Mikael Postad 15 Januari, 2001 Rapport Postad 15 Januari, 2001 Grattis till befordringen. Jag tycker Voyager skulle allierat sig med 8472 men då var de elaka i det avsnittet men i ett framtida avsnitt ser man ett annat ansikte av dem...
Pjotr'k Postad 15 Januari, 2001 Författare Rapport Postad 15 Januari, 2001 Jag är faktiskt beviken på Kathryns agerande. Hon är ofta mycket envis, vilket i många fall är bra och även nödvändigt. I detta avsnitt tycker jag att hon är förvånansvärt jobbigt envis. Hon skjuter bort den som står henne närmast (bortsett från Tuvok, d v s) och menar att hon är ensam. Samtidigt tycker jag att Chakotays rollkaraktär inte gör sig särdeles bra i detta avsnitt. Han är ytterst flat tycker jag. Detta var i min mening två stora minus med Scorpion I.
Herman Postad 16 Januari, 2001 Rapport Postad 16 Januari, 2001 Art 8472 verkar väl vara en trevlig liten art, "de svaga ska gå under". Även om Peter har rätt i själva principen, kan man ju ändå ifrågasätta om inte det var försvarbart att försöka bekämpa denna art, då de uppenbarligen (enligt Kes) kommer att döda allting. Därigenom kommer de att bli Federationens fiende och förtjänar att bita i gräset, typ. Borg är egentligen en betydligt trevligare "art" än 8472: de dödar inga totalt, utan integrerar deras särart i sin egen, som den häftiga introduktionen till avsnittet förklarade...
Pjotr'k Postad 22 Januari, 2001 Författare Rapport Postad 22 Januari, 2001 Scorpion II Man förstår ju nu bättre varför Art 8472 gör som de gör. De är inne i ett krig mellan Borg och Art 8472, ett krig som Borg påbörjade.Avsnittet hade ett par höjdpunkter, men var i det stora hela inte tillräckligt bra. Lite mesig. Tack och lov lär vi får se mer av Art 8472 innan Voyager-serien är slut. Det blir väl bättre då. Scorpion I var bra och satte en prägel på dubbelavsnittet, tyvärr kunde inte Scorpion II ta vid.Har precis fått besked om att 6.13 har skickats till mig från Nordirland, nu ser jag fram emot dessa avsnitt.En vecka kvar till nästa SVT-avsnitt. Vad tycker ni andra om dubbelavsnittet?
Herman Postad 27 Januari, 2001 Rapport Postad 27 Januari, 2001 Håller med dig om att Scorpion II inte nådde upp till den första delens kvalitet. Det verkar som om man tappat bort historien litet eller inte ville sätta stopp för framtida sammandrabbningar. Det verkar, om man läser i avsnittsguiden, som att denna säsong blir mer actioninriktad än tidigare och introducerar ännu en aggressiv art, Hirogen: "Sättet en varelse beter sig när den är sårad, är nyckeln till dess underg??ng." Men varför bara bygga en kultur som går ut på att jaga troféer och värdiga fiender? Eller finns det något under ytan...?
Pjotr'k Postad 13 Februari, 2001 Författare Rapport Postad 13 Februari, 2001 Det finns definitivt saker under ytan. Du lär se i framtida SVT-avsnitt (om du inte redan har sett dem, d v s) att de själva kämpar för sin överlevnad. De är en stark ras men med stora svagheter. De riskerar att gå under.
Pjotr'k Postad 13 Februari, 2001 Författare Rapport Postad 13 Februari, 2001 Vad tyckte ni andra om det senaste avsnittet. http://www.stvoyager.nu/avsnitt/s4/nemesis.html Den kändes tråkig på många sätt. Det som förhöjde avsnittets värde var helt klart Chakotays oförmåga att sluta hata. Det sätter fingret på nutida händelser med manipulering av sinnen, etc. Detta är nog ändå typiskt för Voyager-serien: att visa händelser som på något sätt anknyter till vår egen historia och vårt eget referensfält, för att lättare skapa förståelse för besättningens agerande (och självklart för att kunna sälja fler avsnitt och därigenom tjäna pengar). Smarta drag, helt klart.I det stora hela upplevdes avsnittet starkt tråkig och betyget blir nog enbart 2 av 10.
Herman Postad 13 Februari, 2001 Rapport Postad 13 Februari, 2001 PeterJa, det är väl så med många kulturer även idag: de är grymma av vissa orsaker och inte bara av sadistiska böjelser. Även hela mänskligheten kan väl, i det yttersta, ses på ett liknande sätt...Just faktumet att han i labil sinnesstämning lämnar sjukhytten, höjde avsnittet något. Det var väl inget särskilt bra avsnitt, egentligen, men jag skulle nog ändå sätta 8 av 10 på det, av orsak ovan och pga. det lite stilbrytande inslaget att en hotfull varelse, inte nödvändigtvis måste vara ond (om det nu var så framgår ju inte riktigt, precis som i verkligheten).
Pjotr'k Postad 14 Februari, 2001 Författare Rapport Postad 14 Februari, 2001 Bra inlägg. Jag kanske höjer mitt betyg om ett tag till 4 av 10. Så mycket som 8 är jag nog dock inte beredd att ge.
Mikael Postad 14 Februari, 2001 Rapport Postad 14 Februari, 2001 Jag tyckte att de här var ett av de bättre avsnitten för den kändes mer "verklig" än de andra. En annan rolig sak med den som jag tycker var att Tom ville ner och leda en Insats Stryrka och rädda Chakotay.Jag ger detta avsnitt 88%
Herman Postad 14 Februari, 2001 Rapport Postad 14 Februari, 2001 PeterTack! Okej, 8 är kanske litet i överkant men man kan ju vara generös någon gång...MikaelDu är ju ännu mer sympatisk än mig ;). Det är intressant att se hur mycket deras (Tom och Chakotays) relation har förändrats, även om kanske inte just Tom står "närmast" Chakotay. En helt annan sak jag kom att tänka på, i och med Chakotay: han skulle, i TNG-sfären, kallats "Number One". Eftersom TNG ska utspelas ungefär samtidigt som ST: Voyager, är det litet suspekt att ett så högt gradnamn bara försvunnit, tycker ni inte?
Pjotr'k Postad 16 Februari, 2001 Författare Rapport Postad 16 Februari, 2001 HermanSe där - ytterligare en fråga som jag inte har ställt mig. Riker kallades ju visserligen även för "First Officer Riker", var måhända "Number One" bara ett smeknamn, så där starka män emellan? ;)/ Peter
Mikael Postad 16 Februari, 2001 Rapport Postad 16 Februari, 2001 Janeway kallade sin första officer för "number one" i första avsnitter. Men han vara "bara" Lt Commander Kanske man kan ta sig en funderare på...
Herman Postad 16 Februari, 2001 Rapport Postad 16 Februari, 2001 MikaelDet gick mig helt förbi, faktiskt. Det gör dock det hela ganska underligt. Får man kanske inte använda titeln på maquispersoner ;)
Mikael Postad 20 Februari, 2001 Rapport Postad 20 Februari, 2001 Vad tycker ni om det senaste avsnittet?
Pjotr'k Postad 21 Februari, 2001 Författare Rapport Postad 21 Februari, 2001 Revulsion Visst är det lite kul och intressant att tänka sig ett hologram som lider av psykiska och emotionella störningar, samt storhetsvansinne. Doktorn har ju själv varit i sådana situationer (säsong 5). Det roliga är också att se doktorn som en fullvärdig medlem av besättningen, trots att han är ett dataprogram. Senare i Säsong 4, i Living Witness ställs Hologramdoktorn inför rätta. Jag har alltid undrat hur det gick med honom senare. Detta är dock inte platsen att diskutera ej SVT-visade program.Den delen av programmet (Hologrammens livsberättigande) tyckte jag var bra och spännande, alltså.Den andra delen av avsnittet (kärlekshistorien mellan Seven och Kim) var rätt kul och sexig. Det är här som bilden av den sexuella Seven of Nine börjar att byggas upp. Jag förstår bara inte vad en sådan karaktär har att göra i en SF-serie, men det handlar väl mycket om att sälja avsnitt till en större publik.Betyget för avsnittet blir 7 av 10.
Pjotr'k Postad 26 Februari, 2001 Författare Rapport Postad 26 Februari, 2001 Diskussionen är lång och fortsätter i http://www.startrekdb.se/forum/index.php...ct=ST&f=2&t=163 .
Rekommenderade inlägg