Damien Stone Posted September 21, 2004 Report Share Posted September 21, 2004 Fick för ett tag sen det mycket glädjande beskedet av att en film baserad på den dag till dato bästa bok jag någonsin läst är påväg. Från titeln så förstår ni vilken film jag menar. Det är författaren till boken (Orson Scott Card) som har skrivit filmmanuset och det borde innebära att filmen kommer att hålla sig på samma nivå som boken gjorde. Vad tycker ni andra om att det ska komma en film och vad tycker ni om boken? För er som har läst den är det hemläxa som gäller, den är ett mästerverk som inte får missas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted September 21, 2004 Report Share Posted September 21, 2004 Enders Game är den bästa bok jag någonsin läst, fast jag vet inte om det fungerar att göra film av den. <_< Tyvärr är filmer duktiga på att vara sämre än böckerna de baseras på... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damien Stone Posted September 21, 2004 Author Report Share Posted September 21, 2004 Sant, men i det här fallet så är manuset skrivet av författaren i fråga så det finns goda chanser att filmen kan bli väldigt bra. Jag väntar mig inte att filmen ska vara exakt som boken. Men om den följer Scotts eminenta sätt att behandla moraliska och filosofiska problem samt hans briljanta karaktärsutvecklingar så kan det nästan kvitta exakt vad filmen handlar om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted September 21, 2004 Report Share Posted September 21, 2004 Om författaren skriver manuset blir det säkert en kanonfilm Fiendens port ligger neråt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted September 23, 2004 Report Share Posted September 23, 2004 Suck, det ska verkligen göras film på allt som har ett känt namn. Det hade inte varit så sorgligt om dom bara kunnat göra bra filmer. Men med tanke på hur bra boken är så borde det ju iallafall krävas en rent fantastisk inkompetens för att misslyckas med den här filmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damien Stone Posted September 23, 2004 Author Report Share Posted September 23, 2004 Enders game är väl knappast så känd utanför Science Fiction-kretsar skulle jag tro. Visst att det har varit mycket bok och serietidningshype den senaste tiden men det ska medges att de flesta av dessa filmer varit bra, ta X-men och Spiderman som exempel. Det jag tror att en film på den här boken kräver är skickliga skådespelare, har man det så kommer man att komma mycket långt. Men jag hoppas på att filmen inte ska bli en besvikelse, och om den blir det så har jag fortfarande kvar boken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 24, 2004 Report Share Posted September 24, 2004 Detta har jag missat... :rodna: Ender's Game verkar vara i min smak. Utomjordingar som anfaller. Jorden i framtiden. Mänskligheten nästan utrotad. Soldater som tränas för att försvara oss, hjätar som träder fram... Kryddas detta sen med relationer och moraliska dilemman så vill jag se denna, helst nu! Någon som vet var man kan köpa boken? För så lite pengar som möjligt? ;) Vill ju gärna läsa boken först... Den verkar ju vara helt fantastisk. Tänk att jag missat detta... :rodna: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damien Stone Posted September 24, 2004 Author Report Share Posted September 24, 2004 Ja tänk, du har missat en av världens bästa böcker... skäms =) Jag vet inte exakt vart du klan köpa den men www.amazon.com kan vara en bra plats att börja på. Annars så brukar den finnas på bibliotek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted September 24, 2004 Report Share Posted September 24, 2004 Någon som läst boken på engelska, har bara läst den på svenska, och rymdvarelserna är kallade "giftingarna" om jag mins rätt, vad heter de på engelska? STOR SPOILER SPOILER Spoiler De kommer att bli väldigt intresant hur de ska visa slut-striden, när våra hjältar endast tittar på "radarskärmar" och ger order, de skulle vara helt fel att visa några riktiga skepp som slåss, de skulle förstöra hela poängen..... :blink: Slut soiler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Damien Stone Posted September 24, 2004 Author Report Share Posted September 24, 2004 Jag har enbart läst den på engelska och om mitt minne inte sviker mig så hette de "Buggers" Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 28, 2004 Report Share Posted September 28, 2004 Det är Wolfgang Petersen som kommer att regisera filmen. Detta och andra händelser samt rykten om bland annat skådespelare och annat under produktionens gång kan man läsa om här Enders Game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts