Jump to content

Rymdpoesi

EoNeel

Recommended Posts

Det verkar var så många på detta forum som har så mkt tankar och åsikter, så jag tänkte: varför inte lite rymdpoesi?!

Skriv lite rymddikter!! :D

Har är mitt första lilla bidrag, som jag snappade ihop på morgonen.

I ett hörn av skapelsen

är jag,

självklar, ren

En del ljus, en del vatten,

liv jag delar i miljarder

Bävan inför Sol och tomrum,

hjärtats evighet,

sträcker sig,

eoner

Tar emot liv

av

en del ljus, en del vatten,

I ett hörn av skapelsen

är jag,

självklar, ren

En del ljus, en del vatten,

Bävan inför Sol och tomrum,

hjärtats evighet,

sträcker sig,

eoner

Tar emot liv

av

en del ljus, en del vatten,

<{POST_SNAPBACK}>

Brukar det inta vara nån röd tråd i den poesin man skriver ?

Ja är nog den mest dåliga på poesi som finns så det är väl däför

jag inte fattar dessa, lust å förklara dom lite för

en ovetande ?

Låt mig få säga: BRAVO! :D

Jag skrev faktiskt själv några rymddikter för en massa år sedan. Men eftersom jag inte verkar hitta dem nu får jag nog skriva några nya! :)

Och för att svara Jean Luc Picard så är det fina med poesi att den röda tråden kan vara väldigt tunn. Ibland är det känslan och stämningen som är det viktigaste. Poesi kan vara så mycket. Och själv ser jag en tråd i EoNeels dikt (fast det känns nästan lite väl vetenskapligt att prata om röda trådar i dikter så jag tycker vi lämnar det).

Låt mig få säga: BRAVO!  :D

Jag skrev faktiskt själv några rymddikter för en massa år sedan. Men eftersom jag inte verkar hitta dem nu får jag nog skriva några nya!  :)

Och för att svara Jean Luc Picard så är det fina med poesi att den röda tråden kan vara väldigt tunn. Ibland är det känslan och stämningen som är det viktigaste. Poesi kan vara så mycket. Och själv ser jag en tråd i EoNeels dikt (fast det känns nästan lite väl vetenskapligt att prata om röda trådar i dikter så jag tycker vi lämnar det).

<{POST_SNAPBACK}>

Ja är väldigt bra på att skriva dikter, men poesi ja har knappt en

aning om vad det är, eller ja vet inte rättare sagt nånting om poesi.

Men nu på äldre år så är jag lite nyfiken faktiskt på vad det är.

Så det är därför jag vill veta, typ: Vad är skillnaden på dikt och poesi ?

Alltså ja kan absolut 0 om poesi, och vill gärna ha lite riktlinjer så jag

kan göra något mästervärk själv. För ja finner det lite interesant.

*Ja törs ju i alla fall fråga rakt ut om saker man borde veta i min ålder* :huh:

Skillnaden på poesi och dikt? Det är olika ord för samma sak.

<{POST_SNAPBACK}>

Hänger inte med riktigt nu.

Det är som frågan: Va äre för skillnad på

en banan och en appelsin "Det är olika frukter"

*Mkt glömms därimellan*

Det ja menar är att du får förklara lite mer

på det viset som du skulle förklara det för första

gången till ett barn typ :huh:

Det finns liksom inget annat sätt att förklara det på. Dikt och poesi är precis samma sak. Man kan också prata om lyrik, skaldekonst och vers.

Däremot finns det olika sorters versmått. Haikus och sonetter är exempel på olika versmått. Och det är då din liknelse med frukter blir relevant. Versmått är subkategorier precis som olika sorters frukter. Men dikt och poesi är samma sak. Hoppas det blev tydligare nu!

Det finns liksom inget annat sätt att förklara det på. Dikt och poesi är precis samma sak. Man kan också prata om lyrik, skaldekonst och vers.

Däremot finns det olika sorters versmått. Haikus och sonetter är exempel på olika versmått. Och det är då din liknelse med frukter blir relevant. Versmått är subkategorier precis som olika sorters frukter. Men dikt och poesi är samma sak. Hoppas det blev tydligare nu!

<{POST_SNAPBACK}>

Lite bara, men ja lär nog veta mer om ämnet för att

kunna göra något eget..

• 2 weeks later...

Angående dikt och poesi: jag tycker inte riktigt att det är samma sak. Dikt kan ju också betyda lögn; att något är uppdiktat och det samma går inte att sägas om poesi, som för den skull inte behöver vara "sann". Vidare ligger det en konkret betydelse i 'dikt', det är raderna och bokstäverna som är på papperet - här står en dikt. Det går inte att byta ut mot poesi. Det är därför det finns två olika ord här.

Jag skulle vilja säga att genren "heter" poesi (vid sidan av prosa och dramatik), men här kan också dikt smyga in som en slamkrypare och betyda ungefär samma sak. Men för att undvika missförstånd bör man kanske låta det skrivna alstret vara dikt och det litterära fält det skrivna alstret hör till kallas poesi?

• 3 months later...
  • 1 month later...