Gå till innehåll
rehnvall

Hjälp mig identifiera denna radio serie.

Rekommenderade inlägg

För många år sedan hörde jag en radio pjäs i några delar, hadde den inspelad, men jag mins inte vad den heter eller någon annan information.

Handlar om en nersmutsad Jord och en affärsman som tänker köpa Jorden och göra om den till en avfalls planet. Han och hans dotter bordar ett passagerar skepp för att fixa kontraktet när han kommer fram. Dottern får en levande "docka" Mirtza (osäker på stavningen)

Skeppets besättning har en agenda att övertyga affärsmanen att inte göra om Jorden till en avfals planet. Resten av passagerarna har sina egna hemliga agendor och man har också "med sig" en spion-skugga.

Skeppet besöker olika planeter som nu är avfalls planeter. Där affärsmanen får se vad som händer med en avfallsplanet. Han råkar ut för flera "olyckor" och varje gång lovar han Mirtza som räddar honom att inte köpa Jorden. Men efteråt glömmer han sitt löfte.

Till sist blir affärsmanen övertygad (efter mycket intrigmakande på skeppet) att Jorden skulle göra sig bättre som turist planet efter planeten städats upp. Mirtza visar sig vara en människa och alla andra Mirtzor återvänder hem.....

Någon som känner igen detta? det är nog 20 år sedan programet sändes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att kontakta SR om det var där pjäsen sändes? Jag har gjort en del sökningar på internet men kunde inte finna den. Att vi inte är säkra på stavningen gör ju också sitt till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Du har kanske redan funnit den information du söker om detta radioprogram, men tänkte att det kunde vara kul för resten av medlemmarna på forumet att också få veta det. Följande information har jag fått från SR:s lyssnarservice:

Lyssnarservice SR Kommunikation <lyssnarservice@sr.se>

Svar från radioarkivet:

PRODNR 3082-87/1001

ARKIVNR 241.958-8 (uppges vid beställning av band)

SÄNT 1987-06-22 P3

RUBRIK Sommarlovsteater

RUBRIK Mirza TID 22:20

PRODUCENT Lundström, Sten

PLACERING Arkiv

INSPELAT 1987-06-16

1 INSLAG

--------------------------------------------------------------------------------

1

Swahn, Sven Christer (förf) - Lundström, Sten (regi) - Sigurdsson,

Kåre (roll) /Kapten/ - Pettersson, Willy (roll) /Tor/ - Sjöman, Kyri

(roll) /Ava/ - Andersson, Kerstin (roll) /Mirza/ - Milldoff, Kenneth

(roll) /Handelsman/ - Engelbrektsson, Thomas (roll) /Styrman/ -

Günther, Ernst (roll) /Herr Snabel/

TITEL: Mirza/1 (av 5)/

Take off

Mvh Stina / Radioarkivet

Med vänlig hälsning

Sveriges Radios Lyssnarservice

tel 08-784 84 84

må - fr 09.00-12.00, 13.00-15.00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VA! jag ringde SR och uppgav den informationen som jag postade på forumet och de sökte ett bra tag men fick inte fram det. Hur lyckades du? Pradade med rätt person?

Tack så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varsågod! Kul att kunna vara till hjälp. Jag gick in på SR:s hemsida och använde e-postformuläret till deras lyssnarservice. Sedan vad jag fattade det som så har de vidarebefodrat det till en på radioarkivet verkar det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försökte beställa Mirtza från SR, men de svarar med att det är upphovsrättskyddat, lönt att lämna med ett arkiv nummer för beställning av band då :huh: Hupphovs inehavarna lär bli väldigt glada av att programet samlar dam i en källare och inge lyssnar på det, för den komerisela delen av Mirtza lär vara obefintlig.....

Besökte mina föräldar och hittade ett gammalt kassetband med Mirtza på JIPPPI :D de två sista ep. Körde de i en gammla kasetradio men det var endå knivskarpt ljud. Vilken kvalite för en 17 år gammal kaset. Vem behöver digital teknik. Tyvär saknade hel intro/slut melodierna för att vi skulle vara säkra att få plats på en sida....Men man får en uppfattning hur den lät....väldigt häftig "lugn" SF-tekno?

De var prisis som jag mindes det (fantastiskt vilket minne man har) de jag hadde glömt var hur hemsk skeppets AI var. Vem är det som kör jag naturligtvis, HAHAHAHAHAHAHAH (riktigt vansinigt skratt) Nästa angörings hamn Hellport, Hellport HAHAHAHAHAHAH.

Nu med vuxna ögon tycker jag historien är brutal/elak och kanske inte alls lämplig som barn teater, men de kanske var andra tider p?? 80-talet :) Tydligen tog jag ingen skada av den :P kanske lite väl mycket "dåld" miljöpropaganda.... men den behövs till historien.

Redigerad av rehnvall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alldeles för mycket, tur att man har fått ett nytt välbetalt jobb. De var inte särskilt kundvändliga, de gick inte kombinera på en skiva, utan varje ep var ett nytt program.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagen om allts ..., nu hittade min Pappa det andra kassetbandet med de första ep :)

Bestälde från Sveriges radio programförsäljning, 223kr/ep +20kr frakt. Så att beställa alla 5 ep blir väldigt dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu