Jump to content
Sign in to follow this  
Fia

Filmerna

Recommended Posts

Jag har precis börjat titta lite på TNG och har kommit halvvägs in i säsong 3 när jag kom på att det lär finnas en del filmer i anknytning till serien. Jag undrar därför i vilken kronologisk ordning filmerna ska ses och när under säsongerna man bör titta på dem för att inte spoila för mycket för sig själv?

Filmerna utspelar sig efter serien har slutat dvs efter säsong 7. Filmen Generations (eller ST VII) är den första. Sedan är det bara att följa numren VIII IX oxh X så hamnar du rätt. DS9s och VOY s tidslinjer finns med, men detta är dock aldrig avgörande för att förstå filmerna, men det är förstås kul och kunna hänga med i replikerna.

Filmerna utspelar sig efter serien har slutat dvs efter säsong 7. Filmen Generations (eller ST VII) är den första. Sedan är det bara att följa numren VIII IX oxh X så hamnar du rätt.  DS9s och VOY s tidslinjer finns med, men detta är dock aldrig avgörande för att förstå filmerna, men det är förstås kul och kunna hänga med i replikerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Så det bästa vore kanske att se både TNG och Voyager innan jag börjar titta på filmerna? DS9 har jag blivit avrådd att se. Eller kanske inte avrådd, men av vad jag har hört låter det inte som en serie som skulle intressera mig.

Det är inte alls nödvändigt att se Voyager innan TNG-filmerna. De utspelar sig under samma tid men har ingen anknytning till varandra. Möjligtvis är det kul att veta vem Janeway är innan du ser Nemesis.

Om du har hela TNG rekommenderar jag att du ser ut den och sedan ser på Generations, First Contact, Insurrection och Nemesis i den ordningen.

Dvs om du vill se allt i strikt kronologisk ordning, filmerna kan ses fristående om man är lite bekant med besättningen och TNG.

Det är inte alls nödvändigt att se Voyager innan TNG-filmerna. De utspelar sig under samma tid men har ingen anknytning till varandra. Möjligtvis är det kul att veta vem Janeway är innan du ser Nemesis.

Om du har hela TNG rekommenderar jag att du ser ut den och sedan ser på Generations, First Contact, Insurrection och Nemesis i den ordningen.

Dvs om du vill se allt i strikt kronologisk ordning, filmerna kan ses fristående om man är lite bekant med besättningen och TNG.

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte ändå se Voyager efter TNG och man kan få ut mer av filmerna genom att se den serien först så får jag lägga band på mig och vänta lite :) Jag har ju faktiskt fullt upp med TNG just nu så det går ju inte direkt någon nöd på mig.

Tjuvtittade faktiskt en säsong på Voyager innan jag fick tag på TNG så jag vet lite vad jag har att vänta mig.

År 2371 utspelar sig Generations, DS9 säsong 3 och Voyager säsong 1

År 2373 utspelar sig First Contact, DS9 säsong 5 och Voyager säsong 3

År 2375 utspelar sig Insurrection, DS9 säsong 7 och Voyager säsong 5

År 2379 utspelar sig Nemesis...

Så nu är det bara att planera tittandet... :D

Så det bästa vore kanske att se både TNG och Voyager innan jag börjar titta på filmerna? DS9 har jag blivit avrådd att se. Eller kanske inte avrådd, men av vad jag har hört låter det inte som en serie som skulle intressera mig.

jag säger att det bästa är att se alla serier i kronologisk ordning och sedan filmerna.