Pjotr'k Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Det har tidigare framförts önskemål om att det borde vara mer av diskussion om de olika avsnitten när de sänds på svensk TV, i stället för att det blir tyst, då de flesta antingen fått tag på avsnitten vid ett mycket tidigare tillfälle eller då de inte känner för att diskutera. Att diskutera de enskilda avsnitten tror jag är en nödvändig sak, för det för kunskapen långt framåt. Vad tror ni andra? Är det ett problem i dag? Om det upplevs som ett problem kanske vi skulle ha ett ämne om varje avsnitt i framtiden? På så sätt kan vi lätt hitta till exakt rätt diskussion och också gå in i diskussionen en lång tid efter utan att det då är prat om ett annat avsnitt. Även om avsnittet går på SVT så kanske man spelar in den och tittar på den först en vecka senare, och om det då är en diskussion om nästa avsnitt så kanske man avstår från att säga något om ett så "gammalt" avsnitt? OBS! Ingen diskussion om nedladdning här eller annorstädes i forat. OBS! Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Jag tycker det låter som en bra idé. Risken är väl att det blir rätt rörigt bara när 28 säsongers á cirka 25 episoder vardera skall ha sina ämnestitlar.. Visst, varje serie har ju sitt forum. Men där efter när ex 170 episoder (i värsta fall) Voyager skall slängas in... då blir det rörigt. Det skulle behövas en underkategori till efter Forum och ämne.... Men som sagt en mycket god idé. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quinn Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Så, betyder detta att inga diskussioner om Enterprise avsnit säsong 4 kommer att tillåtas? mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 22, 2004 Author Report Share Posted October 22, 2004 Quinn: Det var inte vad jag tänkte. Tvärtom så kanske vi i enlighet med min tanke borde ha en diskussion för avsnitt 4.4 (Borderland) och en för var och en därefter. Då kan de som ser den på SVT någon gång år 2006 (om den fortfarande går då) eller som ser den på DVD när den släpps (ev.nästa år) bara ta vid där diskussionen slutade och det är lättare att få en helhet på diskussionen om det specifika avsnittet. OnO: Rörigheten löser vi smidigast genom att vi forumledare för in varje diskussion som en länk i ämnet "Viktigare diskussioner" som redan finns i dag och som inom varje forum listar alla de viktigaste diskussionerna (i praktiken de allra flesta diskussionerna). På så sätt kan vi lätt hitta en tidigare insomnad diskussion och ta vid där den slutade. Det behöver inte bli rörigt, men jag tror att diskussionerna skulle tjäna på det. Jag tror inte att jag är helt "ute och cyklar", men tyck till så kan vi bestämma hur vi skall göra i fortsättningen. Jag vill inte bara att vi forumledare bestämmer något, för fler än vi kan ha lysande tips och bättre vägar att gå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted October 22, 2004 Report Share Posted October 22, 2004 Personligen är jag inte överförtjust i den nuvarande uppdelningen av forumet (jag tyckte den gamla var smidigare, och framförallt mysigare, iom att den var i princip unik. Nu ser här ju ut exakt som på TrekBBS, eller vilket annat forum som hest för den delen). Jag tycker det är svårare att veta var vissa diskussioner platsar osv, iofs skulle jag väl säkerligen lära mig det, om jag engagerade mig lite mer, men tyvärr är jag ju ett barn av min tid, och därmed förslöad och degenrerad. ;) Att göra ett ämne om varje avsnitt tror jag bara skulle bli jobbigt, eftersom man oftast drar paralleller till tidigare avsnitt. Och skulle man låta dessutom tvinga folk som ser avsnitten på TV åratal efter att andra sett dem digitalt, skulle det leda till en massa återuppväckte ämnen, och citerande av urgamla inlägg, skrivna av medlemar som kanske inte ens vistas i forumet längre. Nu måste jag ju erkänna att jag inte sett ENT på TV sen säs. 1, då jag prioriterat andra saker framför ST, och därför har jag ingen vidare bra koll på hur aktuella avsnitt diskuterades/inte diskuterades under säs. 2. Men jag minns hur det var i slutet av säs. 7 av Voyager, när det fanns ett fastnålat ämne om den för TV aktuella säsongen i fråga, och jag vill minnas att det var rättså livliga diskussioner i det. Sen, om man skall vara lite cynisk (vilket man alltid ska, om som jag har ambitionen att åtminstone ge sken av att vara 100% desillusionerad livshatare), så kanske man skall fråga sig om det kanske är så helt enkelt inte finns något intresse att diskutera gamla avsnitt som man såg för flera år sen, med dem som precis sett dem på TV och har ett mkt mer detaljerat minne. Om så är fallet, kommer väl bara de som följer avsnitten via TV att delta i diskussionerna, och de har knappast ngt att vinna på att behöva återuppväcka ett gammalt ämne i veckan. Detta skulle ju f ö leda till att forumen skulle bli fulla med avsnittsämnen, och därmed skulle alla andra diskussioner riskera att "försvinna" i mängden. Och då skulle forumet bli (imho) ännu mer svårnavigerat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted October 23, 2004 Report Share Posted October 23, 2004 (edited) En tråd/avsnitt tycker jag låter som en mycket bra idé. Tror inte det blir speciellt "rörigare" på grund av att bara ett visst antal ämnen syns på varje sida (så att antalet ämnen ökar gör bara att antalet sidor ökar). Ett bra exempel på att detta fungerar är ju Buffyforum.se och liknande ställen. Fördelarna är många imho, speciellt det där att det egentligen inte spelar nån roll när man ser avsnittet i fråga, tråden finns ju fortfarande där vare sig man ser avsnittet idag eller 2006... Dock finns det en poäng i att andra ämnen kanske drunknar i avsnittstrådarna. Varför inte skapa underforums i forumen, man kan till och med skapa ett underforum för varje säsong, alltså: Originalserien (TOS & TAS) Underforums: Säsong 1, Säsong 2, Säsong 3, TAS The Next Generation (TNG) Underforums: Säsong 1, Säsong 2, Säsong 3, Säsong 4, Säsong 5, Säsong 6, Säsong 7 och så vidare... Nu i och med IPB 2.0 så kan man ju hoppa in direkt i ett underforum från huvudsidan, så det kräver inte så mycket klick heller. Bara ett förslag... Edited October 23, 2004 by Peak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted October 23, 2004 Author Report Share Posted October 23, 2004 Tack för era åsikter, Essray pch Peak. Jag kan förstå argumenten med rörighet som Essray uttrycker det och det är av denna anledning jag inte känt att vi bara skall driva genom en förändring utan diskussion. Syftet skall ju vara att få i gång diskussionen här, om avsnitten, och det kan säkert göras lika bra eller bättre på andra sätt. Fortsätt skicka in allas åsikter och diskutera! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 17, 2005 Report Share Posted July 17, 2005 Det blir nog lite rörigt om man ska ha diskussioner om varje avsnitt efter att det har visats. Bättre då att ha det uppdelat per serie plus en allmän diskussion. Om man nu vill ha en aktuell diskussion kunde man ha en topic ala Veckans avsnitt i svt som rensas varje vecka (givetvis kan det behövas ett arkiv också). Nu verkar det ju som att det tyvärr dröjer innan svt visar star trek igen vilket är mycket synd så ??mnet är väl inte aktuellt på ett tag. Det bästa sättet att öka diskussionerna är väl annars att öka antalet medlemmar J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts