Gå till innehåll

Vad händer på Paramount?


Michabos

Rekommenderade inlägg

Hej alla Star Trek-frälsta!

Jag har precis tittat klart på det sista avsnittet av Enterprise, avsnitt 22, säsong 4, och det är inte utan att det uppstått ett stort hål. Nu har jag sett all officiell Star Trek som finns, inte illa för någon som knappt visste vad det var för ett par år sedan.

Min fråga lyder... Vad händer på Paramount nu? Någon som vet eller har hört om planer på något mer? Film? Serie? Vad som helst för att hålla ångan uppe?

Tacksam för allt, även minsta lilla rykte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Välkommen hit.

Följande rykte står att läsa om i nummer av tidningen star trek monthly (UK): Ett manus lämnades in till paramount innan årsskiftet (manus till star trek 11 alltså). I början av detta år möttes william shatner(Kirk, TOS), patrik stewart (picard, TNG) och Leonard Nimoy (spock, TOS)

angående att jobba tillsammans i nästa star trek film som måste vara närmare än 4 år för att dessa herrar ska vilja delta. Åtminstone enligt vad stewart sade i intervjun.

:w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Välkommen hit.

Följande rykte står att läsa om i nummer av tidningen star trek monthly (UK): Ett manus lämnades in till paramount innan årsskiftet (manus till star trek 11 alltså). I början av detta år möttes william shatner(Kirk, TOS), patrik stewart (picard, TNG) och Leonard Nimoy (spock, TOS)

angående att jobba tillsammans i nästa star trek film som måste vara närmare än 4 år för att dessa herrar ska vilja delta. Åtminstone enligt vad stewart sade i intervjun.

:w00t:

Tack! Jag har blivit biten sen jag träffade min kärlek i livet! Inte illa att en kvinna kan bita en med sci-fi!

Filmerna i all ära, men det är serierna som har fått mig biten... De kan ju inte sluta producera fler serier, då kommer ju allt försvinna. En värld är på plats, en historia, språk, etc. De måste dock komma upp med ett starkt manus, en stark nemesis, som Borg, de måste ha starka skådisar... Hmmm... Hur ser ST-intresset ut globalt? Jag vill minnas att det var med en hårsmån som Nemesis gick upp på biograferna i Sverige? Har intresset dalat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nog får vi hoppas på ett starkt manus. Serier i all ära men det var trots allt star trek 1 som drog igång trekcirkusen. Tack vare filmerna blev det serier. Nu när ent tvingades läggas ner tror jag att en bra film är det som behövs för att återuppväcka "the francise".

Star trek har alltid gått dåligt på svenska biografer. När First contact skulle komma gjorde sf reklam för den och hade ett datum som var hyfsat nära det amerikanska öppningsdatumet. Sedan sköts premiären upp ett antal ggr tills den till slut försvann från tablån. Sedan kom den tillbaka och visades till slut.

Generellt sett kan man säga att svenskar inte gillar sci-fi och specielllt inte star trek. Det är för nerdigt för dem eller nåt... :visslar:

Jag tycker inte att det skulle vara en bra ide att använda borg som "baddingar" i den nya filmen. Jag tycker att borg överanvänts i star trek så jag skulle helst se någon annan fiende.

I övrigt så är det ju 40 års jubileum för star trek i år. Det har börjat tryckas upp lite t-shirts och liknande samt att det har släppts en dvd box med borg-tema. :borg1:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nog får vi hoppas på ett starkt manus. Serier i all ära men det var trots allt star trek 1 som drog igång trekcirkusen. Tack vare filmerna blev det serier. Nu när ent tvingades läggas ner tror jag att en bra film är det som behövs för att återuppväcka "the francise".

Star trek har alltid gått dåligt på svenska biografer. När First contact skulle komma gjorde sf reklam för den och hade ett datum som var hyfsat nära det amerikanska öppningsdatumet. Sedan sköts premiären upp ett antal ggr tills den till slut försvann från tablån. Sedan kom den tillbaka och visades till slut.

Generellt sett kan man säga att svenskar inte gillar sci-fi och specielllt inte star trek. Det är för nerdigt för dem eller nåt... :visslar:

Jag tycker inte att det skulle vara en bra ide att använda borg som "baddingar" i den nya filmen. Jag tycker att borg överanvänts i star trek så jag skulle helst se någon annan fiende.

I övrigt så är det ju 40 års jubileum för star trek i år. Det har börjat tryckas upp lite t-shirts och liknande samt att det har släppts en dvd box med borg-tema. :borg1:

OK! Synd att man är svensk då! ;-) Jo, visst kan jag köpa att filmer är det som kan skapa intresse för en oinvigd publik, men då vore det ju kanon att satsa på en film med samma skådisar som sen kan var med i samma serie som bör komma efteråt! Jag blev superbesviken på att ENT lades ner. Precis när man hade börjat se tjusningen med den så fick man veta att den skulle läggas ner! Vad var anledningen? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Star trek har alltid gått dåligt på svenska biografer. När First contact skulle komma gjorde sf reklam för den och hade ett datum som var hyfsat nära det amerikanska öppningsdatumet. Sedan sköts premiären upp ett antal ggr tills den till slut försvann från tablån. Sedan kom den tillbaka och visades till slut.

Generellt sett kan man säga att svenskar inte gillar sci-fi och specielllt inte star trek. Det är för nerdigt för dem eller nåt... :visslar:

Svensken går och ser de filmer som har mest reklampengar, de senaste star wars filmerna drog fulla hus, men de hadde reklam överallt. Kontra en star trek film som sköts upp och på sin höjd fick en "reklam" planch på bioväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en grov förenkling att säga att Star Wars drog mer folk för att de fick mer reklamplats. Star Wars har en speciell plats i vårt kuturella medvetande i och med de filmer som kom på 70- och 80-talen och förväntningarna var enorma inför de nya filmerna, Visst har Star Trek oxå en plats i det kuturella medvetandet men ofta mer med en nördstämpel, vilket verkligen inte behöver vara fallet.

Vidare fungerar SW bättre som filmer då det bara handlar om filmer medan ST bygger på karaktärerna som vi lärt känna i serierna. Vi vill ju se dem i nya äventyr med allt de har med i bagaget. Så för oinvigda måste det bli lite konstigt när man inte får någon förklaring till karaktärer som Data, vilket vi serietittare har fått i flera avsnitt tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en grov förenkling att säga att Star Wars drog mer folk för att de fick mer reklamplats. Star Wars har en speciell plats i vårt kuturella medvetande i och med de filmer som kom på 70- och 80-talen och förväntningarna var enorma inför de nya filmerna, Visst har Star Trek oxå en plats i det kuturella medvetandet men ofta mer med en nördstämpel, vilket verkligen inte behöver vara fallet.

Vidare fungerar SW bättre som filmer då det bara handlar om filmer medan ST bygger på karaktärerna som vi lärt känna i serierna. Vi vill ju se dem i nya äventyr med allt de har med i bagaget. Så för oinvigda måste det bli lite konstigt när man inte får någon förklaring till karaktärer som Data, vilket vi serietittare har fått i flera avsnitt tidigare.

Ja, SW bygger inte på karaktärer, det bygger på specialeffekter, på en bra story. SW har allt en storfilm ska ha, kärlek, drama, spänning, etc. ST kanske saknar vissa komponenter som behövs för att det ska ta steget till de stora massorna? Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liste saker som jag tycker att man kan uppmärksamma i diskussionen kring star trek och star wars. Det ena är sci-fi och det andra är rymdopera (fantasy i rymdmiljö t.ex. blixtgordon tillhör också denna genre). SW är action, kärlek, komisk ...

Den största skillnaden (förutom genre skillnaden) är att sw generellt är ganska komiskt med oneliners etc. ST har mycket mindre av detta. Dock tror jag nog som Odo II , det har nog att göra med att star trek har karaktärer som byggs upp under en serie i stället för i en film.

Varför de flesta skulle välja sw före star trek? Jag vet inte, kanske för att sw är mer lättsmält...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev superbesviken på att ENT lades ner. Precis när man hade börjat se tjusningen med den så fick man veta att den skulle läggas ner! Vad var anledningen? Någon som vet?

Att inte tillräckligt många tittade, vilket inte gav reklamintäkter nog till tv-bolaget UPN, vilket gjorde att man inte beställde mer av tv-serien från Paramount vilket gjorde att de var tvungna att stoppa produktionen. Pilotavsnittet sågs av väldigt många personer men sen gick det neråt och nerläggningshot blev känt redan i tredje säsongen. Fjärde blev nog av mest för att att det var Star Trek och UPN fortfarande hoppades att trenden skulle vända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Det kommer en ny film som ska upp på biograferna 2008. Det enligt STARTREK.COM. Producenten är Lost och Alias produsenten J.J Abrams. Manuset ska skriva av Abrams samt Alex Kurtzman och Roberto Orci.

Filmen ska tydligen handla om Kirks och Spoks första möte på Starfleet Academy och deras första uppdrag.

Detta är en helt annan idee än den som tidigare kom ut där även captain Picard skulle delta.

Jag längtar redan.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...
Det kommer en ny film som ska upp på biograferna 2008. Det enligt STARTREK.COM. Producenten är Lost och Alias produsenten J.J Abrams. Manuset ska skriva av Abrams samt Alex Kurtzman och Roberto Orci.

Filmen ska tydligen handla om Kirks och Spoks första möte på Starfleet Academy och deras första uppdrag.

Detta är en helt annan idee än den som tidigare kom ut där även captain Picard skulle delta.

Hmm, gjorde en snabb koll men hittade en svårtolkad dementi här ------> http://www.startrek.com/startrek/view/news...icle/16011.html

Men jag ställer mig lite skeptisk då detta låter snarlikt som den idé som var på tapeten innan de bestämde sig för att göra Enterprise. Då snackade man också om en serie med Kirk & Spock som unga. Hittar inget heller vid en snabb sökning på IMDB och där borde det väl finnas info om de kommit så långt planeringen... Allt som står är att Abrams skall regissera men inget än om skådisar eller liknande. Visst verkar det bli något med Kirk, frågan är bara vad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...