Pjotr'k Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Diskussionen om Scandinavian Trekkers Council gick mycket bra. Vi startar i gång så snart som vi har en server att lägga vårt forum på. Trekkies.dk skulle kolla upp det och jag skulle dessutom kolla med Jocke här på Star Trek Databas om där finns plats att utnyttja. Diskussionerna var bra, och vi beslutade som förslaget var från början att rådet skulle vara ett rådgivande råd och inte ett beslutande sådant. Om du kunde sända mig en kopia på formålsparagrafen (syftesparagrafen) vore jag glad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 2, 2005 Author Report Share Posted July 2, 2005 Vid en träff i Köpenhamn gjordes de första grunderna till ett rådgivande råd för Trekkersföreningar i Norden, Scandinavian Trekkers Council. Diskussionerna var bra, och vi beslutade som förslaget var från början att rådet skulle vara ett rådgivande råd och inte ett beslutande sådant. Syftet med rådet är att stödja Star Trek-aktiviteter i Norden och att föra visioner framåt. Med vid träffen var representanter för styrelserna i Trekkers Norge, Trekkies.dk och Trekkers i Södra Sverige samt för Star Trek Databas. Mer nyheter om detta kommer, så detta var enbart tänkt som en första information. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Vilken underbar nyhet. Paramount hoppade i taket när jag berättade. De önskar att samarbeta i större grad än tidigare och upprätter nu en kontaktperson för Star trek saker. De skickar också en kontrakt som vi ka ge alla våra lokallag, med tillåtelse till att visa Star Trek och annan Paramount film under bestämta förutsätningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Mycket bra jobbat! Representanterna som möttes kan sägas vara nordens största diplomater innan Star Trek miljön. De har sett sig trötta på alla föreningar som sitter på var sin hög och tittar misstänksamt på varandra. Nu är tiden inne för samarbete, för att utväxla erfarenheter, och för att samla alla resurser. Kommunikationen mellan dessa tre parter i de tre länderna har varit 100 % positiva och vi är eniga i det mesta. Detta lovar bra för vår Star Trek miljö. Det betyder nämligen att vi kan förvänta oss en explosionsartad växt i miljön, med lokala Star Trek föreningar över hela landet, gratis PR material till alla (Trekkers Norge har eget reklambyrå), flera kongresser, och med närt samarbete med Paramount! Det är dessutom i Roddenberrys ande att samarbeta och bygga relationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 (edited) Ändamål Scandinavian Trekkers Council är ett forum där samtliga styresmedlemmar från lokala och nationala Star Trek grupper inviteras för att... ... utväxla erfarenheter ... debattera den framtidiga utvecklingen ... skapa en bas av gemensamma resurser Forumet har inget eget styre eller egna stadgar, men driver sin verksamhet på grundlag av sin ändamålsparagraf, och ett skiftande ordförandeskap. Ordförande håller ordning på debatten utifrån almen praxis, och utser en sekreterare för varje möte. Mötesreferatet ska innan offentliggörning på forumets hemsida godkännas av parterna som deltog på mötet. Mötet kan föregå IRL, men bör genomföras på forumets egen hemsida, i form av debattinlägg. Detta för att säkra en bred deltagning oavhängig av ekonomiska resurser. Ordförande och webbmaster har då tillsammans ansvaret för debatten. Ledare av varje lokal eller nationala förening är ansvariga för att uppdatera forumet med aktuella listor på sina styresmedlemmar. Dessa tilldels en personlig kod, som ger tillgång till debatten på forumets hemsida. I den grad debatten når en konklusion, är denna av rådgivande karaktär. Ordförandeskapet startar i Danmark i januari 2006, och efterföljs av Sverige i 2007 och Norge i 2008. Det skiftar därefter i samma räckfölj. Finland och Island går automatisk in i räckan av ordförandeskap genom en ansökan om medlemskap. Rådets logo ändras då tillsvarande. Uppstår språkproblem föreslås formspråket till engelska. Ändamålsparagrafen kan ändras fortlöpande, om alla lokala och nationala ledare röstar för detta. Edited July 2, 2005 by the2mas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Som norsk är min svenska, i politisk form, inte mycket att skryta av. hehe Ändra därför formuleringen som ni vill i Sverige om det är detta förslag ni röstade för! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Ett mycket bra initativ! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Mycket bra initiativ! Jag visste inte att detta var på gång. Men jag tror att detta är något som behövs och som kan vara bra att det finns till. Får man dessutom ett bättre samarbete med Paramount så är det ännu bättre. Starkt jobbat! En liten fundering bara, är det någon som vet om West Coast Trekkers och/elelr Stockholm Trekekrs är inblande nu ibörjan eller hur man nu ska uttrycka det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted July 3, 2005 Author Report Share Posted July 3, 2005 De var inte med i dessa första samtal och jag vet faktiskt inte om de blev inbjudna. Orsaken till att det blev TSS var för att jag är med i den föreningen och därför bjöd in dem. från början var det nämligen bara jag, Norge och Danmark som skulle komma. TSS låg också närmast till hands för ett möte i Köpenhamn. Hade vi haft mötet i Stockholm hade det troligen blivit Stockholm Trekkers som i första hand inbjöds, etc. Däremot kommer de övriga föreningarna att inbjudas till allt som händer i fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Men man hade väl kunant skickat en inbjudan ändå? Sen om man har möjlighet att komma är väl en annan sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 (edited) Allt som behövdes för mötet i Danmark var en brainstorm för att skapa nåt att ta utgångspunkt i. Rådets ändamålsparagraf kommer ändå att formas efter allas smak och behag. WCT kommer därför att vara med att bygga rådet på samma vis som Stockholm Trekkers. Vi som har haft detta möte har därför inte spikat fast annat än en ändamålsparagraf att ta utgångspunkt i för första mötet - där alla inviteras! WCT fick förövrigt mail om signeringen i Köpenhamn, och hade de varit där hade man självklart inkluderat dom på mötet. Vi hade heller inte inviterat nån från Norges fem lokalförening. Kort kan vi nog säga att det var de tre initiativtagarna som möttes för att lägga grunden för ett stormöte med alla grupper och föreningar. Själv hoppas jag också på att alla tidigare ledare inviteras, eftersom know-how och erfarenhet är alfa och omega för detta Råd. Edited July 3, 2005 by the2mas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Ok, jag bara undrade. Hur som helst så är det en mycket bra idé och jag hoppas att det kommer att leda till mycket bra samarbete de nordiska Star Trek föreningarna emellan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted July 22, 2005 Report Share Posted July 22, 2005 Super! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted August 10, 2005 Report Share Posted August 10, 2005 (edited) Då är Danmark i kontakt igen, och vad jag vet är alla tillbaka från semester. Ska jag skicka allt till alla grupper Pjotrk? Edited August 10, 2005 by the2mas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted August 10, 2005 Report Share Posted August 10, 2005 Trekkers Norge kommer att starta en egen välgörenhetsavdelning. Första kampanj blir att resa landet rundt med en spesialist på latexaliens (riktig proffsig). Han tar med sig sina aliens och vi besöker cancer avdelningarna för barn, och delar ut SciFi filmer för barn (bla. den animerade Star trek). Hoppas andra föreningar i Skandinavien tar efter ideen och tittar lite på möjligheten att leva Starfleets etik också, och inte bara se den på TV. Fast det vill ju vara frivilligt att vara med på den delen eller inte. Vi gör dessutom en databas med översikt över alla kända välgörenhetsförmål i landet (och senare i utlandet). Medlämmarna kan då adoptera en av dessa med nån form av belöning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 12, 2005 Author Report Share Posted August 12, 2005 Då är Danmark i kontakt igen, och vad jag vet är alla tillbaka från semester. Ska jag skicka allt till alla grupper Pjotrk? <{POST_SNAPBACK}> Gör du så! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 (edited) Har bare fått några få mail angående STC men uppfattningen är att alla är med. Vi designar nu presentationssidan med forum, så att arbete kan starta i Januari. Forumet är då öppet för alla i styrerna i Norden (og i tidigare styren). Poenget är att samla vår största know how på området och diskutera framtiden, samt att ge varandra backup på olika områden. Sidan designas i Norge, programmeras i Sverige og styrs i Danmark det första året. Riktig nordisk va? hehe Året efter är det Sveriges tur att styra den. Presentationssidan vill informera om hur man komme in på forumet, men det blir altså för alle styrens ledare att få en kod, som den delar ut till sitt styre. Dessa kan också dela koden ut till tidigare styresmedlämmar. Edited December 5, 2005 by the2mas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted December 5, 2005 Author Report Share Posted December 5, 2005 Om Sverige då styr under år 2, skall ny design då göras i Danmark och programmeras om i Norge? :lol: Jag ser fram emot detta nya samarbete och vad som kan hända med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
the2mas Posted December 5, 2005 Report Share Posted December 5, 2005 (edited) Haha! ;) Ser inget problem med at det landet som styr gör sin egen sida om dem vill det. Vi gör en nu för att få saker att rulla bara. Om Danmark bad om att göra en själv, så vore det helt ok. Men det är ju bra att det kommer upp en exempelsida gjort av några av dem som startade det här, så vi får med alla delar vi pratade om på mötet. Allt kan ju självklart ändras senare om önskat. I Norge önskar vi bara ett forum att mötas på. Edited December 5, 2005 by the2mas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts