Gå till innehåll
Mr Borg

Kollektivtrafik

Rekommenderade inlägg

Väljer att starta en ny tråd om detta angående Bruses inlägg om en hemsida jag gjort. www.vasttrafik.tk

Det är inte bara jag som står bakom idéen, men designen är min. Vill bara understryka det.

De som jobbar i kollektivkoncernen ska ju självklart ha sina jobb finansierade. Men många tycker det är för dyrt och för dåligt som det är idag.

Just gällande frågan gratis eller ej handlar inte om att kollektivtrafiken inte ska finansieras, men många tycker den ska finansieras på annat sätt. T.ex. helt via skatten.

Om staten fördelar om sina pengar och tänker till lite istället för att använda jetplan som kostar c:a 150.000 kronor per utlandsresa och etc..så kan de jobba mer med kollektivtrafiken.

Sedan till Bruse: Jag undrar varför du väljer att göra ett inlägg på en tråd som handlar om hemsidor och inte om debatter, när det finns möjlighet att göra inlägg på vår egen kollektivtrafiksida. Då kan fler ta del av det du tycker och inte bara jag.

Men jag diskuterar gärna här med!! Därav tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att kolektivtrafiken är subventierad (eller hur det nu stavas), att dem får pengar av staten för att driva trafiken.

Det dem får in på biljetintäkterna betalar inte alla löner och fordonen och sånt.

Mina tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är absolut för dyrt att åka kollektivt med Västtrafik idag. Bor man inom Göteborgs kommun är det kanske inte så farligt, men bor man i t ex Partille, Lerum eller Kungälv och jobbar i Göteborg så blir det riktigt dyrt. Och att åka på semester med bussar från Västtrafik lönar sig inte. Att åka en sträcka på 10 mil kostar minst lika mycket som att köra samma sträcka med bil.

Naturligtvis kan jag förstå att ett företag som Västtrafik har stora utgifter, men det är ändå för dyrt att åka kommunalt i Västsverige. När jag väl blir studerande på allvar räknar jag med att få ta cykeln istället för att kunna njuta av en sådan lyx som spårvagn. För deras höga priser drabbar framför allt studenter och pensionärer.

Varför kan inte kommunerna skjuta till mer pengar till kollektivtrafiken så att biljettpriserna sjunker? Och varför finns det inte mer reklam på bussarna? Att nästan alla bussar är helt utan reklam måste ju Västtrafik förlora miljoner på.

Hade visst en hel del att säga till om. Har retat mig på Västtrafik länge nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga att jag tycker om västtrafik något alls nästan. Det är ständigt förseningar och inuti bussarna är det skräpigt. Varför sätter man inte upp papperskorgar i bussarna? Det är roligt att Sverige har höga skatter och att vi ändå inte har någon bra kollektivtrafik. Att ta bilen till min familjs sommarhus är aningen dyrare än att åka buss, men man kommer fram i tid, man får sittplats och så kan man veva ner rutan och få in luft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis som med SJ det här med västtrafik.

Från början var ju Statens Järnvägar kraftigt subventionerade av kommunen för att kunna se till att alla Svenskar skulle kunna ta sig till hela landet, och de byggde ut ett stort tågnät.

Det heter fortfarande SJ men har helt andra förutsättningar, man får inte alls lika mycket pengar från staten och får klara sig på en idé om privatisering och måste se till att resenärerna betalar sina kuponger för att kunna ge personalen lön.

Förutom förare till en himla massa dyra tåg har de ett jätte-nät av tågräls som till största delen skapades när de fick massor med pengar av staten, som de nu inte har råd att underhålla utan att ta ut hutlösa priser av biljettköparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är ju precis som med SJ det här med västtrafik.

Från början var ju Statens Järnvägar kraftigt subventionerade av kommunen för att kunna se till att alla Svenskar skulle kunna ta sig till hela landet, och de byggde ut ett stort tågnät.

Det heter fortfarande SJ men har helt andra förutsättningar, man får inte alls lika mycket pengar från staten och får klara sig på en idé om privatisering och måste se till att resenärerna betalar sina kuponger för att kunna ge personalen lön.

Förutom förare till en himla massa dyra tåg har de ett jätte-nät av tågräls som till största delen skapades när de fick massor med pengar av staten, som de nu inte har råd att underhålla utan att ta ut hutlösa priser av biljettköparna.

<{POST_SNAPBACK}>

Men SJ äger väll inte rälsen? Rälsen "hyr" dom av banverket, och jag tror det är banverket som kan ta ganska bra betalt för att låta t.ex. SJ köra sina tåg på sin räls. Det kan vara banverket som man skall också vara lite sura på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som är lite fånigt med allt som har med det kollektiva att göra. Det är aldrig ett företag som sköter allt, utan ett par stycken. Västtrafik t.ex. har ju massa underavdelningar. Det är snudd omöjligt att få tag i rätt person om man vill klaga på något. Synpunkten är mest till för att lagra klagomål, inte svara på dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick nog av västtrafik. Efter att ha väntat på en försenad 25a, som mer eller mindre inte kom i tid på ett år så fick jag nog och köpte mig en vespa. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

×