Gå till innehåll
MrsRiker

Kai Winn

Rekommenderade inlägg

Tittade på Shakaar igår och slogs av återigen vilken formidabel skurk Kai Winn är. Hon är dödligt farlig, ler och bugar sig samtidigt som hennes ord dryper av gift och som hon är beredd att stöta dolken i ryggen på den hon pratar med om hon får minsta tillfälle. Just i det Shakaar-avsnittet är det extra tydligt, hon riskerar att driva in Bajor i inbördeskrig för att få sin vilja igenom. Hon går till och med till Sisko och kräver att Federationen ska skicka styrkor för att ta fast Shakaar, Kira och de övriga. Och hotar med att dra tillbaka ansökan till Federationen när inte Sisko går med på hennes krav...

När hon kallar Kira för "my child" så är hennes röst så nedlåtande och fylld av förakt att man bara vill klappa till henne mitt i det flinande ansiktet. Hon får till och med "emissary" att låta föraktfullt....

Sen ÄLSKAR jag att hon blir förförd av Dukat omopererad till bajoran i säsong 7! Hon är sååå förälskad i honom och så är det hennes värsta fiende. Det är kosmisk rättvisa på högsta nivå :)

Det är alla bikaraktärerna som är bäst med DS9. Winn, Dukat, Garak, jag fullkomligt avgudar dem, dessa ärkeskurkar :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna äregiriga och maktgalna kvinna är lysande. Hon kan verkligen gå över lik för att nå allt. Hon verkar så oskyldig men är en varg i fårakläder. Jag tycker också att denna karaktär är en av de bästa i DS9. Det lustiga är jag ändå tycker om henne, hon är en komplicerad själ. Om jag jämför henne med Pulaski (TNG), som jag bara inte klarar av, så är Kai Winn mera utstuderad och smidig. Hon nästan lurar mig också. Ibland tycker man ju synd om henne och ibland vill man bara kasta ut henne i rymden.

DS9 FOR EVER!!! :w00t:

Redigerad av EoNeel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill instämma i hyllningskören! Första gången jag såg Kai Winn blev jag överlycklig då jag insåg att rollen skulle göras av Louisa Fletcher som gör den kvinnliga huvudrollen i Gökboet. I den filmen är hon formidabel i sin roll som nurse Ratched. Hon rider på alla regler och lagar och med allas bästa för ögonen kör hon över all möjlighet till tillfrisknande. Fantastiskt! Så när jag då upptäckte henne i rollen som den maktgalna Kai blev jag oerhört förväntansfull, och hon lyckades precis så bra som jag hade hoppats. Skådespelarmässigt får hon helt hysteriskt svåra utmaningar (allrahelat i säsong 7), men hon lyckas ro det i land med hela äran i behåll.

De bästa skurkarna är de som man förstår, som man tydligt ser skälen till deras agerande, och det gör man hos Kai Winn. Det ligger något djupt mäskligt i hennes maktsträvan vilket gör att man kan inte avfärda henne som bara elak, hon försöker göra så gott hon kan, men hennes drömmar och förhoppningar och känslor (avundsjukan mot Sisko t.ex.) kommer i vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Älskar också Kai Winn, och det är kul att hon gör så att ondskan kommer från flera håll, och inte bara från Dominion. Hon känns lite som en kvinnlig motsvarighet till Sten Frisk, och är för övrigt en mycket intressant och färgstark karaktär. Just att hon är så uppenbart ond och ändå visar upp en mask av falsk välvillighet och sympati. Fast ibland kan man också sympatisera med henne, som när hon berättar om sin tid som fånge under den cardassiska ockupationen, samt då hon desperat försöker få kontakt med profeterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kai Winn må ha varit bitter och ondskefull, men jag undrar om hon inte nådde "frälsning" iaf.

Hon försökte ju att kasta "den farliga boken" i flammorna, men hann inte riktigt då Gul Dukat tog den och mördade henne. Jag undrar om inte hennes försök att förinta boken ger henne en tripp till "profeterna". Jag vill gärna tro att hon gjorde en snabb botgörning och ångrade sig. Eller så var hon så bitter att hon inte ville bjuda Gul Dukat på "vinsten"...nä, jag vill tro att hon ångrade sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kai Winn är hur intressant som helst. Jag skulle dock inte säga att hon är ond. Hon kanske är den mänskligaste av dem alla. Hennes övertygelse gör att hon hela tiden måste tolka världen utifrån detta. Hon vill gott och söker efter det goda men det blir liksom fel. Detta givetvis för att hennes övertygelse och världen och egot inte är i balans. Men för vem är allt detta i balans.

Winns utveckling påminner en del om Lucifers. och hennes öde blir detsamma. När sårbarheten är förstor blir jakten efter frälsningen ofta helt fel.

För övrigt tycker jag att avsnittet in the hands of the prophets är ett av de bästa avsnitten inom STs historia - snacka om nyckelavsnitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu