Gå till innehåll
Ingoldo

Rollspelande trekkers?

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla. B)

Har själv nu rollspelat Star Trek per email nu under ett antal år och har haft ett stort nöje av detta. Kort så går det ut på att en "bestättning" skriver på en gemensam "mission" som "utspelar" sig i Gene Roddenberrys underbara värld. Stilen på texten brukar endera vara i novellform eller manusform och det gemensamma språket brukar vara på engelska.

Nu undrar jag, eftersom det är mest amerikaner och britter som verkar "simma" (en variation av simulation), hur många svenska trekker som håller på med detta fenomen? Om ens det finns någon mer än jag? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är med i USS Pretoria, forum: http://s6.invisionfree.com/usspretoria/index.php?act=idx

Det finns ett antal svenskar med, men det är ett engelsk talande SIM. Simmet har nu pågått ett antal år...Var tidigare med i det svensk talande Starbase prime (ett rollspel via email).

kort info om USS Pretoria--> http://www.startrekdb.se/forum/index.php?a...ost&p=41327 Besättningslistan har ändrats sedan dess...

Redigerad av Kathryn Archer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett antal svenskar med, men det är ett engelsk talande SIM. Simmet har nu pågått ett antal år...Var tidigare med i det svensk talande Starbase prime (ett rollspel via email).

Mycket intressant att läsa. :) Men att det har funnits ett svensktalande sim var intressant att höra.

Man skall kanske också lägga till att om man håller på ett engelskt talande sim så tränar man sin engelska väääldigt mycket. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mycket intressant att läsa. :) Men att det har funnits ett svensktalande sim var intressant att höra.

Man skall kanske också lägga till att om man håller på ett engelskt talande sim så tränar man sin engelska väääldigt mycket. ;)

Vilka har du varit med i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka har du varit med i?

Först 4-5 år såsom medlem på ett skepp som heter USS Excalibur. Först som Chief Science Officer och sedan som dess Executive Officer.

Har nu lämnat X:et och påbörjat ett nytt sim på yahoo, en litet eget Star Trek skepp där jag skall roa mig med att go where no-one (dvs jag) has gone before. :P

Jag har döpt skeppet till USS Smilodon.

Stardate 60671.23 (3/9 2383) USS Smilodon is launched. She is a Federation Science vessel, Surak-class, built at the Vulcan Fleet Yard. USS Smilodon is a prototype Science vessel designed for long range scientific research missions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

USS Excalibur känner man igen!

Jag själv spelar first officer (Executive Officer ) Liz Archer och counsellor Kathryn Delore..

Det roliga med simet är att karaktären verkligen får en djup..det är alltid roligt att läsa andras inlägg samt skriva sina egna. V kör med episoder men vi har ochså stardate logs att skriva samt korta historier (om vi vill)..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

USS Excalibur känner man igen!

Jasså? :) Så skoj att höra, vi jobbade väldigt hårt med det under en lång tid.

Jag själv spelar XO Liz Archer och counsellor Kathryn Delore..

Min karaktär heter Ingoldo på både Excalibur och Smilodon. Betazoid.

Men två karaktärer? Verkar mycket att hålla reda på då.

Det roliga med simet är att karaktären verkligen får en djup..det är alltid roligt att läsa andras inlägg samt skriva sina egna. V kör med episoder men vi har ochså stardate logs att skriva samt korta historier (om vi vill)..

Precis. Det är extremt roligt och utmannande att utveckla karaktären/karaktärerna på skeppet. Är också medlemmarna av besättningen trevliga och "vakna" så blir episoderna underbara ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag aldrig riktigt förstått mig på den där typen av rollspel.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man så att säga "parallell-skriver" en novell under vissa givna regler? Jag har försökt nån gång men jag tycker att det kändes jättetråkigt, dessutom hade jag svårt att få grepp om vad man får och vad man inte får göra. Jag vill nog antingen läsa en novell eller skriva den själv, kanske därför detta inte har passat mig...?

Vad har SL för roll i det hela? Är det mer än att bara se till så att folk följer reglerna?

Själv tycker jag att strategi-spel via mail är fruktansvärt kul men det verkar som om denna typ är klart vanligare när man söker runt på nätet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Själv har jag aldrig riktigt förstått mig på den där typen av rollspel.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man så att säga "parallell-skriver" en novell under vissa givna regler? Jag har försökt nån gång men jag tycker att det kändes jättetråkigt, dessutom hade jag svårt att få grepp om vad man får och vad man inte får göra. Jag vill nog antingen läsa en novell eller skriva den själv, kanske därför detta inte har passat mig...?

Vad har SL för roll i det hela? Är det mer än att bara se till så att folk följer reglerna?

Själv tycker jag att strategi-spel via mail är fruktansvärt kul men det verkar som om denna typ är klart vanligare när man söker runt på nätet...

Parallell-skriver... en bra beskrivning, enligt mig då, på vad man "gör" i ett email rollspel.

Vissa ramar eller regler brukar det dock finnas.

Ex. kan vara en åldersgräns såsom PG 13 dvs en rekommenderad ålder precis som vissa filmer har på bio.

Ofta brukar man också ha synpunkter på om Q dyker upp alltför ofta under "episoderna" man skriver på. ;)

SL? :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SL=Spelledare... Något som finns i traditionella rollspel iaf.

Ah! :D

"SL:en" brukar kallas Captain.

Hon/han "styr" vilken typ av mission/episod som "skeppet" skall på, dock, så brukar det vara medlemmar av besättningen som kommer på/hittar på nästa mission/episod.

Personen deltar dock fullt ut i skrivandet av episoden.

Redigerad av Ingoldo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får tipsa om www.utopiaprime.org.

Det är forumbaserat RPG Simmning, jag har spelat i några år nu (3 tror jag väl). Började som ASci, sedan har jag spelat CSci, COps, CTO, CSO, XO, CAG, tror det var dom :P

Up har vart med om rätt mycket men det är en grupp som alltid håller på och det finns mycket bra sims, jag rekommenderar dem starkt (jag har prövat andra ställen också men jag har inte gillat nåt annat lika mycket)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rollspela via mail verkar ju riktigt kul.

Jag undrar om det finns star trek LAJV här i sverige (runt göteborg eller så)

det finns ju rätt mycket med fantasy och vampyr lajv och några "efter tredje världskriget" lajv.

Det skulle vara roligt att kunna vara med på något liknade.

/Conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Rollspela via mail verkar ju riktigt kul.

Jag undrar om det finns star trek LAJV här i sverige (runt göteborg eller så)

det finns ju rätt mycket med fantasy och vampyr lajv och några "efter tredje världskriget" lajv.

Det skulle vara roligt att kunna vara med på något liknade.

/Conny

Något sådant har jag då inte testat. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv startat ett RPG kallad Star Trek Continuum. Det är ett spel som är en blandning av Star Trek och Stargate, men utspelar sig i Star Trek världen. Starfleet har hittat en svart hål till en annan galax och funnit en övergiven utomjordisk starbase. Det är därifrån som resan börjar. Vi är just nu på det andra avsnittet.

Är du intresserad att bli en del av Star Trek Continuum RPG så är du välkommen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu