommer att bli något mer än diskutioner av det hela. Det är helt enkelt för mycket arbete för att det skall kunna fungera i praktiken. Ett tips kan ju vara att de intresserade föreningarna delar på kostnaden för en 2-6 månaders projektanställning där den projektanställda får i uppdrag att utreda vad som krävs för att det skall vara genomförbart m.m. och sammanställer det hela i en avhandling så att det finns lite grunder för diskutionen. <{POST_SNAPBACK}> Det finns ett utmärkt exempel på en organisation som fungerar lokalt, riks och på världsnivå, och det är AA och NA-rörelsen. Det har inte ett bidrag utifrån. Tänk om man bara fick fantisera lite, en världsmässa för ST! Det vore grejer det, men det går inte så länge det bara finns lokalföreningar. Trekeers måste förena sig och det skall väl inte vara så svårt. Finns viljan så finns möjligheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts