Jump to content
Sign in to follow this  
thestargaze

Projekt Voyager: avsnittsdiskussioner

Recommended Posts

Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer.

Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående!

Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna.

Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet.

Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer.

Avsnitt:

2.19 - Lifesigns

Sammanfattning:

Hologramdoktorn blir förälskad i en döende Vidiiankvinna, vars hjärnsignaler förts över till en hologramkropp. Chakotay kritiserar löjtnant Paris insatser ombord och det resulterar i ett slagsmål. En händelse, som spionen ombord på Voyager, rapporterar till Seska.

Utomjordingar: vidiianer, kazoner

2.20 - Investigations

Sammanfattning:

Kazonerna och Seska planerar att ta kontrollen över Voyager med hjälp av en förrädare ombord. Neelix blir undersökande reporter för Voyagers intern-TV-magasin och följer upp ryktet om att en i besättningen tänker lämna skeppet.

Utomjordingar: kazoner

2.21 - Deadlock

Sammanfattning:

På flykt undan Vidiianska krigsskepp hamnar Voyager i en parallellvärld och upptäcker ytterligare en Voyager, som har samma besättning och samma problem. En Voyager måste nu slåss mot Vidiianerna medan den andre försöker skilja parallellvärldarna åt.

Utomjordingar: vidiianer, ktarianer

2.22 - Innocence

Sammanfattning:

Tuvok nödlandar på en okänd måne och hittar tre Drayanska barn, vilka övergivits där. Barnen berättar, att de kommer att likvideras av en expedition från sin egen hemplanet. Kapten Janeway kontaktar då representanter för Drayanerna.

Utomjordingar: drayaner

Lifesign är ett av de första avsnittet där doktorns känslor utvecklas, då främst hans förhållande till kärlek. Och detta är det avsnittet i stor del handlar om, det känns som om det är för mycket fokus på doktorn och för lite på Paris-Chakotay och Seska. Doktorns och den Vidiianska kvinnans diskussioner kan ibland kännas långtråkiga. Detta var ju en period då det fanns en kontinuitet i Voyager, man tycker nog att kunde vara lite mer innhåll i kontinuiteten. Men som sagt detta är bara ett avsnitt byggt för de senare avsnitten som kommer. Det är en slags "utfyllnadsavnitt".

Betyg: G

Lifesign

En liten pärla med en snygg hyllning till 50-talets dateing-filmer. Picardo är en mästare på att få det vardagliga att bli varm och kärleksfull situationskomedi. Dialogen är så tjusig i sitt dubbelbottnade innehåll, det blir dels en kärleksdialog men också en snygg uppgörelse med vidiianerna och deras arv. Men avsnittet kör också med en fin parallellhandling i och med Chakotay-Paris grejen. Smart att låta denna händelse bli en plantering /uppbyggnad till något annat. Att lägga för stort fokus på denna intrig hade riskerat att överarbeta den kommande situationen som kommer senare.

4/5

Edited by Kai Dukat

Investigations

En rolig idé gällande upplösningen på spionintrigen som nu har varat i ett tag. Vi har betraktat intrigen genom en bild i bilden och Nyhetsprogrammet blir en snygg jämkning till ”hte real life”. Detta är dessutom ett avsnitt där Phillips för bukt med sin karaktär, det är så här han ska fungera (obsa att han inte här spelar mot Lien, jag säger inget men det är märkligt hur mycket bättre Både karaktären och Phillips blir i hennes dubbla frånvaro).

Nu blir inte den roliga idén helt lyckad, man tar fokus lite och det känns som att poängen försvinner. Vi får inga svar, Jones skulle kanske ha fått överleva och dyka upp i senare avsnitt och talat ut om sitt svek i Neelix program. Förpackningen gör också att spänningen blir lidande och det blir lite för ”light” av det hela.

Detta gör att jag blir tudelad till avsnittet, visst jag skrattar och ler en hel del, men är det verkligen det jag ska göra? Nej! Jag tycker inte det och detta drar ner betyget till en 3:a. Fast egentligen kanske det borde vara en 4:a.

3/5

Deadlock

En mycket snyggare variation av Booby Trap (TNG) intrigen. Det är mörkare och tätare - överlag är det så att när DS9s mörker tränger in i serien så blir de TNG liknande intrigerna alltid bättre på Voyager. Här ruvar osäkerheten hela tiden runt hörnet och man blir positivt överraskad av hur det löser sig med hur Harry kommer tillbaka från det döda. Det mesta är snyggt och jag gillar även att det är det sämre skeppet som ”vinner”

Jag är dock inte förtjust över att man blandar in vidiianer i det hela, okej att de ruvar som ett hot utan för situationen, hotet är helt enkelt effektivare än när de syns. Detta gör att en mycket snygg intrig får en lite billig upplösning, det blir helt enkelt för ”lätt” för manusförfattarna med denna lösning. Detta drar ner betyget ett snäpp, vilket är den ända gången Vildiianerna drar ner, de brukar alltid annars dra upp.

4/5

2.19 - Lifesigns

Jag kan inte först att andra tycker att Vidiianerna är intressanta som utomjording, producenten nämner att de är en av hans favoriter i en interjuv (kommer inte ihåg hans namn). Visst det är intressant att de en gång var som människorna, ..men mer intressanta är de inte enligt min åsikt.

Doktorn är som vanligt bra i sin roll och det är främst på grund av honom som jag ser på avsnittet. Underbar scen då doktorn och Vidiiankvinnan sitter i en gammaldags bild och ser utöver Mars. Jag tror att detta är det avsnittet då man insåg att han var mer än bara en holgram, utan en holgram med känslor.

Och sedan så är det början av Paris "avvikelse" som kommer att följas upp i framtida avsnitt. Jag gillar att de delar upp det så här och att inte hela händelsen berörs vid ett enda avsnitt. Det ger lite mera djup till karaktärerna.

Betyg: G+

Edited by Kathryn Archer