K'Ehleyr Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Jag tycker att det är lite smått irreterande att alla rymdvarelser i Star trek ser ut som mäniskor (förutom ansiktet, händerna och fötter). Vissa rymdisar är ju lysande bollar eller bakterier. Men jag undrar varför!!! De borde ha råd med att göra nån varelse som t ex är anpassad till havet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Det gör dom ju, men å andra sidan kanske do mflesta varelser är humanoida eftersom humanoida varelser har visat sig dominera i det enda naturliga kretslopp vi vet som har existerar så länge att man har något att prata om (jorden). Sedan kan jag hålla med om att det är lite budgetanpassat men det är ändå star trek, och jag tycker att det är bra trots viss lågbudget. Varför? Tja det har vi också diskuterat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 Jag vill gärna rekomendera denna tråden där det mesta om detta och mycket mer diskuteras: Aliens!, Varför måste alla se så groteska ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 Jag tycker att det är lite smått irreterande att alla rymdvarelser i Star trek ser ut som mäniskor (förutom ansiktet, händerna och fötter). Vissa rymdisar är ju lysande bollar eller bakterier. Men jag undrar varför!!! De borde ha råd med att göra nån varelse som t ex är anpassad till havet. <{POST_SNAPBACK}> Hur får du upp en varelse anpassad till havet i rymden? Dessutom läste jag någon stans att det är svårt för sådana att utveckla teknologi eftersom det inte finns eld i vatten. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 Hur får du upp en varelse anpassad till havet i rymden? Dessutom läste jag någon stans att det är svårt för sådana att utveckla teknologi eftersom det inte finns eld i vatten. J. Just nu på en oceanplanet någonstans i världsrymden frågar en fiskvarelse hur man får upp varelser anpassde till luften upp i rymden, det finns ju inga bubblor i luften ;) Skämt åsido så anses ju delfiner vara några av den smartaste på Jorden och valar ska tydligen inte heller vara så dumma. Jag mins några fisk-män från TNG, Aqua-nånting, de var som fiskar på två ben men kunnde röra sig fritt i en syreatmosfär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 Nja, har du sett ett delfinskt rymdskepp? Eller en val sitta och läsa tidning? Vi människor började ju använda eld väldigt tidigt och har därefter byggt vidare på den tekniken tills nu då vi kan fantisera om att fara till andra planeter (st). Min fundering är: Var startar en vattenvarelse sin vandring om denna nu inte får hjälp utifrån? J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 Skulle vi mäniskor se ut som elefanter så skulle väl alla varelser ha snabel. Vi gör våra varelser efter vår egen avbild. En varelse med flera huvuden med 88 ögon vore ju något Problemet verkar ju vara att vi inte kan låta bli att ta efter våra existerande djur, och så blev det en hare med långa elefantben och ett anpassat utseende i ansiktet så varelsen kan prata med nästan mäskligt käke. Kroppen liknar nästan mäniskan Uppenbart så klart ska varelsen stå på två ben med smidig rörelse. Men har det förekommit i nåt avsnitt att dom landar på en planet med primitiva varelser utan någon avancerad teknik. Det går att prata med dem och att de är förbryllade förvånade hur det är möjligt att kunna ta sig ifrån deras värld och att de inte kommer från deras värld. Vad då vår (planet) vad betyder det? Vi känner bara till den här världen. Hur kan det finnas flera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 Skulle vi mäniskor se ut som elefanter så skulle väl alla varelser ha snabel. Vi gör våra varelser efter vår egen avbild. En varelse med flera huvuden med 88 ögon vore ju något Problemet verkar ju vara att vi inte kan låta bli att ta efter våra existerande djur, och så blev det en hare med långa elefantben och ett anpassat utseende i ansiktet så varelsen kan prata med nästan mäskligt käke. Kroppen liknar nästan mäniskan Uppenbart så klart ska varelsen stå på två ben med smidig rörelse. Men har det förekommit i nåt avsnitt att dom landar på en planet med primitiva varelser utan någon avancerad teknik. Det går att prata med dem och att de är förbryllade förvånade hur det är möjligt att kunna ta sig ifrån deras värld och att de inte kommer från deras värld. Vad då vår (planet) vad betyder det? Vi känner bara till den här världen. Hur kan det finnas flera? <{POST_SNAPBACK}> Dom löste det där problemet snyggt i ett avsnitt. *SPOILERVARNING* Där framkom det att de flesta olika varelser i vår del av galaxen hade en gemensam urfader (moder?) som såg ut ungefär som människor. Detta var då förklaringen till alla rymdvarelsers lika utseende. (Kommer tyvärr inte ihåg vilket avsnitt det var, tror att det var tng. Innan jag såg Gambit så trodde jag att det var det avsnittet. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 Nja, har du sett ett delfinskt rymdskepp? Eller en val sitta och läsa tidning? Kalla mig gärna cynisk, men jag är inte säker på om tidningsläsning är ett tecken på intelligens... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 Nja, har du sett ett delfinskt rymdskepp? Eller en val sitta och läsa tidning? Kalla mig gärna cynisk, men jag är inte säker på om tidningsläsning är ett tecken på intelligens... ;) <{POST_SNAPBACK}> Man måste ju ändå vara rätt genial (eller dum???) för att uppfinna en sån sak som tidningar.... :lol: J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 precis som atombomber, och byråkrati? Eller kanske kulsprutor, eller alla andra vapen, då är man intelligent (eller?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Great Bird Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 Var var nu det där citatet från liftarens Guide till Galaxen? "Det är viktigt, och allmänt bekant, att saker och ting inte alltid är vad dom ser ut att vara. Så till exempel hade människorna på planeten Jorden alltid ansett sig vara mer intelligenta än delfinerna, eftersom dom hade åstakommit så mycket - hjulet, New York, krig och så vidare - medan allt delfinerna hade gjort var att skvimpa runt i vattnet och ha kul. Men å andra sidan hade delfinerna alltid ansett sig vara mer intelligenta än människan - på exakt samma grunder." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 19, 2005 Report Share Posted August 19, 2005 Var var nu det där citatet från liftarens Guide till Galaxen? "Det är viktigt, och allmänt bekant, att saker och ting inte alltid är vad dom ser ut att vara. Så till exempel hade människorna på planeten Jorden alltid ansett sig vara mer intelligenta än delfinerna, eftersom dom hade åstakommit så mycket - hjulet, New York, krig och så vidare - medan allt delfinerna hade gjort var att skvimpa runt i vattnet och ha kul. Men å andra sidan hade delfinerna alltid ansett sig vara mer intelligenta än människan - på exakt samma grunder." <{POST_SNAPBACK}> Tänkvärt, min käre watson, mycket tänkvärt. B) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts