Jump to content

Projekt Voyager

thestargaze

Recommended Posts

Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer.

Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående!

Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna.

Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet.

Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer.

För information se länkarna:

3.1 - Basics, del II

3.2 - Flashback

3.3 - The Chute

3.4 - The Swarm

Basic

Detta är ett äventyr som haltar å det grövsta, inte ens Seska lyckas skapa någon större spänning här. Det spretar lite för mycket i intrigen, kanske beror det på en ohomogen temastruktur. Den något krystade förklaring som Piller gav i xtra materialet kändes inte som om den gav någon förklaring. Dessutom så måste en heldel inte ha tyckt att Seska fick en värdig avslutning med tanke på att hon dyker upp två gånger till.

Det svaga manuset skapar som sagt en svag grund att stå på och det märks framför allt på agerandet hos skådespelarna. ALLA känns vilsna, ingen tar tag i det hela utan förvirringen sprider sig totalt bland alla inblandade. Det var dessutom som om de inte begrep hur de blev räddade, än värre det var som om räddarna inte själva begrep det hela. Jaha en subjektiv åsikt, ja kanske det. Men snälla jämför skådisarnas insatser med nästan vilket avsnitt som helst. Kanske detta är Picardos sämsta insatts någonsin.

Nä en nödlösning på nödskurkar som inte fungerade från start – typ Klingon light och fettfria. Betyget blir dock ändå 2 pga av en del snygga filmiska lösningar som faktiskt räddar det hela från en katastrof. Kolbe står fast när de andra sviktar helt enkelt.

2/5

Edited by Kai Dukat

Oj, så dåligt tyckte inte jag att det var. Nu var det i och för sig ett tag sedan jag såg det, men har ändå en ganska bra uppfattning om det, fast visst är det inte ett höjdaravsnitt. Jag gillar Brad Dourif mycket som gör den aggresivt störde besättningsman som lyckas stanna kvar på skeppet tillsamman med doktorn. Har tyckt om honom som skådespelare ända sedan jag såg Gökboet för första gången. Och han gör en bra insats. Sedan håller jag med om att Kazons inte är så roliga, mest jobbiga. Fast Seska är alltid Seska.

Jag tror det är en av de där ideerna som ser så bra ut på papperet men inte riktigt blev det som slutprodukt. Jag tycker att de skulle varit strandade längre på planeten för att verkligen gå tillbaka till the basics, nu blir det mest en campingutflykt.

Men visst finns det kvaliteter. Gillade cliffhangern mycket, det kan i och för sig tyckas vara en kopia av när DS9 togs över av dominion, i slutet av säsong fem tror jag det var.

lite korta tankar om aktuella avsnitt:

3.1. basics part 2

efter att ha byggt upp spänningen rejält med första delen faller det en smula i upplösningen. jag gillar inte att de prompt skulle ha med "de primitiva humanoiderna" eller för den sakens skull "draken" (i brist på bättre ord). detta gjorde vissa delar av avsnittet tämligen löjligt. men, jag är snabb att förlåta ett avsnitts skavanker när det för storyn framåt, vilket basics part 2 gjorde i och med seskas död. tråkigt bara att det kändes lite väl billigt att ha ihjäl henne bara som någon appropåsak... <_< ...nåja, om jag hade satt halva betyg hade det fått 3,5, men eftersom så icke är fallet ger jag detta avsnitt 4/5.

3.2. flashback

i min mening ett klockrent avsnitt som knyter tillbaka till den bästa filmen (imo) i filmserien. mycket skickligt gjort med nyinspelade scener på excelsiors brygga som flyter sömlöst in i den klassiska filmens estetik. ett av de få tuvok-avsnitt jag verkligen gillar. betyget blir högsta möjliga - 5/5

3.3. the chute

ok, jag erkänner direkt - jag är en sucker för fängelsefilm...;)...kanske det är därför som jag gillar det här avsnittet så skarpt. det är också kul att se en helt ny sida av harry. den mordiska galningen...;)...kanske inte världens mest originella plot eller något sånt, men med min kärleksaffär med genren fängelsefilm kan jag inte annat än ge det 4/5.

4.4. the swarm

mja, voyager var inne i ett riktigt bra stim där men här börjar en nedåtgående trend. vet inte riktigt vad som jag vänder mig mot i det här avsnittet. det känns på något vis bara...billigt och enkelt. trots det får vi ju se lite rymdstrid och doktorn är rätt skoj i det också. "this is a very sick man!"...;)...svagt 3/5.

• 3 years later...

3.2 Flashback

Tyckte om avsnittet men jag tycker om de flesta som handlar om tuvok och speciellt tuvoks och janeways relation. snyggt också med kopplingen till filmen.

3.3 The chute

Tyckte det var konstigt att kim inte på något sätt kommenterade att det var tråkigt att lämna de kvarvarande fångarna i fängelset speciellt han som hjälpte honom.